Американската компания "Американ Стандарт" притежава "Идеал Стандарт-Видима" АД и "Идеал Стандарт България" АД, най-голямото предприятие в Европа за санитарна керамика, открито през октомври 1998 г.
"Видима" съществува от 1934 г., като произвежда санитарна арматура от 1952 г. В края на 70-те години след реконструкция в предприятието е внедрен италиански лиценз за производство. През 1992 г. „Американ Стандарт” създава смесеното дружество „Видима Идеал”, а 6 години по-късно то е трансформирано във „Видима” АД.
През 1997 г. пък е построен завод за производство на санитарна керамика "Идеал Стандарт България".
В момента компанията има 4 производствени завода, изцяло интегрирани в снабдителна верига. В тях се произвежда обзавеждане за баня - санитарна керамика и сарнитарна арматура и луксозен месингов обков - дръжки за врати и прозорци.
Васил Кънев е Бизнес лидер на „Американ Стандарт“ за Източна Европа от 2002 г. Преди това – от 1992 – 2001 г. е изпълнителен директор на съвместното предприятие Видима-Идеал АД, Севлиево. В периода 1990 - 1992 г. е изпълнителен директор на Видима АД, Севлиево.
С Васил Кънев разговаря Христина Машкова.
- Г-н Кънев, Американ Стандарт направи първата си инвестиция в България в Севлиево през 1992 г., когато бе създадено първото смесено българо-американско предприятие за производство на санитарна арматура "Видима Идеал". На колко възлизат инвестициите ви до този момент?
Да наистина, нашият контакт с Американ Стандарт започна през 1992 г, когато на 14 април беше регистрирано смесеното предприятие Видима Идеал. Започнахме със скромна инвестиция - малко над 6 млн. долара, а сега, след 13 години, размерът на инвестициите е над 105 млн. долара.
-Предвиждате ли бъдещи инвестиции в сега съществуващите заводи или създаване на нови производствени центрове?
По време на развитието на двата завода на Американ Стандарт в Севлиево, оставихме доста работни места с ръчни операции. Тогава целта беше не само реконструкция или построяване на нов завод, а и колкото може повече работни места, предвид големия процент безработни у нас и в региона. Сега инвестираме реално в завода за санитарна арматура, с цел автоматизиране на механичните и полирните процеси. Приет е тригодишен план за развитие. В завода за санитарна керамика също се подготвя такъв проект, който ще започне в близко бъдеще и ще цели замяната на редица ръчни операции. Настоящите инвестиции са насочени към подготовка на двата завода за работа в новите условия, когато България ще бъде член на Европейския съюз.
-Според Агенцията за инвестиции България е единственият ви производствен център в Европа. Защо избрахте именно България?
Мисля, че има малка неточност в тази информация – България е между най-големите, но не е единственият център за производство. Най-голям е по отношение на производството на фитинги и между големите по отношение производството на санитарна керамика. Страната ни не беше избрана, тя се наложи като такъв център, благодарение на наличието на работници, специалисти и ръководители с много добра подготовка и качества, с амбиция да бъдат равностойни на колегите си от Европа. Винаги сме имали пълна подкрепа от местните власти и правителствата в страната. Резултатите са действително такива, че България се превърна в производствен център номер едно за Американ Стандарт в Европа.
-Над 90% от продукцията ви е за износ. Кои пазари проявяват най-голям интерес към вашите продукти? Доволни ли сте от пазарните си дялове на съответните чужди пазари и очаквате ли те да растат?
Да, такъв е процентът на износа, а водещи пазари са Франция, Германия, Италия, Англия, Източна Европа. От години нашите продукти се отличават с много добро качество, с добра цена и пазарният ни дял на всички пазари се увеличава. Най-бързо расте пазарът в Източна Европа, който е развиващ се регион. През последните години в него имаме между 15 и 20% ръст годишно. Добре стоим и в другите региони, без спад в пазарния дял, но самите пазари напоследък имат слабо увеличение годишно.
- Кои са основните ви конкуренти на българския и международния пазар?
Основните ни конкуренти в Европа са Sanitec, Rocca, Gröhe, Kohler, V&B – това са компании, закупили или обединили по-малки от тях, в различни страни и региони, не само в Европа. Те умело съчетават нискостойностни производители и скъпи пазари. Все пак Американ Стандарт е световен и европейски лидер, което означава, че води умела политика на глобално ниво.
-Американ Стандарт е в списъка на Fortune 500 и е включена в индекса S&P 500. Имате ли планове за листване на Българска фондова борса?
Това е въпрос на Борда на Американ Стандарт и при създаване на подходящи условия у нас и това ще стане. Между другото през миналата година, Бордът за първи път проведе годишната си среща извън Америка, и избра за място за нея България. Това е специално отношение и значимо признание за работата на българските заводи на компанията. Проведоха се ползотворни и обещаващи срещи с хора от правителството, с президента, местната власт и бизнеса.
- Какво мислите за българския капиталов пазар и как очаквате да се развива той за в бъдеще?
Очаквам развитието на българския капиталов пазар да бъде съобразено с очакваното присъединяване на България към Европейския съюз – т.е. да има все по-европейски облик.
- В края на миналата година, обявихте, че плановете на Американ Стандарт са българските заводи да имат ръст на продажбите с около 15% през 2005 г. Ще се оправдаят ли тези очаквания?
Да, продажбите на Американ Стандарт в Източна Европа ще бъдат над 15%, ние сме развиващ се регион. В България имаме много сериозен пазарен дял и нашата цел е да го задържим и увеличаваме. Със същото темпо се увеличава пазарният ни дял в Русия, Украйна, Румъния, Сърбия и Черна Гора. Двата завода са натоварени достатъчно и покриват това развитие.
-Бихте ли споделили прогнозите си за печалбата на компанията за тази и следващата година?
Това може да се знае след приключване на годината. Американ Стандарт е публична компания и резултатите могат да се видят, когато това е възможно.
-Как вървят плановете на европейската ви централа в Брюксел за единно управление на заводите в България в структура, подобна на холдинговата?
Няма промяна – започнахме реална работа по тази консолидация с цел създаване на единен български тим с подходяща структура. Процесът трябва да приключи до края на 2006 г.
- Съществуваха предположения през 2005-2006 г. “Видима” да се нарича “Идеал Стандарт – санитарна арматура България”, а сегашният “Идеал Стандарт България” да бъде “Идеал Стандарт – санитарна керамика България”. Как вървят тези планове?
Засега са утвърдени имената “Идеал Стандарт България” – за производство на санитарна керамика, което е без промяна и “Идеал Стандарт - Видима” – за производство на месингова арматура (доскорошната Видима).
- Колко човека работят за Американ Стандарт у нас?
Около 3700 души работят в двата завода – 2100 в “Идеал Стандарт - Видима” и около 1600 в “Идеал Стандарт България”.
- Каква е средната работна заплата?
Стремим се работната заплата да бъде на високо ниво, особено в региона ни. Разбира се това се дължи на висока производителност, на прилагането на европейски и световен опит в организацията на производство и управление. Дължи се също така и на убеденост и себеотдаване на всички работници и служители, като виждат, че работят в една компания, в която грижата за работниците е между основните ценности на компанията.
- Вие сте лидер на българския пазар за обзавеждане на бани с търговските марки Vidima и Ideal Standard. Според вас отделя ли повече средства българинът за обзавеждане на дома си?
Да, определено през последните години българинът отделя повече средства и внимание за обзавеждане на дома си, в това число и банята. Съгласно европейско проучване в България и Източна Европа оборудването за банята се сменя вече на 14-15 години, като преди беше на около 20 години. Това ни нарежда в Европа. За Западна Европа този срок се увеличи от 11-12 на 17-18 год. Тенденцията показва мястото на продуктите на Американ Стандарт – все по-интересни и по-атрактивни за хората у нас. Тук трябва да посочим и ролята на медиите, на различните рекламни кампании, на увеличените конкурентни способности.
- Кои според вас са основните причини за доброто ви позициониране в световен мащаб и големия интерес към продуктите ви?
Основните причини са много добро ниво на качеството на продуктите, което ни поставя между световните лидери и себестойност, която ни прави по-конкурентни на всеки пазар. Разбира се, една много добра логистика, непрекъснато обновяване на продуктовото ни портфолио, добра рекламна кампания и др. професионални решения ни поставят между световните лидери.
- Случайно забелязах, че всяка втора тоалетна чиния в заведенията в Италия е с марката Ideal Standart, дори тези във Ватикана. В България ли са произведени тези продукти?
Първо, в Италия марката Ideal Standard е с над 50% пазарен дял. Второ, предвид глобалността на компанията и изравнените критерии не е от значение източникът на производство. Все пак фактът, че над 70% от продуктите, произведени в България, са предназначени за Западна Европа, означава, че и в Италия има продукти, произведени у нас.


Хороскоп за 18 декември 2025
АГ-Варна получи дарение за отделението по неонатология
11 са камерите, поставени в тоалетните на 138 СУ
Дарителите у нас са се увеличили със 74%
Депутатите приеха удължителния бюджет на първо четене
Warner Bros. призовава инвеститорите да отхвърлят офертата на Paramount
Геотермалната енергия е най-евтиният заместител на въглищните ТЕЦ
IPO на нов конкурент на Nvidia в Китай беше презаписано близо 3000 пъти
Германия ще одобри военни поръчки на стойност над 50 милиарда евро
Phillips 66 има готовност за Western Gateway
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа
Установиха наличие на неорганичен арсен в бебешка каша
Коледни рецепти – как да приготвите шоколадов ментов сладкиш
ДПС-НН: Охраната на Пеевски не е по-голяма от тази на президента
Политически трусове, висока инфлация, липса на работна ръка... Притесненията на бизнеса растат
Омбусманът ще откаже, ако бъде избрана за служебен премиер