Закъсненията във веригите на доставки, спъващи световната търговия, са натежали върху износа на Япония миналия месец, като доставките на автомобили са се сринали, отслабвайки ключов стълб на икономическото възстановяване на страната, съобщава Bloomberg.
Ръстът на международния износ в Япония се е забавил през септември до около половината на темпа от август, напредвайки с 13% на годишна база, съобщи финансовото министерство в сряда. Подкрепата от доставки на стомана и компоненти за чипове е била свита заради спад в ключовия износ на автомобили на страната. Икономистите прогнозираха забавяне до темп на растеж от 10,5%.
japan
На сезонно коригирана база износът е намалял с 3,9% спрямо предишния месец, което представлява първият спад на месечна база от февруари насам. Доставките на автомобили са се сринали с 40,3% на годишна база, което също е първи спад от седем месеца.
Данните от третата по големина икономика в света увеличават доказателствата, че предизвикваните от Covid-19 проблеми с веригите на доставки взимат своите жертви от глобалната търговия. За Япония по-слабият износ означава по-голям натиск потребителските разходи да се превърнат в двигател на възстановяването, докато страната премахва ограниченията заради вируса, а нивото на ваксиниране расте.
Забавянето на търговията вероятно ще се отрази и на плановете на новия министър-председател Фумио Кишида за повече икономически стимули. Кишида заяви, че ще представи детайли за пакет разходи на стойност десетки трилиони йени след парламентарните избори в края на този месец.
„Износът вероятно ще остане слаб и е трудно да се каже кога точно ще видим засилването му, тъй като несигурността около ограниченията в доставките е много висока“, казва икономистът Таро Саито от NLI Research Institute. „Крехка икономика вероятно ще тласне правителството към значителен икономически пакет“, посочи той.
По-слабият износ е една от причините, поради които Японската централна банка вероятно ще обмисли да намали прогнозата си за растежа за тази фискална година в доклада си в края на този месец, смятат запознати източници. Проблемите с веригите на доставки за производителите на автомобили е фактор, който трябва да бъде взет предвид, допълват те.
И все пак общият износ на Япония през септември е бил с около 7% над нивото от 2019 г.
Ръст от 39% на вноса, воден от петрола, медицински продукти и въглища, е довел до търговски дефицит от 622,8 млрд. йени (5,4 млрд. долара). По-високите цени на суровия петрол са допринесли за по-големия дефицит.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони