Подходящите знания, умения и компетентности за развитието на инициативата „Учене през целия живот“ да бъдат търсени съвместно от представителите на бизнеса и на образователните институции у нас, е заложено в новата Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014 – 2020 година.
Така работещите ще получават умения за учене, инициативност и предприемчивост, както и уменията за работа в екип, разрешаване на конфликти и други. Освен това ще бъдат подобрявани уменията за общуване на чужди езици, работата с информационните технологии, както и компетентността в областта на българския език и математическите умения.
Университетите ще бъдат институциите, насърчаващи учене през целия живот и ще стимулират потенциала на обучаваните към допълнително развитие в системата на висшето образование. За целта обаче образованието трябва да бъде адаптирано спрямо потребностите на обучаваните, а учебните форми да бъдат усъвършенствани, предвижда още стратегията.
Предложени са действия за привличане на студентите в различни форми на допълнително обучение – чрез създаването на научни школи и клубове, както и насърчаване на дейността на младите учени.
В документа, разработен от Министерството на образованието, са заложени до 2020 година 5% от хората на възраст между 25 и 64 години да участват в инициативата за учене за цял живот. По данни на Националния статистически институт (НСИ) през 2012 година участието е било 1,5% от възрастните.
Стратегията обаче отбелязва все още големия брой неграмотни – в възрастовата група 15 – 19 години те са 2%, а сред 20 – 29-годишните са повече от 2 на сто. Целта е до 2020 година тези проценти да намалеят до 1,5% за всички възрастови групи.
Сред основните цели, заложени в документа, са още внедряване на система за прогнозиране на потребностите на пазара на труда от работна сила с определени характеристики, както и въвеждане система за ограмотяване на възрастните хората, с цел осигуряване на достъпа до пазара на труда.
За подобряване на качеството на образованието пък се залага на периодично осъвременяване на учебното съдържание, така че да бъдат формирани основни учения и ключови компетентности в съответствие с очакванията на пазара на труда. Стратегията предлага още и нови модели, разработени на базата на информационните технологии и развитие на дистанционното обучение.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos