„Средствата от Европейския съюз (ЕС) изискват и сериозно заделяне на собствен финансов и административен ресурс. Парите от Брюксел не са панацея“, каза в ефира на Bulgaria On Air Малина Крумова, директор на дирекция „Кохезионна политика за околната среда“ в министерството на околната среда и водите. Според нея бавенето на възлови инфраструктурни проекти е било заради нежеланието на общините да започнат предварителния подготвителен етап от проектите. “Преди да бъде започната реализацията на даден проект, е нужен сериозен капитал, който да бъде инвестиран. В голям процент от случаите това се оказва непреодолимо препятствие“, посочи тя.
Според Крумова управлението на оперативните програми досега страдаше от „детска болест“. „И администрацията, и бизнеса се учеха как да работят по проектите. Бяха допуснати доста грешки, но това е нормално, когато има човешки фактор. Проблемът според мен, е, че не научихме уроците на другите държави. Имахме сериозно забавяне на ключови за икономиката програми, което се оказа фатално и за доста инвестиционни проекти“, обясни експертът.
По думите на Крумова голяма част от схемите не са усвоени, защото компаниите не могат да намерят допълнително финансиране. „Да, факт е, че държавата направи каквото можа, за да увеличи авансовите плащания, но пък банките започнаха да изискват по-големи вноски и почти непосилни обезпечения“, каза тя.
Според Кристина Цветанска, председател на Българската асоциация на консултантите по европейски програми, работещите към момента схеми трябва да продължат да функционират, дори е необходимо да бъде увеличен обхватът им. „Европейската комисия (ЕК) иска да бъдем по-фокусирани, т.е. да не даваме пари за всичко. Например, да се акцентира върху технологичната модернизация, защото е жизнено необходима за по-качествена и по-евтина продукция“, посочи Цветанска. По думите и България все още не е достигнала нивата на по-старите страни-членки и не е съвсем готова да налива огромни количества пари в научна и развойна дейност, тъй като има други сектори, които са с приоритет в момента, какъвто е транспортният и екологичният.
Целия разговор вижте на Bulgaria On Air.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 12 години Отново доста информативна статия, която разкрива зависимостта на бенефицентите по тези програми от банките. Изисква се допълнително финансиране от банка, тъй като парите от европа са определен % от всяка инвестиция. С тези красиви лихви, които имаме по кредити, има да чакате хората да се юрнат масово да кандидатстват. Като при това оставяме на страна факта, че проекти се одобряват най-вече на "наши хора". Отдвна не съм се занимавал, може вече да не е толкова свойски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар