За последните две години с около 40 на сто е намалял броят на фирмите за отдаване на коли под наем, съобщи Иван Маринов, председател на Националната асоциация на фирмите за автомобили под наем - България и управител на фирма за отдаване под наем на коли, пред БТА.
Става дума минимум за 50 - 60 фирми, които са фалирали заради кризата и лизинговите им компании са прибрали автомобилите. Сред фалиралите фирми има малки компании и автокъщи, които са и отдавали коли под наем.
Преди четири - пет години в страната е имало около 250 - 300 фирми, развиващи такава дейност, а към момента те са 50 – 100.
Намаляването на броя на компаниите, опериращи на този пазар, и на автопарка, са сред причините браншът да отчете ръст. Има голямо търсене, а в разгара на летния туристическия сезон заетостта е над 100% и се налага да временно да пренаемаме коли от вносители на автомобили, каза Маринов.
По негови данни ръстът за бранша през тази година е между 20 и 30 на сто и той се дължи главно на интереса към услугата от чужденци.
Подобен ръст отчете и председателят на Съюза на българските автомобилисти Георги Янакиев. Чужденците търсят тази услуга, защото им е много по-оправдано да дойдат тук със самолет и да наемат автомобил, който е застрахован, технически изправен, разказа Янакиев и добави, че български граждани също ползват услугата. На ден наемът за кола от съюза е до 50 лева според класа на автомобила.
Българите не са свикнали да ползват много услугата, предпочитат я предимно, когато по-дълго са живели в чужбина или по принуда, ако има проблем с автомобила си, поясни Маринов. От бранша все още не отчитат да има тенденция да ходим на море с кола под наем.
Основните наематели на коли са индивидуални чуждестранни туристи. В момента богати руски туристи няма, когато имаше такива, държахме и автопарк от скъпи коли, припомня си Маринов. Сега услугата се ползва от руски граждани от средната класа. Това се отнася и за туристи от Германия и Великобритания, които наемат възможно най-евтините коли.
Интересен е феноменът, че по-качествените автомобили се наемат предимно от българи, които си идват от чужбина, каза Маринов. Това лято българска фирма пък е завела до морето гост от чужбина с наета лимузина. Цените за наем варират според вида автомобил от 25 евро до 200 евро на ден, каза Маринов.


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Вместо изолирана, Северна Корея задълбочи връзките с Русия и Китай през 2025 година
Заради камери в тоалетните? Задържаха директора на столично училище
Унгария блокира декларация за разширяването на ЕС
10 поведения, които правят една жена наистина желана от мъжете
ЕК предлага отмяна на забраната за нови коли с двигатели с вътрешно горене