Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Джамел Агауа: Във Viber няма да има натрапчива реклама

Опитваме инструменти, които носят стойност първо на потребителя, но са ценни и за партньорите, твърди главният изпълнителен директор на компанията

Джамел Агауа: Във Viber няма да има натрапчива реклама

Джамел Агауа е предприемач с дългогодишна история в технологичната индустрия, основател и топ мениджър на успешни компании в Европа и Силициевата долина. Като главен глобален изпълнителен директор на Viber, целта му е да наблегне върху развитието на иновативни функции, договарянето на нови стратегически партньорства и увеличаване броя потребители по света.

Джамел Агауа е френски гражданин, който от години живее и работи в Силициевата долина. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като е заемал множество позиции на главен изпълнителен директор в кариерата си. Агауа е съосновател на AchatPro, компания за предоставяне на „софтуер като услуга“, и я води до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Той също е бил и втори главен изпълнителен директор на B-Process, платформа за електронно фактуриране на принципа „софтуер като услуга“, придобита от Ariba през 2011 година. От 2012 г. Джамел Агауа е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile (NYSE: CMCM), третият по големина разработчик на приложения в света. Той е и старши вицепрезидент Глобални продажби на Cheetah Mobile, компанията майка.

С Агу Агауа говорим за бъдещето на Viber и плановете на Rakuten за монетаризация на продукта.

Здравейте, господин Агауа! Това първият път, в който посещавате България ли е?

Не, идвал съм няколко пъти. Може би около 10-12 пъти, не помня. Но беше отдавна. Последният път беше преди 8 или 9 години. Така че вчера, когато пристигнах, се огледах и не познах много от нещата. Градът се е променил толкова много в последните 10 години. Разпознах храм-паметника. Той не се е променил, но има толкова много нови сгради, модерни сгради. Страната се е развила много. Впечатляващо е. Харесвам тази държава. Тя е много добро поле за предприемачите. 

Още по темата

Viber оперира без постоянен главен изпълнителен директор, откакто съоснователят ѝ Талмън Марко се оттегли от поста през 2015 г. Според Вас каква е причината да се спрат на Вас за главен изпълнителен директор?

Смятам, че когато основателите се оттеглиха, акционерът Rakuten искаше да изчака малко, преди да вземе правилното решение накъде да насочи компанията.

Няколко висши представители на Rakuten дойдоха във Viber и прекараха около 6 месеца, работейки с екипа, за да го разберат по-добре и да разберат какво ще бъде бъдещето. След известно време те решиха, че Viber се нуждае от свежи хора, които може да са от други страни. И по-специално те търсиха човек от Силициевата долина, където бях базиран тогава, за да открият нов, свеж поглед към нещата. Освен това имаха за цел да разраснат компанията, но и да монетизират, да я направят печеливша в бъдеще.

Водих разговори с Rakuten, които започнаха през миналото лято. Бях наистина впечатлен от качеството на екипа и се вълнувах от потенциала на Viber. Тя е изключително успешна в много страни, но забавното е, че потенциалът е дори по-голям. Можем да растем от гледна точка на публиката и от гледна точка на възможността да се монетизира, така че тази компания да е много успешна. Харесах екипа на Rakuten. Срещнах се с Мики, главният изпълнителен директор на Rakuten няколко пъти, който също е добър предприемач. Смятам, че идеята беше да се внесе свеж поглед, може би различна гледна точка, но и човек с опит в мобилния бизнес, някой, който знае какво значи мобилният маркетинг. Преди това аз работих в компания за мобилен маркетинг, така че може би това е причината.

Така е, идвате от света на мобилната реклама. Именно това може би е ключовата причина да се спрат на вас. Смятате ли, че този ход е сигнал за по-сериозно насочване на Viber към мобилната реклама?

Това е насочване към желанието да монетизираме нашата публика, да правим неща, които да изградят една устойчива компания. Не можем да си представим, че подобно на друга компания, която всички добре познаваме, Viber няма да може да монетизира собствената си база от потребители.

Въпросът е, че когато казваме реклама, винаги всички полудяват, защото си представят реклами, които изскачат по време на разговорите. Това изобщо не е нещото, което ние ще правим. Това не е моята визия за нещата.

Знам прекалено много за рекламите, за да разбера колко натрапчиви могат да бъдат те, ако не са управлявани правилно. Аз самият никога не бих приел продукт, който използвам всеки ден, за да говоря със съпругата си например, да ми пуска реклами в момент, в който обсъждаме децата си. Невъзможно е!

Това не е нещо, което си представяме. Но има редица начини да правиш, да изграждаш ценен продукт за хората, който да е ценен и за партньорите ти, които искат да си говорят с потребителите. Ако ви предложим оферта в момент, в който имате нужда от нея, това не е натрапчиво. То е част от живота ви, от потреблението ви. Така има смисъл и за двете страни – за потребителя и за рекламодателя. Точно това се опитваме да правим. Опитваме инструменти, които носят стойност първо на потребителя, но са ценни и за партньорите ни, които биха се радвали да участват във всичко това.

Как се справят с конкуренцията? Все пак се конкурирате с всяко едно чат приложение в света. Telegram се рекламира с криптирането, WhatsApp има силен бранд....

Да. Ако има толкова много конкуренция, то е заради нещо по-голямо. Когато няма конкурент, няма и бизнес, нали така?

Има нещо по-голямо в бизнеса с изпращане на съобщения, базирано на един простичък факт.
Ако погледнем потребителите на мобилни услуги в глобален план, те прекарват 85% от времето си в чат приложения. 85% от времето си!

А вие, подобно на мен, сигурно прекарвате много часове на телефона си всеки ден. Всички го правим. Така че чат приложенията се превръщат във вратите, в суперприложенията към телефона. Ето защо има толкова много конкуренция. Фактът, че има конкуренция, не е проблем. Това означава, че има бизнес, че има търсене, че има възможности. Ние пък трябва да се представяме по-добре от другите играчи. Именно това е предизвикателството.

Фактът, че има голям бранд като WhatsApp… WhatsApp има много различно позициониране.

Те искат да са глобална услуга. Фокусът е само върху изпращането на съобщения и нищо друго. Те са в по-специфична ситуация с Facebook. Бих казал, че това е продукт, който е доста добър, но е доста различен от нашия. Нашият продукт по същността си е платформа до редица услуги, които носим на потребителите. Това не е нещото, което прави WhatsApp.

Споменахте друга компания – Telegram. Тя е много интересна. Тя е много силна в маркетинга, защото успя да създаде мит, че нейната технология е по-сигурна от другите технологии. Забавно е, защото от гледна точка на криптирането това, което Viber прави, е доста по-добро от това, което прави Telegram. Но те създадоха това вярване, че са много по-сигурни от другите, и това беше направено добре.

Уважавам маркетинговото им представяне. Беше наистина добро. Това е чудесен момент, защото виждаме повече предложения, повече конкуренция, които създават повече стойност за потребителите. А това е наистина вълнуващо. Аз например много се вълнувам от тенис. Ако видите мач на Федерер и Надал, виждате как тенисът се издига на ниво, което е невероятно. Това се случва и на пазара на чат услуги.

Какво се промени под ръководството на Rakuten? Какви са реалните ползи от всичко, което се случи?

Има няколко. На първо място, доста от нещата, които трябваше да се направят, независимо кой е акционер, могат да се направят по-лесно и по-добре с Rakuten.

Например през март-април тази година пуснахме решение за моментно пазаруване в САЩ. В бъдеще ще пуснем навсякъде това решение. То дава възможността в чата да се отвори пространство, в което можете да разглеждате каталози и неща, които харесвате, да споделяте продукти с приятели и дори да купувате продукти. Тази експертиза в електронната търговия не е експертиза на Viber. Ние сме платформа за изпращане на съобщения. Това е експертизата на Rakuten. Използваме тяхната експертиза, за да изградим инструмент, който е ценен за потребителите.

Друг пример за доброто сътрудничество и синергия – Rakuten реши да изгради глобален бранд. Ето защо инвестираха доста в различни договори. Един от тях е голямото им партньорство с футболния клуб на Барселона.

Rakuten инвестира 220 млн. евро в този договор. И това ще е чудесно за Viber, защото от миналата седмица Viber вече е официалната чат платформа за Барселона. Имаме екслузивно съдържание, което предлагаме във Viber, имаме специфични операции, ботчат с Барселона. А този отбор е страхотен! Барселона е клуб с 300 млн. фена. Така че имаме доста партньорства с Rakuten. И все пак тя е млада компания. Тя едва на 20 години. Тя е създадена през 1996 г.

Главният ѝ изпълнителен директор е предприемач. Той не е от IBM, Ford или от някъде другаде. Този човек е предприемач и разбира смисъла от изграждането на креативни неща. А това е страхотно, защото можем да имаме добри разговори с тях. Няма прекалено много политика в групата и ситуацията е наистина чудесна. Разбира се, това ни дава възможности за инвестиции, така че да се конкурираме с играчи като WhatsApp и останалите, които имат големи бюджети. 

Очаквайте и втората част на интервюто с Джамел Агауа, което той даде за предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria. 

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Коментари (1)

1
 
3
 
1
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Добре е Viber-о за сега, само да не тръгне по пътя на Скайп, който от номер едно с всеки ъпдейт ставаше по тромав и по неинтуитивен и вече влезе в графата на чат историята, след мирката и други далечни предшественици.

Още от Имената на бизнеса
До шест месеца мобилният бизнес на Lenovo трябва да е печеливш