IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Amazon и загадката с липсващите 1 млрд. долара

Компанията прогнозира и спад на оперативната печалба за тримесечието, което изпрати акциите ѝ с 4% надолу

15:42 | 03.02.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Това беше наистина кошмарен коледен сезон за традиционната американска търговия на дребно. Target, J.C. Penny, Macy’s и Kohl’s – списъкът на компаниите с катастрофални данни за тримесечието просто не приключва.

И докато навсякъде предстои затваряне на местни магазини, а големите търговски центрове се тревожат за бъдещето си, всички погледи се обърнаха към Amazon: Това ще бъде наистина големият печеливш, тържествуваха анализатори. Те очакваха ръст от 25 на сто на приходите през тримесечието, а Amazon дори спомена за „най-доброто си Коледно тримесечие досега".

Но в четвъртък дойде студеният душ. Въпреки че приходите са се увеличили с 22 на сто, в крайна сметка те възлизат на 43,74 млрд. долара - значително под сумата от 44,68 млрд. долара, която се очакваше от анкетирани от Ройтерс анализатори. Главният финансов директор Браян Олсавски обвини за това в разговора с анализаторите преди всичко неочакван негативен валутен ефект от близо 800 милиона долара за отклонението в очакванията на анализаторите и самия резултат от повече от 1 млрд. долара.

Но това не бе единствената лоша новина. Amazon прогнозира неочакван спад на оперативната печалба за текущото тримесечие, което изпрати акциите на компанията с над 4% надолу. Всичко това се случва заради опасенията за размера на разходите за инвестиции, включително за нови складове и видео съдържание, предава Ройтерс.

Базираната в Сиатъл компания инвестира значително в това да получи по-голям контрол върху доставките и да разшири предлагането на своята видео услуга по целия свят. Ключово за плана ѝ е привличането на повече потребители на абонаментната програма Amazon Prime, която струва 99 долара годишно, така че хората да купуват повече стоки и по-често.

Главният финансов директор на Amazon Браян Олсавски заяви пред репортери, че евтините и бързи доставки са фундаментална част от начина, по който компанията привлича потребителите. Той поясни, че през 2017 г. инвестициите на компанията ще растат.

От своя страна, анализаторът на GlobalData Retail предупреди, че може да се стигне до спад на печалбата.

От години Amazon публикува разнопосочни резултати, докато основателят ѝ и главен изпълнителен директор Джеф Безос залага повече на изграждането на бизнеса, не толкова той да генерира печалба веднага.

Безос заложи на нови области за развитие или на завоюването на нови пазари, като облачните услуги например или електронните четци Kindle.

"Провалът и прогресът на неделими“, коментира Безос в обръщението си към акционерите миналата година.

Продажбите през първото тримесечие трудно ще могат да бъдат сравнени с тези от предходния период, коментира Олсавски, тъй като тогава валутните курсове са били по-благоприятни, а февруари е имал 29 дни, а не 28, което е дало още 24 часа възможност за пазаруване.

Коледният период се оказа най-добрият за Amazon в историята на компанията. Той включваше много промоции, коментира Олсавски, въпреки че не отбеляза какви са били намаленията спрямо предходни години.

В момента Amazon създава телевизионни предавания за абонатите на Prime, които те могат да гледат онлайн. Освен това разработва устройства с асистента с изкуствен интелект Alexa, така че потребителите да могат да поръчват продукти посредством гласови команди. В допълнение изгражда собствена система от камиони, самолети и складове, така че поръчките да се доставят на членовете на Prime за два дни и по-малко – нещо, което малко търговци могат да си позволят да напраят.

Същевременно компанията прави голяма инвестиция в своите операции в Индия.

Amazon прогнозира, че оперативната ѝ печалба за първото тримесечие ще е между 250 и 900 млн. долара, под консенсусната прогноза на анализаторите за 2,34 млрд. долара според компанията за пазарни проучвания FactSet StreetAccount. За същия период миналата година търговецът отчете 1,1 млрд. долара оперативна печалба.

Amazon Web Services, бързо развиващият се доходоносен облачен бизнес на компанията, отчете 47% скок на приходите до 3,54 млрд. долара, но не успя да изпълни очакванията за 3,60 млрд. долара, по данни на FactSet StreetAccount. Amazon е пазарен лидер в тази област.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:24 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още