Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Медии

Виктория Миткова: Интернет е не заплаха, а възможност за телевизионния продукт

Интервю с изпълнителния директор на Investor Media Group в мартенския брой на сп. Мениджър

Виктория Миткова: Интернет е не заплаха, а възможност за телевизионния продукт

Снимки: Юлиян Донов

Виктория Миткова е изпълнителен директор на Investor Media Group, която включва телевизиите Bulgaria ON AIR, Bloomberg TV Bulgaria, 16 онлайн платформи, радио Bulgaria ON AIR и бордовите списания Bulgaria ON AIR и Go ON AIR. Член е на УС на АБРО за трети пореден мандат. Управител е на рекламната агенция Brand New Ideas и е част от ръководството на MSAT Cable. Преди това е заемала ръководни позиции в телевизия MSAT и във финансово консултантска компания.

Интервю на Ана Клисарска.
Снимки: Юлиян Донов
Стил: Гергана Станкова


Интервюто в PDF изтеглете оттук >>

От правото и финансите, до рекламата и медиите – това се казват разнопосочни интереси. А преди това художествена гимнастика? Кога ви омръзва едно занимание и трябва да търсите други предизвикателства?

Разнопосочни? Всъщност всяка стъпка от професионалния ми път е била своеобразно надграждане на предходната. Правното образование ми помогна да вляза в корпоративния свят. В консултантската компания работих по много рекламни проекти, както и по лиценза на телевизия CTN, който по-късно беше продаден. Тогава за първи път проявих интерес към телевизията като бизнес и посветих голяма част от времето си, за да я изуча. След това получих предложение да поема MSAT, паралелно започнах да развивам дейността в рекламната агенция Brand New Ideas, а няколко години по-късно се роди идеята за Bulgaria ON AIR. Последва един много динамичен период, който не е спирал. Преминахме през придобиването на онлайн групата Инвестор.БГ, старта на Bloomberg TV Bulgaria, преформатирането на Bulgaria ON AIR към политематична, вливането на всички медии в публичната Investor Media Group (Инвестор.БГ)... Няма как подобен ритъм на работа да омръзне на човек като мен, който принципно не се чувства комфортно в рутина.

С интерес следя и новините и тенденциите в секторите, които медийните ни платформи покриват и от които идват клиентите на агенцията – финанси, недвижими имоти, здраве, автомобили, спорт, авиация, банки, застраховане... Така по-лесно виждам следващите стъпки, нужни за развитието ни.

Художествената гимнастика по-скоро е част от детството ми, сега дори нямам време да следя турнирите. Но дисциплината, упоритостта и отговорността, на които ме научи този спорт, са ми полезни и днес.

Въпрос на шанс ли е успехът или само на труд? А талантът къде е?

Нищо трайно не е въпрос само на шанс, най-малко успехът. Да получиш шанс най-често означава да заслужиш кредит на доверие, което не идва даром. Усилията, които трябва да хвърлиш, за да изработиш този така наречен шанс, са толкова по-големи, колкото по-големи са мащабите и отговорността, които идват след него. Така че предпочитам да вярвам в труда като първопричина и за шанса, и за успеха. Поне от гледна точка на моя личен опит и път.
Талантът може да направи пътя към успеха по-кратък, но е само първата стъпка. Да вземем за пример водещите на новини. За тази професия наистина се изисква талант и шанс получават само тези, които го притежават. За да се превърне дадеността в успех обаче водещите не трябва да губят връзката с репортерската работа. Зрителите лесно различават истинския журналист от четеца на аутокю. Затова в Bulgaria ON AIR водещите продължават да работят и като репортери, редактори, автори на публицистика. Това проличава най-добре в извънредни ефири, когато професионалната реакция се оценява най-високо от публиката. В такива моменти една национална телевизия привлича нови зрители.

Подобна е ситуцаията в Brand New Ideas. Графичният дизайнер, например, задължително трябва да е талантлив. Но преди даде даде концепцията си трябва да е вложил време и усилия в опознаването на историята на клиента, настоящите му нужди, конкурентите му и техните кампании, световните тенденции в рекламата в този сектор и пр. и пр. Само така идеята ще е ефективна, освен оригинална и визуално въздействаща. В крайна сметка тя трябва да изпълни основното си предназначение - да помогне на клиента да постигне целите си.

Какво отношение има кариерата към щастието и успеха?

Кариерата е важна, ако личното ти щастие е пряко свързано с професионалното удовлетворение и ако наистина растежът в йерархията е твоята осъзната, а не общоприетата, или наложена под някакъв чужд натиск, дефиниция за успех.

Лично за мен кариерата е важна и по собствените ми критерии имам усещане за успех. Просто работата винаги е заемала много съществено място в живота ми - той е разпределен между семейството и професионалните ми отговорности, които съвсем неслучайно са толкова разнообразни. Рядко ми остава време, енергия, а и желание за нещо допълнително - и съм напълно щастлива с това.

Казват, че който не греши, не печели. Кои ваши грешки на какво ви научиха?

През годините, а и сега, съм давала доста свобода на екипите си, делегирала съм много отговорности. Вероятно силно ми е повлиял медийният опит, в който просто оставяш редакцията да работи и се намесваш само, когато анализираш резултатите и одобряваш разходите. За други отговорности обаче се е случвало да сбъркам в преценката за хората, на които се доверявам. Преди години подобни ситуации много ме разочароваха, преживявах ги тежко. Сега разбирам, че са част от работата и от риска, който поемам, за да дам повече свобода на екипа си. Все още търся идеалния баланс. Но ми се иска хората, които работят при нас, да имат самочувствие и да изпитват удовлетворение, когато са взели правилно решение. Искам да се чувстват пълноценни, да виждат възможности и за личностно, и за професионално развитие.

Как преценявате хората, с които предстои да работите? По какви критерии?

Опитвам се да разбера начина и мащаба им на мислене, цялостната им нагласа и отношение към работата. Интересувам се как реагират в трудни моменти, как се отнасят към промяната, дали са готови на научат нещо ново, доколко са екипни играчи. Търся потенциала на хората. Като цяло мисля, че цялостната нагласа е определяща – от нея следва всичко останало.

На какво държите на всяка цена в работата си?

Всичко, на което държа, отново е свързано с екипа. На първо място е желанието за развитие. В медийната и рекламната индустрии застоят означава смърт. Затова оценявам високо инициативността, проактивното търсене на възможности, даването на идеи и решения за това как да ги реализираме в крак с общата ни визия за развитие.
Много държа на колегиалността и добрите отношения в екипа. Не обичам конфликтите и вярвам, че при всеки професионален спор може да се намери решение в открит добронамерен разговор.

Специално в ТВ медиите ни, които са в процес на развитие, държа още на адаптивност, гъвкавост, мултифункционалност.

Смятате ли, че медиите в България са независими, а журналистиката – свободна?

Не бих обобщавала. Медийният продукт е прозрачен – достатъчно е да включиш телевизора, или да отвориш сайта и много бързо ще се ориентираш дали има зависимости и кой точно се е поддал на тях. Смятам, че в основата на свободата и независимостта в професията е личният морал, отговорност и избор на всеки журналист поотделно. Това, което гарантирам, е че в Investor Media Group журналистите могат да бъдат независими – и поотделно, и заедно. В това отношение съм наистина привилегирована - имам изключителен екип, на когото съм благодарна всеки ден.

Имате ли прогноза за развитието на медиите – ще измести ли интернет телевизията от първото място? Как може телевизията да си върне зрителите?

Виждам интернет много повече като възможност за развитие и разпространение на ТВ продукта, отколкото като заплаха. При нас имаме много добър пример с взаимодействието между Investor.bg и Bloomberg TV Bulgaria, както и между Dnes.bg и Bulgaria ON AIR. В България традиционните медии, особено телевизиите, все още държат сериозна преднина по отношение на новините. Сайтовете с неясна собственост и социалните мрежи превърнаха онлайн пространството в среда на дезинформация. Така че телевизията ще запази и дори ще увеличи силата и влиянието си, ако продължи да спазва журналистическите стандарти, да проверява твърденията, да подлага на анализ всичко, което се казва, да търси алтернативни гледни точки (но не и "алтернативни факти" :-)).

Най-новият ви проект Bloomberg TV Bulgaria навърши една година. Какъв е интересът на българската публика към информацията, която предлагате?

Bloomberg TV Bulgaria има две основни функции – да дава фактите и анализите, на базата на които бизнесът взима решения, и да разказва истории, които вдъхновяват предприемачеството. Аудиторията ни е по-широка от обичайната за бизнес медия – доста млади хора, студенти и други, които мислят за собствен бизнес, се обръщат към нас.
Освен към включванията на анализаторите от Bloomberg от всички точки на света, голям интерес има и към темите, свързани със стартъпите и човешкия капитал. Едно от най-големите предизвикателства пред бизнеса е откриването и задържането на правилните хора. Затова стартирахме информационната кампания „Талантите в бизнеса“, която вярвам, че ще даде много важни отговори на българския бизнес по темата. Помислили сме и за мотивационно средство – всяка компания може да номинира най-ценните си хора на bloombergtv.bg.

При голямата конкуренция на национални телевизии на каква политика разчита Bulgaria ON AIR?

Bulgaria ON AIR стана политематична, защото видяхме ниша по отношение не толкова на типовете програми, колкото на начина на поднасяте на информацията. Добавихме няколко по-различни развлекателни предавания, добри филмови заглавия, премиерни сериали от европейското и азиатското ТВ кино, привлякохме имена като Георги Лозанов, Милена Фучеджиева... Гръбнакът на програмата обаче, както е във всяка национална ефирна медия, са новините и публицистиката. В новините се стремим да бягаме от сензациите, черната хроника и като цяло темите, които предизвикват много коментари, но не са важни за обществото. За сметка на това търсим важното под повърхността, човешките истории. На живо сме с извънредни включвания и студия, винаги когато събитията го изискват. Политиката я подлагаме на сериозен анализ в актуалните ни предавания „България сутирн“, „Денят ON AIR” и др. Смятам, че това ни отличава съществено. Няма друга телевизия, която да посвещава толкова ефирно време на анализа, а той става все по-необходим в информационния хаос днес.

Какъв е според вас бизнес климатът в България? А какъв е потенциалът на бизнеса тук?

Бизнес климатът у нас е труден и непредвидим, особено за предприемачите, защото регулациите често поставят много прегради пред пазарното развитие. Така че най-голям потенциал имат компаниите, които произвеждат продукт, подходящ и за чуждите пазари.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Коментари (3)

0
 
9
 
3
преди 2 месеца
Която медия се страхува от интернет не е годна да даде продукт на 21 век. Особено чрез социалните мрежи може да се информират зрителите на секундата и така да бъдат в центъра на събитията и то без пари за медията, но това малко телевизии го разбират.
0
 
11
 
2
преди 2 месеца
Която медия се страхува от интернет не е годна да даде продукт на 21 век. Особено чрез социалните мрежи може да се информират зрителите на секундата и така да бъдат в центъра на събитията и то без пари за медията, но това малко телевизии го разбират.
2
 
11
 
1
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
....социалните мрежи превърнаха онлайн пространството в среда на дезинформация. Така че телевизията ще запази и дори ще увеличи силата и влиянието си....
------------------------
Ще стане точно обратното!

Още от Медии
Димитър Вучев с лекция на форум по повод 15 години ВУЗФ