IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Формулите за успех на компаниите във времена на кризи

PwC България издаде първата книга у нас, разглеждаща стратегиите за успех на международни и местни фирми от различни сектори

09:15 | 29.11.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Двамата автори при представянето на книгата. <em>Снимка: PricewaterhouseCoopers</em></p>

Двамата автори при представянето на книгата. Снимка: PricewaterhouseCoopers

Местен специалист, регионален герой, международен шампион, индустриална акула – зад тези категории се крият профилите на компаниите-победители в книгата „Формули за успех в новото десетилетие“, която бе представена от PwC България. „Това е първата подобна книга в страната, представяща детайлен анализ на стратегиите за успех на международни и местни компании от различни сектори”, каза Ирина Цветкова, управляващ съдружник за България.

Авторите Андрей Визяк и Албена Маркова, съдружници в PwC, са събрали казуси от практиката на успешни компании на българския пазар, разделени в 9 сектора: телекомуникации, храни и напитки, застраховане, фармацевтика, цветни метали, банки, ритейл, ютилитис, потребителски стоки.

Местният специалист представлява по-малка компания с ниско ниво на интернационализация и диверсификация на продуктите. Представителите на тази категория развиват дейност в специфична продуктова ниша на пазара в една страна или регион, като разчитат основно на органичен растеж. От 200-те най-големи компании в България местни специалисти са 53%, като средният им годишен оборот е в размер на 215 млн. лева.

В ролята на регионални герои влизат компании със среден размер, с ограничена степен на интернационализация, с национално или регионално присъствие и високо ниво на диверсификацията на продуктите. Представителите на тази категория разчитат на своето познаване на спецификите на пазара, за да растат отвъд границите на собствената си индустрия, като придобиват компании от различни сектори в рамките на една страна или географски регион. Те са 25% от ТОП 200 компаниите в страната, които се грижат за цели 47% от приходите. Средно годишно такава компания реализира приходи от продажба в размер на 683 млн. лева. В България такива компании са Банка ДСК, EVN, Мобилтел, Метро, Овъргаз.

Като международни шампиони се характеризират предприятия с висока степен на интернационализация и географско присъствие на глобалния пазар, но ниска диверсификация на продуктите. Те използват своите уникални способности за растеж, свързани с качествата на предлагания продукт или услуга и непрестанни иновации, като придобиват предимно фирми от различни региони в света, но от същия сектор. Подобни компании са Bang & Olufsen, Gorenje, Elan и Red Bull.

Индустриалната акула е голяма компания и глобален лидер в различните сектори, с високо ниво на интернационализация и диверсификация и комплексен организационен модел. Представителите на тази категория са реалните двигатели на секторната концентрация посредством инициирането и участието както в придобиването на компании на местни и регионални пазари, така и в мегасливания, които променят профила на глобалните индустрии. Такива според авторите са 9% от най-големите български компании, които правят около 7% от приходите им. Примери за акули са General Electric, Nestle, Shell.

Повечето големи компании у нас са местни специалисти, смятат Визяк и Маркова, но според тях най-устойчиви в дългосрочен план са международните шампиони заради силния фокус върху продуктите си.

В икономиката обаче има и обратния случай – големите индустриални концерни правят грешки за милиарди. Последните подобни примери са HP с придобиването на Autonomy, или производителите на смартфони Nokia и RIM. Те са типичен пример за индустриални акули, превърнали се в международни шампиони.

„За да не се случи това, акулите не бива да се разфокусират. Това е най-голямата опасност за такива компании – те са самоуверени в големината си и стават арогантни“, заяви пред Investor.bg Албена Маркова. Според нея такава компания може да се появи в България след 15-20 години по всяка вероятност след придобиване на силен местен специалист.

По думите ѝ дори вече наложилите се акули, които по принцип са от САЩ и Западна Европа, е все по-трудно да се налагат заради кризата и силната конкуренция от страните от БРИК. „Особено бързо те са настигани от компании от Бразилия и Русия“, поясни още Маркова.

Тези, които в крайна сметка ще загубят, са компаниите, които в процеса на развитието си няма да успеят да изградят ясен профил на един от четирите типа победители.

„Традиционните бизнес стратегии са неуместни във времето, в което живеем, тъй като постигането на органичен ръст не е достатъчно за гарантиране на успех в условията на концентрираща се световна икономика. Финансовата криза засили този натиск и в повечето индустрии това води до нова вълна от сливания и поглъщания. Книгата показва, че бъдещите победители са не само най-големите компании, но и тези, които развиват профила на местния специалист, регионалния герой или международния шампион в своите сектори“, отбеляза другият автор Андрей Визяк.

„Надяваме се, че тази книга ще се превърне в полезен и практичен съветник за българските компании и ще им помогне да се подготвят за бъдещ растеж в условията на глобална конкуренция. Сега е времето те ясно да определят своя профил и формула за устойчив растеж въз основа на уникалните си способности, които ги отличават от останалите играчи на пазара и ги правят конкурентоспособни“, каза и Маркова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:31 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още