Граждани и граждански поискаха оставката на главния архитект на София Петър Диков. Причината е изказване на Диков от миналата седмица, когато той коментира плана за построяване на път през Борисовата градина с коментара, че „автомобилният транспорт ще остане основен начин на придвижване още дълго време".
Заради това е отправен апел Диков да бъде сменен с някой, който да даде "адекватно и визионерско градоустройствено решение на проблема с автомобилното претоварване на София в полза на функциониращи обществени и зелени алтернативи".
Писмото, в което обединяват позицията си гражданите и гражданските организации, е под наслов "София заслужава солидна визия, а не автомобилен конформизъм" и е инициирано от неправителствената организация Информационен и учебен център по екология (ИУЦЕ).
“Подобно изказване от страна на общинския служител, чиято отговорност е развитието на нашия град, е изключително обезпокояващо и скандално. То демонстрира шокиращ дефицит на базови познания по основните проблеми на столичния град от страна на господин Диков. Главният архитект за пореден път доказва, че не само не притежава необходимата за поста му визия за решаване на тези проблеми, но напротив, изповядва постулати, отхвърлени от науката за градоустройството в развитите общества от десетилетия, и систематично допринася за задълбочаването на проблемите”, посочва се още в писмото.
Български и европейски доклади, документи, анализи и данни, налични в Столична община (СО), показват София като един от градовете в ЕС, засегнати в най-висока степен от прекомерни нива на замърсяване на въздуха и шум, и сочат като основен фактор за това автомобилния трафик.
В писмото представителите на ИУЦЕ коментират, че състоянието на автомобилния трафик в града е критично и нарушава конституционното право на значителна част от гражданите на София на „здравословна и благоприятна околна среда” .
Очаква се главният архитект да е наясно с този проблем и да търси решения за преодоляването му в краткосрочен и дългосрочен план, настояват още авторите на писмото.
"От поне 15 г. СО следва ясно изразена политика за финансиране на пътна инфраструктура, като за този период бяха изразходвани значителни обществени средства в името на разрешаването на икономическите проблеми със задръстванията и екологичните проблеми със замърсяването", заявяват още в писмото до Столична община.
По-късно днес се проведе заседание на комисията по околна среда към Столичния общински съвет, на което Петър Диков обеща да оттегли спорния проект за изграждането на новата пътна артерия. Той посочи, че ще се съобрази с гражданите и ще направи корекции в проекта, както и че ще организира широка обществена дискусия преди приемането на окончателното решение.
* Актуализирано към 17.50 ч.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Интензивни дъждове утре, на места и с гръмотевици
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа
преди 13 години На мен, като на живеещ в района, ми идва малко много от булеварди в парка! Още повече, че въпросното трасе дублира огромния бул. Вапцаров на няма 100 м. успоредно, но през най-тихата част на гората! Предполагам, че следващата стъпка ще е превръщането на паметника София Ленд в жилищен или бизнес район и съптветнота копане и строителство в разпарчетосания вече парк!Както казваше Фънки, да съборим Витоша и да я превърнем в платен паркинг! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Софиянци да решат най-после какво искат - град или промишлена зона. В белите държави хората пътуват 50-100 км. от добре уредените си жилищни квартали до работното място. Който и да е главен архитект, ако ще господ да е, няма как да направи едно място пълно с предприятия, логистични паркове, работни офиси и жилища, да е удобно за всички. отговор Сигнализирай за неуместен коментар