Марин Михайлов*
Икономическият свят е свидетел на някои нелеки тенденции. При това не говорим само за геополитическите трудности. Една от тези тенденции, а може би последица от други, е повсеместното нарастване на броя на изпадналите в несъстоятелност компании през последните няколко години. Фалитите на фирмите са се увеличили силно в целия свят през 2018 г. и 2019 г., става ясно от проучване на кредитния застраховател Euler Hermes в 43 страни, представляващи 83% от световния БВП. Особено рязко е това увеличение в Китай - с 60%, но е съществено и в Западна Европа - с 2 процента. В цял свят през 2018 г. фалитите са се увеличили с 10 процента, потвърждавайки тенденцията, започнала през 2017 година, след седем последователни години на спад. За 2019 г. предварителните данни са за ръст на тази нерадостна категория с още 6 на сто.
Според оценки на кредитния застраховател Euler Hermes и във водещата европейска икономика – Германия, тенденцията ще е налице, а през 2020 г. броят на фалитите ще нарасне отново за първи път от десет години. Филиалът на Allianz предвижда увеличение с три процента до малко под 20 000 (2019: 19 370) фалити, както става ясно от годишния „Глобален доклад за несъстоятелността“. През миналата година броят на фалитите беше в застой.
България, уви, не прави изключение от тази тенденция. Темпът на фалиралите български компании се ускорява постоянно през последните години, показват данни на Търговския регистър.
Към края на 2019 г. с около 9% са се увеличили обявилите несъстоятелност фирми спрямо 2018 г., но тук вниманието привлича тенденцията за ръст от 2017 г. насам (2018 г. спрямо 2017 г. - 2% ръст). Анализаторите търсят причините за този тренд в глобалните икономически проблеми, в административните тежести, трудовия пазар и определени рискови сектори от икономиката ни. Разбира се, тези констатации са важни и не бива да се пренебрегват, но това са фактори „извън нас“.
А за да решим един проблем, трябва да го погледнем по-надълбоко и да търсим решението първо в нас. Посочените опасности са валидни за всички икономически субекти в Европа и света, а не само за България, и ние трябва да можем да се справим с тях.
Проблемът, погледнат отвътре
Разбира се, мненията и възможностите са безкрайно много, но нека започнем с един различен поглед и без претенции за цялостност и всеобхватност поне да направим стъпка в посока за осветяване на проблема и намиране на решенията.
Стартирайки определен бизнес, собствениците влагат много енергия и в голяма част от случаите започват по правилния начин. Стараят се и обмислят добре начинанието си. Проучват пазара, възможностите на продуктите, конкуренция и т.н. Започват ентусиазирано и влагат не малки финансови ресурси. Обикновено копират един бизнес модел и стартират. В голямата си част се учат в движение от грешките си и трупат опит.
Разбира се, резултатите в повечето случаи не закъсняват и фирмите се задържат на пазара и с големи усилия „съществуват“ след втората, третата година. Бизнесът се разраства и тогава се стига до внезапно възникнали проблеми. Все повече от тях е необходимо да „решават на пожар“ и все повече няма време за планиране – да не говорим за дългосрочно. Големият проблем обаче не се вижда. Отчита се само забавяне и затруднения от непредвидим характер. Докато в един момент собствениците не осъзнаят, че проблемът е голям, а немалка част от тях не разбират, че са във фалит.
Къде сгрешихме?
Всеки бизнес модел има свое място и време за приложение. Всяка фирма е уникален субект на пазара и не може да съществува дълго време като копие на вече успешна развила се конкурентна фирма.
Необходимо е новата компания да изгради „характер“, собствена визия и стратегия за развитие. „Копирането“ е само за начало и използваните модели за стартиране трябва да се развиват по свой, уникален начин според мисленето, визията и потенциала на основния движещ фактор – собственика. Обикновено собственикът е и управител, и специалист във всяка област на стартиращия бизнес, но това не може и не бива да продължава, след като компанията се разрасне и „порасне“ малко.
На всеки етап от развитието на фирмата е необходимо да се следи колко ефективен и работещ е използваният модел на управление. Дали структурата няма нужда от корекции? Дали отношението към човешкия фактор не трябва да се промени, защото трудовият пазар се е променил, и/или така наречената заобикаляща среда се е променила и изисква различен подход и мислене? Колко от предприемачите, стартирали собствен бизнес, след 3-4 години се доверяват на обучени и компетентни управители и делегират управлението на фирмите си на тях? Колко от тях променят начина си на мислене и гледат на новостите с отворени сърца и готовност да предприемат риска да опитат, да тестват и търсят ? Колко от тях запазват предприемаческия си дух за развитие и желание за постоянно усъвършенстване? Колко от тях знаят защо правят всичко това?


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна


преди 5 години --Бизнесът се разраства и тогава се стига до внезапно възникнали проблеми. --Има добри моменти статията, но някак много бързо (след само 2 изречения) стига - до бизнесът се разраства!! Едва ли не "копираш" някакъв модел и лесна работа, наемаш хора, бизнеса се разраства и чак тогава големите проблеми те заливат.За мен до момента, в който бизнеса се разраства оцеляват не повече от 5%. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години да ти кажа има логика специалистите по менджмънта да са тук във форума, защото като гледам хич ги няма в офите в които съм работил, включае сегашния :) Ако имаше добри мениджъри нямаше да има такова текучество по фирмите и нямаше да има такава имиграция ... амин !Без да влизам в детайли кво правя, но примерно моя пряк началник изобщо няма идея с кво се занимавам, и реално мога да го излъжа и маипулирам винаги ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Това е 100% фалшива новина. Щом фирма като Тесла може да оцеелее 20 години почти без да спечели и 1$ печалба без да фалира то може да си предствим колко зле наистина са фалиращите е колко е техния брой в една голяма икономика като Германия... Най-вероятно няма и 10 фирми с капитал над 10 милиона евро, които да фалират годишно, а това е нищожно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Както виждам форума е изпълнен със специалисти по мениджмънт. А някои от вас опитал ли е? Или познания само от телевизията. Що се отнася до фалитите - основен /математически :)/ факт - система която не се развива умира. Иначе основното във всеки бизнес са хората. И ако не представите визия на всеки от персонала /може би без чистачките/ как ще се развива вероятно ще ви напуснат. Но първо опитайте да си създадете фирма и после споделяйте личния опит! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Никога, повтарям никога, не започвайте работа в подобна фирма, собственост и управляване от някой от първото бизнес поколение. Отношението обикновено е под всякаква критика, бизнесменът обикновено вече е на преклонна възраст но още се опитва да бута бизнеса по малко. Живее и се изживява все едно още сме 90-те години. Синчетата и дъщерите му обикновено отдавна са го отсвирили и си живеят някъде по белия свят ...Не получаваш нито отношение, нито перспектива, едно нищо ... Такива фирми са си обречени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Да, това е! Конкуренцията става все по-силна, донякъде заради Азия и ниските заплати там, донякъде заради навлизане на технологии навсякъде от селското стопанство до медицината за евтно производство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Качествените хора са малко, тези, които плащат добре и се грижат за тях, ги привличат. Фирми с визия, с ясен план и тн. Българските собственици на бизнес първо поколение в голямата си част си останаха някъде около 2002ра година. Не делегират, не развиват служителите, не мотивират и тн. Само, че на свободния пазар фирми много, държави в ЕС също, където служителите продължават своя път. А пишман собствениците мрънкат - нямало хора, нееее, за вас няма хора, това е истината. Положението в ЕС е същото, качествени хора малко, обират ги тези, които плащат добре, мотивират ги и се грижат за тях. В крайна сметка един служител иска основно 3 неща, да е добре платен, да е оценен и да е в добра среда, за да ходи на работа с кеф. Хубаво е също така, като се дава статистика за фалитите, да се даде и статистика за новосъздадените фирми през същия период и година по-рано, да е ясна картината. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Просто се самозабравят. Мислят си, че като вече е било добре, значи пак ще е добре и не залагат резерви. Много български фирми не се грижат подобаващо за персонала, защото са свикнали от предходните десетилетия да имат богат избор на евтин персонал, а това вече не е така. Не и за ниските заплати в БГ-то, официално най-ниските в ЕС. Държавата също се включва в глозгането на кокала с най-високите ставки на ДДС за обикновените хора, за храна и лекарства. Или дори с битовите условия, вода няма, няма и да има в Перник, щото фирмите били по-важни според бъдещия минитър Ревизоро ... Трябвало било да се осигури вода за бизнеса ... Ами ако говорим за сух регион, както и обясняват че било в Перник, пак ли трябва? Ами ако е в Сахара, пак ли държавата трябва да дава всичко за фирмите за сметка на хората? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Никъде не грешат, просто конкуренцията става все по-жестока и могат да оцелеят само най-най. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Важното е,че психолоци, ПиАр, реклама, маркетинг и отчасти мениджмънт се движи по правилни американски методики! Видиш ли го да се прилага тъдява си е трагикомедия!!!Някъде направо само с телевизора в главата!Каква ти реалност? Само виртуална такава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар