Автомобилните паркинги са голяма част от икономиката на развитите страни. От тях се нуждаят всички търговски обекти, които по този начин привличат повече клиенти. Когато кандидатстваш за работа, също се интересуваш дали новият ти офис има паркинг и дали ще се наложи да плащаш допълнителни такси, ако такъв липсва. Същото важи и за туристите, издирващи най-подходящия за тях хотел. Въпросът е струва ли си инвестицията и има ли начин да се справим с проблема, наречен паркиране, се пита в публикация на Gizmodo.
Покриването на градовете с асфалт е не само грозно, но и изключително скъпо. На мястото на големите асфалтирани площи може да се изгради офис или друга сграда, която да носи пари на собственика си. Според анализатори колкото по-освободени от автомобилите станат кварталите, нуждата от паркинги и широки булеварди ще намалее, а цената на съществуващите имоти, както и приходите от данъци на новопоявили се обекти, ще се вдигнат. Магистралите и паркингите покриват много голям площ земя, която иначе би могла да се използва за по-доходоносни цели. Вместо това, съоръженията за паркиране се нуждаят от постоянна поддръжка, която плащаме всички ние.
В САЩ подобни паркоместа се предлагат безплатно, като статистиката сочи, че 99% от пътуванията с кола в страната завършват с паркиране на безплатно място. Стойността на земята, както и допълнителните разходи по изграждане на настилка, охрана и поддръжка, превръщат паркингите в доста сериозно перо от бюджета на всеки град. Според експерта Доналд Шуп средната държавна субсидия за паркиране на един човек, който пътува до работа с кола, е 5 долара на ден. Изчисленията му показват, че безплатното паркиране е струвало на американския данъкоплатец 127 млрд. долара през 2002 г.
Реално се стига до там, че държавата плаща на хората да шофират.
Сметката се плаща не само от данъкоплатците, но и от строителните предприемачи, които губят ценни парцели. Строежът на паркинги трудно може да се приеме и като инвестиция, тъй като средната цена на многоетажен паркинг в САЩ е 15 000 долара на паркомясто. Проблемът е, че в повечето американски градове има изискване за минимален брой паркоместа още от 50-те години, според което всяка нова сграда (жилищна, офис или търговска) трябва да има определен брой паркоместа, независимо дали обитателите или клиентите й шофират, или не.
В последно време експерти забелязват ръст на общественото недоволство към тези изисквания, като аргументите са, че те костват много пари на данъкоплатците. Другият проблем е справедливостта, тъй като човек, който дори няма кола, ще трябва да плати калкулирано в цената на новия му апартамент паркомясто, въпреки че няма да го ползва.
През 2010 г. Джеси Маккан издирва подходящо помещение в Орегън, за да отвори бар. Той открива подходящ имот с пет паркоместа, който наема. Всички обаче са изумени, когато той прегражда паркинга и монтира велопаркинг за 63 велосипеда. Инвестицията му обаче се отплаща. От отварянето на бара до днес, външните маси и стойките за колела са препълнени във всеки слънчев ден.
Американските бизнесмени започват все повече да харесват велопаркингите. Повечето от тях подхождат предпазливо към рисковото премахване на традиционния паркинг, но веднъж монтирани, велостойките започват да се изплащат и да добавят стойност към асфалтираното пространство.
Велопаркингите са достъпна инвестиция. Колелата заемат десет пъти по-малко място, а цената на стойките спрямо автомобилните паркинги е от 30 до 300 пъти по-ниска. Тенденцията е полезна и за околната среда, тъй като все повече хора започват да използват велосипедите си за придвижване.
Според наскоро проведено изследване в Мелбърн, Австралия, велопаркингите носят пет пъти повече приходи от автомобилните. Канадски екип пък е стигнал до извода, че хората, които отиват да пазаруват с колело, харчат повече пари от тези, пътуващи с автомобил. Критиците на велопаркингите често казват, че градовете ще загубят пари от масовата употреба на колела, тъй като хората ще спрат да плащат за паркирането на колите си. Това обаче съвсем не е така, тъй като според експерти таксата за паркиране в центъра на много американски градове е недостатъчна, за да се оправдае стойността и издръжката на едно паркомясто.
Бумът с велопаркингите в Щатите добива и много креативни форми. В някои от големите бизнес паркове ръководствата таксуват велосипедистите с дребна сума всеки месец, срещу която те получават възможност да се изкъпят, колелото им да се охранява, или дори да се възползват от услугите на велосервиз. Все по-често се появяват и дизайнерски стойки и паркинги, които освен че са практични, изглеждат добре и се вписват в градската среда. Много институции предлагат и възможността хората сами да изработят и монтират стойките, като по този начин елиминират инвестицията си. Услугата се разраства от сбутани в ъгъла тръби, до произведения на изкуствата и горди съоръжения, монтирани на централно място пред обектите. Наблюдатели забелязват и ползите за икономиката от всичко това.
Велопаркингите носят със себе си всички преимущества на автомобилните паркинги, но и предлагат много други плюсове. Велокултурата допринася за подобряване на здравето на хората, както и за подобряване на тяхното финансово състояние; улиците стават по-чисти, а въздухът по-здравословен. Манията на хората да въртят педалите носи удовлетворение и на шофьорите, които не могат да си позволят лукса да се разделят с колата си, тъй като за тях има повече свободни паркоместа. Предлагането на безплатни места за паркиране на велосипеди също идва със своята цена, но тя е много по-ниска от същата услуга, но за автомобили. Всъщност, анализатори подчертават, че дори градската управа да плаща на всеки велосипедист по 5 долара, за да използва той обществената услуга, тя пак ще печели.
Адаптирането на автомобилни паркинги към такива за велосипеди е един от най-евтините, лесни и ефективни начини за всеки град да направи значителен пробив в лошата икономика на закостенялата транспортна система в САЩ, се казва още в публикацията на Gizmodo.
Eдна от опасностите пред приятелски настроените към велосипедите градове, е пренаселването на въпросните паркинги. В Амстердам например, където велосипедът е начин на живот, много хора притежават по няколко колела, които съхраняват на безплатни паркинги в отдалечени точки на града и използват рядко, когато по случайност са в този квартал. Ако такъв проблем назрее в някой град, е силно вероятно управата му да реши да започне да таксува велосипедистите за услугата, но дори това да се случи, вероятно никой не би имал против да плаща малка сума, но да диша по-чист въздух.
Защо велопаркингите са полезни за икономиката
Все повече градове в Щатите адаптират автомобилни паркоместа в такива за велосипеди
09:32 | 01.06.14 г.
Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
-
Кадър на деня за 6 декември
-
Облигациите не защитават от AI балон
-
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
-
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
-
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Новият проектобюджет за 2026 г. залага на по-нисък дефицит, но двоен ръст на държавните заплати
-
Шефът на Rheinmetall: Мирът в Украйна няма да навреди на нашия бизнес
-
Дори Фед да намали лихвите отново, подкрепата за икономиката ще бъде ограничена
-
ЕС и Г7 обмислят забрана на морските услуги за износа на руски петрол вместо ценови таван
-
Как Русия успява да покрива човешките си загуби на фронта с нови войници
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Дълги години Швейцария привлича богаташите, сега иска да плащат данък върху наследството си*
-
Връщането на минималните осигурителни прагове е „червена линия“ за АИКБ
-
ЕЦБ отказа гаранции за репарационен заем за Украйна и хвърля страната във финансова криза
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
Коментари
Финанси виж още
-
Кадър на деня за 6 декември
-
Облигациите не защитават от AI балон
-
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
-
Оли Рен: Има рискове за забавяне на инфлацията в еврозоната
1 -
Fitch намали перспективата пред кредитния рейтинг на Унгария на отрицателна
1 -
Новият проектобюджет за 2026 г. залага на по-нисък дефицит, но двоен ръст на държавните заплати
5


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари