Вече повече от десетилетие туризмът се декларира за приоритетен сектор в България и управляващите полагат неимоверни усилия да го подпомагат с държавни и европейски средства. Дори и в разгара на кризата, когато коланите трябваше да са сериозно стегнати, а приходите в хазната спадаха сериозно, туризмът беше единственият сектор, който се облагаше (а и все още се облага) с ДДС над два пъти по-ниско от този в останалите сектори. В допълнение държавата харчеше милиони за различни рекламни кампании, които да привлекат както чуждестранни, така и български туристи, снимаха се клипове, правеха се интернет страници, печатаха се брошури. Естествено, всичко това е платено от данъкоплатеца, пише в анализ на ИПИ.
Държавата дори плати 1,65 млн. лв. за изработването на лого, което предизвика скандал, връщане за преработване, а в началото на октомври зам.-министърът на туризма съобщи, че се проучват възможностите платените пари за изработката на логото да бъдат върнати от изпълнителя.
Сега заместник-министърът на туризма обяви, че парите за реклама са малко и това бил основният проблем пред туристическия бранш, така че за догодина са предвидени 18 млн. лв., което е шест пъти повече от заложените в бюджета за настоящата година.
Първо, туризмът си е бизнес като всички останали и държавата не би трябвало да търси клиенти на частните компании, които оперират в него, още повече, че туристическият бранш вече се ползва от данъчни облаги.
Отделно, по европейски програми (например Оперативна програма „Регионално развитие”) се усвояват значителни средства в тази насока и няма нужда, ако тези средства са с това предназначение, българският данъкоплатец също да плаща за реклама, още повече в такива големи размери. Ако следваме логиката от предишните години, когато бюджетът на министерството на икономиката и енергетиката за национална туристическа реклама се коригира средно над два пъти нагоре, може да се очаква, че тези 18 млн. лв. могат да набъбнат сериозно.
Второ, държавата очевидно не се справя особено успешно с рекламата на България сред туристите – харчи много и неефективно. Дори кампанията за насърчаване на българите да почиват в България, за която бяха похарчени 5,7 млн. лв. през 2009 г. беше окачествена като неуспешна от Агенцията по туризъм. През 2011 г. пък започна кампания за реклама на туризма в България – бяха похарчени 7,5 млн. лв. (част от които по ОП „Регионално развитие”) за изработката на три клипчета, рекламиращи България като туристическа дестинация, които бяха излъчени по най-големите паневропейски телевизионни канали.
Въпреки харченето на значителни средства за реклама, до момента министерството не си е направило труда да потърси и измери ефектите от тази дейност върху туристическата индустрия. Това не пречи обаче в програмата да продължават да се наливат огромни суми.
Трето, очевидно проблемът на туристичесткия бранш в България не е липсата на реклама. Неслучайно и все повече българи през последните години предпочитат да изкарат почивките си в чужбина. По данни на НСИ в пика на летния сезон (месец август) българските туристи в чужбина са се увеличили с близо 75% за последните четири години. Всъщност проблемът е в имиджа на България като презастроена, мръсна и неуредена дестинация с лоша инфраструктура и некачествено обслужване. Това не може да стане дори и с най-добрата реклама.


Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове