Пазарните наблюдатели от Garntner считат, че през 2014 г. в света ще бъдат продадени между 1,2 и 1,4 млрд. смартфона. Въпреки рекордните продажби обаче приходите няма да са мнгого високи, тъй като новите пазари изискват по-изгодни устройства.
Съвсем не са новост и трудностите, пред които се изправят мобилните оператори. Иновациите идват по-често от т. нар. Over the top player - интернет компании, които правят бизнеса си чрез мобилната инфраструктура. Подвижната картина, преди всичко видеата в YouTube, са отговорни днес за 40% от мобилния пренос на данни. Услуга за съобщения, като WhatsApp, със своите почти половин милиард потребители, е наполовина по-малка от Facebook и „унищожава“ приходите на мобилните оператори в милиарден размер. Това обяснява защо операторите на мрежи променят ценовите си модели и вече не залагат толкова на услуги, като SMS и телефония, а търсят разликата помежду си в скоростта.
Трансферът на данни бързо се измества в мобилните мрежи и операторите адаптират тарифите си за четвъртото мобилно поколение по модела на стационарните телефони. Който иска по-висока скорост, ще плаща повече. Но пред операторите има и друго предизвикателство. До 2016 г. таксите за роуминг в ЕС трябва да паднат напълно. Европейската комисия очаква вследствие на това 300 млн. нови клиенти. Операторите пък калкулират спад в приходите в три- или двуцифрен милионен обем (в евро и в зависимост от големината им).
Така операторите, като българските Vivacom и Mtel, търсят лечение на това затруднение в оферти, които предоставят на потребителите добавена стойност. За да запазят своите клиенти, известно време насам те започват да сключват партньорства с новодошлите в отрасъла. Vivacom например стана партньор за България на най-голямата платформа за музика Spotify, която позволява на потребителя да изтегля милиони музикални парчета в реално време. Причината за тези партньорства е, че приходите от основна дейност спадат. В същото време обаче заради нарастващия трафик се увеличават и разходите за инвестиции и операторите са принудени да търсят нови бизнес модели.
И така - Mobile World Congress ще покаже по-големи смартфони, променящи се концепции на мобилните оператори и джаджи за носене по тялото. Но и все повече предмети от всекидневието в бъдеще ще се свързват с интернет. Производителят на мрежово оборудване Ericsson очаква до 2020 г. в света да има 50 млрд. свързани устройства. Палитрата е широка – от „свързаната кола“ през четки за зъби, които оценяват устната хигиена, до кофи за боклук, които се обаждат на комуналната фирма, когато са препълнени. И всичко това може да се види тази седмица в Барселона.
Oчаквайте всичко по-интересно от конгреса от специалния пратеник на Investor.bg в Барселона Бойчо Попов!


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”