IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Р. Драганов: Почивките в Гърция може да поевтинеят наполовина

Работа на държавата е да направи България конкурентоспособна туристическа дестинация чрез въвеждането на адекватни мерки, базирани на конкуренцията

08:16 | 07.07.15 г. 13
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Румен Драганов. <em>Снимка: БТА</em></p>

Румен Драганов. Снимка: БТА

Слаби резултати за туристическия сезон по Черноморието през юни, драматични прогнози за спад на туристи от руския и украинския пазар, задълбочаваща се криза в Гърция – така започна активният летен сезон и за българите. Какво да очакваме до края на сезона и как ще се отразят всички тези кризи върху ваканциите на българи и чужденци, върху джоба на летуващите и в приходите от туризъм, рекламираме ли се успешно и ефективно зад граница, колко ефективни са новите инициативи на Министерството на туризма и други туристически теми коментираме с директора на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

Господин Драганов, как ще се отрази гръцката криза на туризма в южната ни съседка и на почивките на българите там?

След като гръцкото правителство обяви референдума, вече сме в изцяло нова ситуация и по отношение на туризма. Имаме пълна промяна в очакванията за туристическия сезон в Гърция.

Преди обявяването на референдума имахме надежда за сключване на споразумение между гръцката държава и международните кредитори, а сега вече сме убедени, че ще има дълго време, докато Гърция отново възвърне доверието като цяло. Очевидно е, че политическата криза там ще продължи, можем да очакваме и оттегляне на туристи. Можем да очакваме големи туроператори да анулират резервациите, направени от Европа. Това пък ще предизвика невъзможност Гърция да реализира очакванията си за ръст на туристически посещения през този летен сезон. Няма да се реализират очакваните 25 милиона туристи в Гърция, страната губи по 1,5 милиона туристи месечно. Ситуацията в южната съседка ще нанесе щети не само за пътуващите към страната, но и за пътуванията на самите гърци в чужбина, поради отказа на държавите да приемат разплащания с издадени в Гърция кредитни карти. 

Българските туристи няма да бъдат толкова засегнати най-вече заради това, че все повече ще се приемат разплащания в кеш, а ние сме свикнали винаги да носим пари в брой за разлика от европейците. Вероятно между хотелиерите в Гърция ще има силна конкуренция кой да вземе този кеш, което ще доведе и до значително намаление в цените, дори до 50 на сто. Очакваме да има спад в цените на нощувките в гръцките хотели и гърците ще усетят колко добри туристи са българите, тъй като европейските туристи имат страх от носене на пари в брой заради престъпност, което не важи обаче за нас. Ако българите умеят да поискат отстъпка, цената на почивката им може да се намали наполовина. Можем да очакваме и намаление на потока от туристи от Гърция към България.

Очаквате ли промяна в нагласите на българите за ваканция в Гърция?

Планирате ли почивка в Гърция това лято?

Да
Не
Все още се колебая
Общо 2859 гласа
Не се очаква някакъв ръст по отношение на намеренията на българите за почивки там. Това лято няма да се достигнат резултатите, регистрирани през 2008-2009 година, когато след влизането ни в ЕС, българите, пътували в Гърция стигнаха над 1,5 милиона.

Трябва да имаме предвид и друг факт – като цяло всеки българин, който отива да почива в Гърция, поне два пъти почива и в България - дали по Коледа или Великден, но няма българин, който почива единствено в Гърция. Статистиката сочи, че 4 милиона българи годишно пътуват зад граница и 20 милиона пътуват в страната. Над 9 милиона чужденци годишно влизат в България, тоест два пъти повече чужденци влизат у нас, отколкото пътуват българи в чужбина и не можем да говорим за износ на национален доход, защото имаме внос на доход, генериран по този начин. Българският туризъм си остава основен генератор на приходи за местната икономика и след него се нареждат всички останали пазари, които колкото и големи да са, спрямо българския представляват пренебрежимо малък процент.

В този смисъл как бихте коментирали кампаниите на Министерството на туризма за насърчаване на вътрешния туризъм?

Положителни са всички мерки насочени към национална реклама. Министерството на туризма полага усилия да се ориентира в сложната конюнктура на пазарите, но е твърде далече от това, което браншът би искал да види. Министерството на туризма все още не е изготвило очаквания регистър на публичната държавна собственост на туристическите атракции и няма стратегия те да бъдат управлявани адекватно, така че да могат да създават нови работни места и да подобряват местните икономики. Нужно е не само МТ да събере в списък тази собственост, но да изгради стратегия за управлението й и да я направи конкурентоспособна. В този смисъл ресорното министерство не осъзнава собствеността си дори върху една туристическа атракция, която да управлява и да привлича туристи. Министърът на туризма все още не е поискала прехвърляне на собствеността на туристическите атракции от колегите с в други министерства към патримониума на Министерството на туризма, а към момента голяма част от тези паметници са с неустановени статути, спорни граници, лошо управление и нулева реклама.

Има много критики относно националната реклама на туризма. Кои са нейните пороци и какво трябва да се направи, за да води тя туристи у нас?

Ако попитаме туристите, дошли у нас, за първопричината да дойдат на почивка тук, няма да намерим нито един турист, който е дошъл в резултат на убеждение от реклама от международните туристически борси или заради клипове, видени по световните телевизионни канали. Голямата част посочват като основен източник на информация за България лични впечатления и информация от уста на уста от близки и приятели. Около 4% идват в резултат на медийната информация, която те получават от туроператори, които публикуват информация за България в медиите, но не и заради рекламата, която държавата прави.

Националната туристическа реклама има много пороци – един от тях е, че не действа успоредно с маркетинговите кампании на големите туроператори. Налице е дублиране на участията по отношение на международни борси и не се отчита ресурсът на големите европейски туроператори, които рекламират България чрез брошури, интернет комуникация. Видно е неразбиране у МТ за това как трябва да се прави националната реклама. Да се твърди, че с няколко милиона лева за реклама от бюджета привличаме над 7,5 милиона чуждестранни туристи годишно е смешно. Дори да се утрои бюджетът за реклама, проблемът остава, тъй като министрите на туризма в съседните ни конкурентни държави базират рекламата си върху своята собственост и върху създаването на работни места чрез нея. Конкуренцията ни действа много по-гъвкаво – министърът на туризма на Турция подпомага чартърни полети към страната, които водят туристи на туристическите атракции, публична собственост – например Памуккале, Троя и други, които са десетки хиляди.

В Гърция пък са направили така, че плажовете да бъдат безплатни и всеки, който има разрешение за управление на заведение за бързо хранене, получава като тротоарно право правото да оперира плажа при ползване на консумация от заведението, както при нас са безплатни масите в София на бул. „Витоша, например.

В Кипър пък руските туристи получават виза на границата. Тоест нашите преки конкуренти предприемат мерките на база на това, че са осъзнали, че са собственици на туристическите атракции публична собственост и извършват регламентирана държавна помощ, която подпомага туристите.

 

Последна актуализация: 20:36 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 0 rate down comment 0
динамо
преди 8 години
Почивах в Гърция. Както последните 8 год. В градчето в което почивам през последните 4 год. се чувствах като в България. Имах чувството,че сме повече от гърците. Никаква криза не се усещаше в нищо. А цените не само,че не са намалени, а дори за догодина са прилично повишени. Вече тук, там са обявени. Така, че нищо от това, което е казал "специалиста" не е вярно. Всъщност, мисля, че това не е изненада за никого.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 3 rate down comment 0
HighSpirited
преди 8 години
За сега няма никакво намаление,цените остават същите,при фалит е възможно,но предполагам няма да се стигне до там.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 7
data
преди 8 години
В Бг има и не малко готини и диви плажове - добре е да сте по обективни
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 16 rate down comment 1
STRAHO
преди 8 години
АКО ги получат! Ще научат в края на сезона. Най вероятно ще им дадат мин. заплата с аргумента че сезона е слаб а държавата виновна! :))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 8
toto
преди 8 години
Българи с малка буква ли го пишете вече?!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 5
Stone_Kold
преди 8 години
тук се свежда хотелите на власт имащите и роднините им да са пълни пък кво става с другите хотели не ги боли...бг е потънал кораб от десетилетия кой как може да се спасява и по4ива
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 50 rate down comment 5
Mike Florida
преди 8 години
Докато туристическият отрасъл и туристическата инфраструктура се държи 75% от мутрите на прехода, а работещите получават 500 лева заплата, при тройно и четворно по-високи заплати в същия бранш в Турция, при приблизително сходни ценови пакети. Докато същите тези мутри са окупирали почти изцяло плажовете със своите "чадърчета"! Докато работещите се третират като роби, и докато процентът на нормалните хора в този бранш на стане поне 50% от собствениците на прилежаща инфраструктура и обекти! То развитието на туризма в България никога няма да може да бъде на нивото на съседите ни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 15
MZ/X
преди 8 години
Поевтиняването на Гърция ще е в резултат на отлива на туристи и ще е временно явление, а отливът на туристи от Гърция вероятно ще помогне малко на българският туризъм пак временно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 33 rate down comment 1
nocalled
преди 8 години
само "държавата" да не се изсили да дава субсидии и да прави облекчения на нашите бизнесмени в сферата на туризма. иначе подобни неадекватни изказвания не ми пречат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 49 rate down comment 4
Hahoto
преди 8 години
От както преди 5 години открих гръцкото море, нашето си го гледам само от младежките си снимки, когато беше диво и истинско, а не бетонен ад.Гърците не предлагат с нищо кой знае колко повече, но просто няма как да застроят хилядите километри морска ивица. Голяма част от плажовете им са 10 пъти по лоши от нашите, каменисти с морски таралежи, НО за мен незаменимо е че няма навалица на тях, че е чисто и спокойно, че децата ти няма да хванат прословутия у нас морски вирус с повръщане и разстройство.В Гърция се почива наистина, почива се и в семейното хотелче, почива се и на плажа. Хората в семейните хотелчета са любезни и те карат да се чувстваш като у дома си. Няма дебеловрати с ланци, няма чалга. А цената е като в България. Така че сори, няма как да ме върнете на нашето море скоро!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още