Автомобилната индустрия явно се отдръпва от Европа през последните години в отговор на промените в икономиката и търсенето, според нов доклад на консултантската компания Colliers International.
Около три четвърти от новите заводи за автомобили, изградени през последните 5 години, изобщо не се намират в Европа, показват данните на компанията. В момента 36% от новостроящите се съоръжения на европейски компании са в Азия, а 27% - в Северна Америка.
Към 2015 г. на Китай се дължи около 30% от увеличението на продажбите на автомобили по света, което представлява 400% ръст за по-малко от 10 години. Същевременно през същия период в Европа се наблюдава забавяне на ръста на продажбите наполовина - от 43% на 21%.
От тенденцията е засегната най-вече Западна Европа, с изключение на Германия. Най-видими са промените в Италия, Франция и Белгия, както и във Великобритания и Испания.
Автомобилното производство обаче се засилва в Централна и Източна Европа. Словакия, Чехия и Румъния са сред най-бързоразвиващите се пазари. Този растеж е предизвикан в голяма степен от пренасочването на дейност от Западна Европа поради по-ниските разходи за труд, държавна помощ и инфраструктурни подобрения в региона.
„През последните 5 години фокусът на европейските автомобилни компании се измества от Европа, предимно от западната й част, към други световни пазари. Това ще принуди производителите да направят оптимизации и да намалят разходите си чрез реорганизация по веригата на доставки”, коментира Карел Странски, директор корпоративни решения в консултантската компания.
“Пазарите в Централна и Източна Европа и тези в съседство, като например Турция, изглеждат по-добре подготвени да посрещнат структурните промени в търсенето и предлагането. Те ще продължат да привличат инвестиции от автомобилната индустрия поради локацията си и ниските разходи за труд, водещи до ограничаване на производствените разходи и по-добри възможности за обслужване на европейските и други пазари”, допълва той.
Демографските промени, продължаващата урбанизация, споделеното пътуване – всичко това се очаква да доведе до спад в продажбите на автомобили в Европа. Ново търсене ще се генерира основно за еко автомобили в резултат на повишаването на екологичната култура на купувачите и покровителството на европейските законодател, прогнозират от компанията.
На по-зрелите пазари предизвикателствата пред автомобилната индустрия ще се изразяват не толкова в продажбата на коли, колкото в предоставянето на услуги. За началото на тази тенденция говори интересът на някои компании към създаването и развиването на услуги за споделено пътуване - BMW DriveNow, Mercedes Car2Go и Ford GoDrive.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева