Норвежкият бизнес трябва да се подготви за по-лошите търговски условия с Великобритания, когато страната излезе от единния пазар на Европейския съюз в края на тази година, заяви министърът на търговията на Норвегия в четвъртък.
Великобритания е най-големият търговски партньор на Норвегия, като през миналата година скандинавската страна изнася за Обединеното кралство стоки на стойност 181 милиарда норвежки крони (19,55 милиарда долара), като петролът и газът представляват 82% от общата сума.
Норвегия не е в ЕС и Великобритания напусна блока на 31-и януари, но и двете страни продължават да търгуват по същите правила за вътрешния пазар на Европейското икономическо пространство (ЕИП), състоящо се от държави-членки на ЕС и ЕАСТ (Европейската асоциация за свободна търговия).
„Нашето споразумение (с Великобритания) за съжаление няма да може да замени споразумението за ЕИП и бизнес общността трябва да се подготви за факта, че ще изпита нови търговски бариери, когато Великобритания напусне вътрешния пазар“, заяви министърът на търговията и промишлеността на Норвегия Иселин Нибьо, цитирана от Ройтерс.
Норвегия търси същия достъп до пазара на Обединеното кралство за своя бизнес както ЕС, включително за морската и отбранителната промишленост, както и същите правила относно безопасността на храните и ветеринарната медицина, се казва в съобщение на министерството.
Норвегия иска да продължи да се ползва с нулеви мита за всички индустриални стоки, изнасяни за Великобритания, но тя също така иска напълно свободна търговия с морски дарове, което би било подобрение от сегашната ситуация, при която Норвегия трябва да спазва определените квоти на ЕС, добави Нибьо.
„Великобритания е важен пазар за много норвежки експортни компании и те доставят стоки и услуги до Норвегия на стойност милиарди“, каза тя и добави:. „Когато Великобритания излезе от европейския вътрешен пазар, вече няма да имаме общи правила за играта и трябва да започнем от нулата“.


Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват