Браншовите организации в сферата на строителството и пътната безопасност настояват да се преразгледа решението за изграждане на тунел с дължина над 15 км при Кресна, който е част от лот 3 на магистрала „Струма“.
Според експертите строителството на съоръжението е нецелесъобразно, нереалистично и икономически необосновано. Те настояват отново да се разгледа идейният проект на италианската компания SPEA Ingegneria Europea, който беше подготвен през 2001 г.
В този идеен проект са разгледани и оценени пет алтернативи за преминаване през Кресненското дефиле, като се препоръчва да се разшири съществуващото трасе до 4 ленти за движение със скорост 90 км/ч.
Според оценка на браншовите организации вариантът за разширяване на съществуващия път в дефилето на Струма или изграждането на къси тунели и къси виадукти би струвал около 500-600 млн. лева. За сравнение, индикативната стойност на целия лот 3 е над 1,7 млрд. лева, като само 15-километровият тунел се очаква да струва 1,1 млрд. лева.
Изчисленията на браншовите организации в сферата на строителството и пътищата обаче показват, че изграждането на тунела вероятно ще се оскъпи до над 1,5 млрд. лева. Времето за изграждането му се очаква да бъде около 10 години – т. е. прехвърля се настоящия програмен период, което означава, че част от строителните дейности ще трябва да се финансират със средства от националния бюджет.
Ново обсъждане и нова процедура
Изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков посочи на пресконференция днес, че ако се стигне до решение да се преразгледа вариантът за изграждане на тунел, ще трябва да се правят нови проучвания за алтернативни трасета.
Инж. Тодор Тодоров от Сдружението на пътните инженери и консултанти коментира, че идеята за тунелното преминаване се е появила заради „хаотичната дейност по актуализацията на идейния проект на SPEA” в началото на вече приключилия през 2013 г. програмен период.
Колегията обаче тогава не била обърнала внимание на предложението, тъй като го е считала за несериозна алтернатива, допълни той. От 2008 г. досега пък никой от експертите в магистралното проектиране и изграждането на пътища и тунелни съоръжения не е бил питан за технико-икономическите параметри на 15-км тунел край Кресна.
Експертите настояват да се проведат нови обсъждания за строителството на този участък от магистралата и да се запознае обществеността с всички възможни варианти и планове за изграждането му.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг


преди 11 години А защо до момента подобна идея не е видяла бял свят? Цялата Хемус се оценяваше на около 700млн.евро. и по всичко личи, че ако си спестим един тунел от 15км ще получим още ~300км магистрала, без която Северна България бавно ще се превърне в дълбока провинция (дори повече от сега). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Доста разумно предложение. В Австрия също има доста криволичещи магистрали с ограничение на скоростта. В тунелите също има ограничение на скоростта до 100 км/ч така че един прав тунел не би спестил много време от пътуването. Това, че ни дават пари от Европа не означава, че трябва да ги прахосваме, По добре е с разликата да завършат магистрала Хемус. отговор Сигнализирай за неуместен коментар