IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо борсовият дебют на Alibaba е толкова важен за Западния свят

Иновациите на азиатските технологични гиганти вече не могат да бъдат игнорирани, смятат експерти

11:15 | 18.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

“Бързо развиващият се финансов отдел на Alibaba ще ускори конкуренцията между сходни организации и по този начин ще мотивира иновациите и развитието на традиционната финансова система,” се казва в доклада на iResearch China.

Решението на Alibaba, както и на някои от нейните конкуренти, да навлезе във финансовия сектор, изглежда като сериозна заплаха за държавните банки. Ситуацията е толкова сериозна, че наскоро китайското правителство блокира някои от услугите, свързани с електронни плащания, на Alibaba и Tencent. През март Китайската народна банка изиска мобилните оператори да забранят мобилните разплащания, които се извършват чрез сканиране на баркод, като причините за това са съображения за сигурност.

Китайското правителство дори се намеси в плановете на Alibaba и Tencent да създадат техни собствени виртуални платежни карти, които трябваше да позволят на потребителите да пазаруват стоки на кредит. Въпреки сътресения като това, финансовите инициативи на Alibaba са знак, че компанията ще продължи с иновациите в различни области, като някои от тях евентуално ще вдъхновят компании извън Китай.

Ето и някои от другите технологични гиганти в Азия, които имат сериозно влияние в световен мащаб:

Samsung

В последните години Samsung се нареди до най-влиятелните технологични компании в света – Amazon, Apple, Facebook и Google. Според много анализатори именно тази петица ще оформи близкото бъдеще на сектора. В началото на 2013 г. много американски потребители все още се отнасяха със съмнение към корейския концерн, който започва бизнеса си през 1938 г., търгувайки с всякакви стоки, преди да започне да произвежда издръжливи, но скучни домакински уреди, а впоследствие се превърна в най-големия производител на смартфони в света по пазарен дял.

Успехът на Samsung на пазара с мобилни устройства се дължи на това, че компанията предлага на клиентите си голям избор на цени и хардуерни възможности, вместо да се концентрира единствено в няколко флагмански модела. Силните продажби на големия Galaxy Note доказаха интереса към т.нар. “фаблети” (смесица между телефон и таблет). Продажбите на устройства от такъв тип се очаква да достигнат 120 млн. единици годишно до 2018 г., отбелязвайки огромен ръст спрямо 20-те милиона продадени бройки през 2013 г. Само за първите четири месеца след премиерата на първия Samsung Galaxy Note в края на 2011 г., от устройството бяха продадени 2 милиона бройки. Последната версия на фаблета – Galaxy Note 3 – пък регистрира 5 милиона продажби в дебютната си седмица.

И докато технологичната общност очаква Applе също да представи фаблет, последните слухове свидетелстват за това, че следващите два модела iPhone ще бъдат значително по-големи. HTC, LG, Nokia и HTC са други основни играчи на пазара с фаблети.

Xiaomi

Ако някой има потенциала да детронира Samsung от лидерското място на пазара с Android базирани устройства, то със сигурност това ще е от друга азиатска компания, продължава публикацията на TechCrunch. В Китай например флагманският модел на Xiaomi – Mi 2S, бе най-успешният телефон през първата половина на 2012 г.

Успехът е доста необичаен, имайки предвид, че по това време Xiaomi все още се възприема от западните медии като парвенюшка компания, ръководена от някой, който иска да бъде Стив Джобс. Всъщност китайската фирма се ръководеше от Лей Джун – един от най-влиятелните и успешни китайски предприемачи в технологичния сектор.

Всичко се променя, когато Xiaomi наема вицепрезидента по продуктовото управление на Google – Хюго Бара. Азиатската компания започва да се концентрира в комбинирането на иновативни маркетингови техники, сред които продажбата на телефони директно през микроблогинг платформата Weibo (известна като “китайския Twitter”), която има около 400 млн. потребители. Подходът не е абсолютна новост в сектора, тъй като подобен бе предпочетен и от тандема Amazon/Twitter.

В момента Xiaomi бързо изгражда своята екосистема от продукти, излизайки извън рамките на Китай. Първата цел пред компанията е Югоизточна Азия, където мобилните устройства са особено популярни, а населението на повечето от страните в региона говори различни езици. Според наблюдатели това ще позволи на Xiaomi да се адаптира към чуждоезични потребители. Наскоро това се доказа и от факта, че компанията смени името на сайта си на Mi.com, с което иска да улесни произнасянето му от хора, които не говорят китайски.

Tencent

Tencent е една от най-големите азиатски интернет компании по пазарна стойност. Тя е най-известна със своето мобилно приложение за кратки съобщения – WeChat, но като заслуга й се приписва положителното влияние, оказано върху Еван Шпигел, основателят на друго приложение за мобилна комуникация – Snapchat.

С публикация The Wall Street Journal съобщи, че Tencent е една от компаниите, с които Шпигел поддържа най-близък контакт. По непотвърдена информация Tencent е и най-големият инвеститор в Snapchat.

Самото ръководство на Tencent приема компанията като нещо повече от доставчик на интернет услуги. По време на технологичната конференция GMIC в Пекин, която се проведе на 5 и 6 май, главният изпълнителен директор на Tencent – Марк Рен, описва компанията като “обединяваща”, имайки предвид свързването на хората с различни услуги и продукти. В изказването си Рен добавя, че компанията му има намерение да си сътрудничи с повече фирми, за да усъвършенства предлаганите от нея услуги.

Baidu

Друга интернет компания от Китай, която иска да напусне границите на най-населената страна в света. Често тя е наричана “китайският Google” заради лидерската си позиция сред интернет търсачките в Китай. Властта на Baidu обаче се простира много по-далече. Компанията има собствени центрове за иновации, базирани в Пекин и Силициевата долина, които разработват нови начини за боравене с големи количества информация и изкуствен интелект.

Според публикация в технологичното издание Wired в развойния център на Baidu в Купертино се изследват компютърни системи, които с времето могат да се усъвършенстват сами, както правят хората.

Подобно на Google и Apple, на които съвсем скоро може да им се наложи да се изправят срещу Baidu, китайската компания също инвестира в софтуерни разработки за анализиране на информация (IDL или Interactive Data Language), сред които дълбоко изучаване на алгоритми и методи за разпознаване на говор и образ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още