IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предпочитанията на купувачите на жилища се променят, как ще отговорят предприемачите?

Строителният продукт е поскъпнал с над 45% спрямо 2020 г.

07:00 | 29.03.24 г.
Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС
Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС

Жилищният пазар в София през първото тримесечие на тази година е стабилен и интензивен, а предпочитанията на купувачите към жилищата се променят. Това коментираха участници в Residential Forum 2024 г., организиран от Градът Медиа груп.

„Преди жилищата задоволяваха потребността на хората да имат покрив над главата си, а сега те все повече се превръщат в потребителска стока“, каза Ралица Ценова, директор продажби в Home2U. С повишаването на стандарта им на живот купувачите се ориентират към апартаменти в комплекси, които предоставят по-висок комфорт на пребиваване – разполагат с вътрешен двор, вложени са по-качествени материали в тях, имат по-модерни разпределения, допълни тя.

Стабилен пазар през първото тримесечие отчете и Валентина Димитрова, оперативен мениджър в PSSC. „Клиентите са много взискателни и информирани, търсят качество на живот, а не само четири стени, ориентират се към зелени сгради, с висока енергийна ефективност“, отбеляза тя.

През последните две тримесечия на миналата година е имало задържане на търсенето на жилища, тъй като хората се предпочели да изчакат, за да видят какво ще се случи с цените. В началото на тази година тенденцията се запазва, но се наблюдава известно събуждане на купувачите, коментира Ивайло Митев, управител на IdeaHome.

„Търсенето е интензивно, активни на пазара са млади, информирани хора, които сравняват оферти и преценяват задълбочено качеството на проектите“, отбеляза той и допълни, че предприемачите трябва да анализират детайлно нуждите на клиентите си и да съобразяват проектите си с тях.

За жилището като потребителска стока говори и Мирослав Тошкин, управител на MD Capital. „Ако преди едно жилище беше обитавано от две-три поколения, отсега-нататък може да се очаква, че едно поколение ще смени два или три пъти жилището, което обитава, с цел то да задоволи текущите му нужди“, коментира той и допълни, че предизвикателството пред предприемачите е да предоставят готов продукт за всеки етап от живота на клиентите си.

Инвеститорите влагат много усилия в първоначалната концепция, тъй като тя прави продукта им стабилен, каза Христо Ангелков, управляващ партньор в Bulgaria Sotheby’s International Realty. Той посъветва предприемачите да вземат предвид възможността да предлагат завършен продукт на купувачите, вместо да ги продават на шпакловка и замазка, какъвто е масовият случай към момента. Това по думите му ще увеличи добавената стойност за купувачите и ще повиши продажната цена на жилищата за инвеститорите.

Завършени жилища се търсят все повече и това отваря нова ниша на пазара, но остава проблемът с работната ръка, коментира Маноел Попов, основател на Delta 3 Real Estate TM и фондация “Делта Анализи”. Той допълни, че в Западна Европа жилищата масово се предлагат завършени и отбеляза, че това е белег за узряване на пазара.

Според инж. Петко Лозанов, основател и собственик на Глобал Мениджмънт, инвеститорите в България са принудени да създават и средата около проекта си, за да могат да го реализират на пазара и това лишава инвестиционния процес от „екстри“ като завършване на апартаментите.

Все по-скъпо строителство

Строителният продукт е поскъпнал с над 45% спрямо 2020 г., съобщи инж. Диан Георгиев, управител на „Планекс“. Само при дървесината поскъпването е със 100%. Миналата година цените на строителните материали са се стабилизирали и дори леко да се понижили, но за сметка на това цената на труда продължава да расте, допълни той.

Друг проблем, с който се сблъскват предприемачите, е изчерпването на терените в най-желаните за живот райони на София на юг от Орлов мост. На публичен търг за един парцел преди три месеца е имало деветима наддавачи и цената му е нараснала с 250%. В най-желаните квартали на София себестойността на строителството ще се повишава заради цената на земята и изискванията за функционалност на жилищата, коментираха предприемачите.

Купувачите искат жилища с голям обем естествена светлина, с достатъчно голяма площ, включително спални помещения, които да не са под 14-15 кв. м, достатъчно големи общи части. Тези изисквания водят до по-висока строителна себестойност, отбелязаха те.

Повишаването на изискванията на купувачите към жилищата ще доведе до постепенното излизане от пазара на панелните жилища, очакват предприемачите. И сега в райони с голям брой апартаменти ново строителство срокът за продажба на панелни апартаменти и стари жилища се забавя, стана ясно още по време на дискусията.

Според цитирани данни в София има около 440 хил. апартамента в панелни сгради, чиято възраст е над 50-60 години. В крайните квартали като „Надежда“, „Обеля“ и „Люлин“, които са били изграждани активно през 70-те и 80-те години на миналия век, някои сгради са с 30% обитаемост. По официални статистически данни между 700 хил. и 800 хил. софиянци живеят в панелни апартаменти и те са един от потенциалните източници на клиенти за новото строителство, считат предприемачите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:52 | 29.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още