IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Започват нов ОВОС за изграждане на скоростен път в Кресненското дефиле

За 65 хил. лв. държавата ще разработи два варианта за изграждането на магистрала „Струма“ - с дълъг тунел или чрез няколко по-къси тунела и виадукта

11:40 | 15.12.14 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	При изграждането на дълъг тунел ще бъде нужно и много място за депониране на скалната маса. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

При изграждането на дълъг тунел ще бъде нужно и много място за депониране на скалната маса. Снимка: архив Ройтерс

Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ започва разработването на нов доклад за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), както и разглеждането на алтернативен проект при строителството на магистрала „Струма“ в частта й в Кресненското дефиле. Това е записано в обществена поръчка на компанията, публикувана на страницата на Агенцията по обществени поръчки.

Според нея освен сега записания вариант за дълъг тунел през Кресненското дефиле ще бъде разработена и направена екологична оценка и за изграждането на високоскоростен път с ограничение на скоростта до 100 км/ч. Прогнозната стойност на поръчката е 65 хил. лева, а графикът за предаване на документите по нея е 280 дни.

От националната компания припомнят в поръчката, че решението да се разработва дълъг тунел в Кресненското дефиле е взето през 2008 г. и е базирано на много ограничена информация за околната среда и технически данни. По това време са отчетени единствено последствията от експлоатацията на тунела, без да се взимат под внимание тези от прокопаването му.

По време на разработването на проекта за тунел през 2013 г. и 2014 г. се появиха различни проблеми. В това число са необходимостта от големи депа за съхранение на изкопния материал, изграждането на временни пътища и голямата интензивност на движение по време на строителството. Към тях се добавят рискът, че такъв огромен проект трудно ще бъде завършен в рамките на периода на действие на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Припомняме, че според европравилата проектът трябва да бъде завършен до края на 2022 г., иначе ще бъде загубено европейското финансиране по него.

Целият проект, с прокопаването на дългия над 15 км тунел, е с прогнозна стойност от 750 млн. евро – това е повече от всички средства, предвидени по оперативната програма за пътна инфраструктура у нас до 2020 г.

При скоростния път се очаква да бъдат спестени средства, с които ще се позволи да започне изграждането на автомагистрала „Хемус“ и тунела под „Шипка“.

Освен рисковете в строителството има значителни геоложки рискове, защото районът е известен като „такъв с голям брой силни земетресения за България, с възможност за достигане до 9 по скалата на Рихтер“, е записано в документацията.

Заради това и след консултации с екоминистерството, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е възложило на националната компания да разработи допълнителен вариант за преминаване през Кресненското дефиле.

Така по сегашната процедура ще се изготвят екооценки както на строежа на дълъг тунел, така и на изграждането на няколко по-къси тунела и виадукта в дефилето.

В документацията е записано, че ако бъде избран вариантът за скоростен път, то част от трасето на практика ще дублира сега съществуващия път, което ще улесни изграждането, ще ограничи екологичния ефект и ще е по-евтино.

Предложения от компаниите за изготвяне на доклад за подобряване на трасето на АМ „Струма“ се приемат до 19 декември.

Междувременно от „Стратегически инфраструктурни проекти“ са избрали и компания, която да направи одит на пътната безопасност на идейния проект за лот 3 на магистрала „Струма“. Той ще бъде изготвен от „Трансконсулт – 22“ ООД, които са предложили да го направят за 5000 лв. без ДДС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:49 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още