IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бизнесът отчете драстичен спад в туризма от европейските пазари

Общият спад в туризма за осемте месеца на годината е 5,7%, а спадът от пазарите от ЕС - 15,5%

13:33 | 08.10.14 г. 17
Бизнесът отчете драстичен спад в туризма от европейските пазари

Сериозен е спадът в българския туризъм за първите осем месеца на годината, като най-голям отлив има от европейските пазари. За тази негативна тенденция съобщиха от Българската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА). По техни данни общият спад в туризма за осемте месеца е от 5,7 на сто, а спадът от пазарите от Европейския съюз – от 15,5 на сто.

Председателят на асоциацията Байко Байков посочи, че Министерството на икономиката и енергетиката „с розови очила“ поднася на обществото манипулирани данни, базирайки се на статистиката на Националния статистически институт (НСИ) и БНБ за броя на туристите и приходите от туризъм. Байков обясни, че данните за туризма на НСИ са натоварени със сериозна грешка, тъй като отчитат броя на посетителите в страната с цел бизнес, гостувания и туристическа цел, а не само с цел отдих. Данните на централната банка пък са неточни, защото изчислява приходите на база обменена валута, в което обаче влизат и парите, пращани от българите, работещи в чужбина.

Председателят на туристическата организация посочи, че е налице устойчива тенденция на спад от ключови пазари за туризма ни. Сериозно отстъпление за посочения период има от Германия - с 10,4%, от Румъния – 17,8%, от Великобритания – 24,4%, Гърция – 25,9%. Осезаем спад за осемте месеца има и от скандинавските пазари – Дания – с 36,8%, Швеция – 36,9%, Нидерландия – 20,9%, Унгария – 35%, Полша – 8%, Чехия – 6%. Единственият пазар с ръст е Австрия – с 15 на сто, отбеляза Байков. По думите му тези данни са изключително тревожни, защото говорят за масово общо отстъпление на европейските пазари от България.

Положителни обаче са данните за туристите у нас от съседните страни. Македония и Сърбия запазват туристическия си поток към България. Запазва се и броят на туристите от Русия, а спадът от Украйна е 10 на сто. Израел бележи ръст от 29%, който се дължи на спада от последните две години заради инцидента на летището в Сарафово. Ръстът от Турция е 30 на сто.

Байков изрази опасение, че приходите на българския туризъм са поставени в сериозен риск и още отсега можем да говорим за големи спадове през следващата година.

От асоциацията излязоха с декларация за незабавна радикална промяна в държавното управление на туризма, която е адресирана до държавните институции. От следващата власт АБТТА ще изиска отделно министерство на туризма, което да се занимава конкретно с проблемите на сектора. А министър на туризма трябва да бъде компетентно лице със съответния образователен ценз и задължителна практика в сферата, тъй като по думите на Байко Байков до момента с този водещ отрасъл за икономиката ни се правят експерименти – не само на ниво ръководители, но и с безотговорността по липсата на реална рекламна кампания на туризма ни извън страната.

От асоциацията изнесоха данни за националната туристическа реклама за периода от началото на януари до края на юли тази година, предоставена от Министерството на икономиката и енергетиката. Според справката бюджетът за национална реклама е около 10 милиона лева, от които 3,4 милиона лева са изразходени по международни изложения, при условие че участниците сами финансират половината от сумата за участието си. За медийна реклама са похарчени едва 49 хиляди лева, за външна реклама– 198 хиляди лева, за маркетингови проучвания и за електронно присъствие не е похарчен нито лев.

На този фон Байков цитира бюджета на Македония за реклама – страната е похарчила 70 хиляди евро за външна реклама, а заложеният бюджет за интернет реклама е 400 хиляди евро.

От асоциацията изтъкнаха и други проблеми – липсата на нормативна уредба, която реално да задвижи приетия през март 2013 година Закон за туризма, липсата на диалог на държавното управление с реалния бизнес, нелегалния бизнес, който съставлява половината от сектора, липсата на държавна политика за стимулиране на нискотарифните авиокомпании, което изолира страната ни от международни туристически пазари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:43 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

17
rate up comment 7 rate down comment 4
milioner4e
преди 9 години
Бели кахъри, баце. Ние сме пушки не ни мисли. Щом ви издържаме и пак остава и за нас значи сме кОрави.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 3 rate down comment 6
Mavi Goz
преди 9 години
Абе не ме мисли - аз отдавна съм се пенсионирал. Виж там вие как ще се оправите... хехе!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 6 rate down comment 4
milioner4e
преди 9 години
Са разбрах що така ревеш на умрело срещу ГЕРБ и Дянков, ми то заради пенсионната реформа, щото те хващало. Ужас!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 6 rate down comment 3
deant
преди 9 години
НЕ МОГА ДА ПОВЯРВАМ, ЧЕ СТЕ ИЗДЪРЖАЛИ ОТ СОФИЯ ДО СИМИТЛИ БЕЗ КЛИМАТРОНИК!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 8
Mavi Goz
преди 9 години
Не се занимавай с тикви! хахаха! Тоз мамул няма как да разбере, че по времето на ЗАЗ-ките половин Европа се возеше в подобни коли - Фиат 600, Ситроен 2CV, ЕнЕсУ-та, Костенурки и какви ли още не трещящи самоходни фотьойли и те не се различаваха по нищо кой-знае колко съществено от запорожците. Няма как да разбере и чувството на уют и наслада от влизането в тази кола, когато гаджето ми и понастоящем жена, с взетия тайно от брат си ЗАЗ и току-що изкарана книжка ме чакаше до оградата на военното поделение, където карах казарма през 1974-76, за да ме докара в събота в гарнизонен отпуск до София и да ме върне в неделя обратно за наряд.в Симитли. И нито веднъж не ме издъни... хехе!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 5 rate down comment 3
deant
преди 9 години
А ти по времето на запорожеца в каква кола си се возил курте? Или мое би просто не си бил даже и сперматозоид още?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
не, това не го помня:) ама ми се чини, че сега сме в зрелият капитализъм:)SSIW е задал правилните въпроси:) а курта вече го подозирам, че ако не е поне S65 AMG няма да се качи в него:)Ей, курта, първата ми кола беше жигула за 150 лв купена. За 5 лева от една морга и смених водната помпа. Щях да кажа, че съм бил най-щастлив с нея, но в същност с една корса 94та(за към 2500) бях малко по-добре, щото просто така ми беше живота тогава. Като отчета разликата във времето е все едно запорожеца от едно време. Да си слагам ли въжето?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 9 rate down comment 4
Mavi Goz
преди 9 години
Как бе, това е най-висшата фаза на зрелия капитализъм - привпрофитсоцлосизъм! Ако си достатъчно възрастен, трябва да помниш, че и бившият ни социализмът също имаше няколко фази и ние все бяхме в последната, най-зрялата. И то нещо като много узрее, какво се случва... хахаха!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 6 rate down comment 5
SSIW
преди 9 години
хахаха :: ... умник мамин, ненагледен ;)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още