IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Държавата дава 25-26 млн. лв. за учебници годишно, заявиха издатели

Въвеждането само на един учебник е пагубно решение за качеството на българското образование, категорични са издателите

14:48 | 06.06.14 г.
Държавата дава 25-26 млн. лв. за учебници годишно, заявиха издатели

Средногодишният бюджет, който държавата дава за учебници, е 25-26 млн. лв., заявиха днес издатели на свиканата от Асоциация „Българска книга“ пресконференция по повод изказването на министъра на образованието и науката проф. Анелия Клисарова, че трябва да се учи по един учебник за всеки предмет до завършване на основното образование.

Клисарова тогава посочи също, че държавата дава милиони за учебници, които отиват в частни издателства, а само тази година Министерският съвет е одобрил 42 млн. лева за преиздаване на учебници. Тези 42 млн., които бяха спрегнати от проф. Клисарова, не се дават всяка година от държавата, а веднъж на три години, както е според закона, поясниха днес издателите.

Не трябва да се забравя и факта, че всички издателства поемат сами разходите по печатане на учебниците и след това министерството решава кои ще одобри и кои не, което е разход за издателствата, посочиха още те.

Като допълнителен фактор те отбелязаха, че цената на хартията се увеличава, а цената на крайния продукт – учебника – остава една и съща.

„Цените на учебниците в България са най-ниски, а са по-добри от западните, включително и като дизайн“, споделиха представители на издателствата.

"Как е възможно един чернобял роман голям формат да струва 15 лв., а цветен учебник със същия формат да струва около 5 лв.?", възмутиха се те.

Издателствата поемат и доставката на учебници до училищата.

Въвеждането само на един учебник е пагубно решение за качеството на българското образование, категорични са издателите на учебници.

Според тях наложените практики в Европейския съюз доказват, че ограничаването на броя на учебниците не води до повишаване на качеството на образованието, а резултатно обучение се постига в условията на реална конкуренция.

Единственият генератор на ниски цени и здравословен стимулатор на добро качество е конкуренцията, убедени са издателите. Грижа и ангажимент на държавата е да създаде законови условия за това, а не да налага монопол и да отваря място за корупция там, където не го е имало, заявиха още те.

Наличието на повече алтернативни учебници гарантира свободен избор в съответствие с индивидуалния личностен потенциал на децата. Съвременното модерно образование дава възможност на всеки учител да избере подходящите за неговите ученици учебни ресурси.

Според издателите трябва да има избор между учебниците, като този избор да бъде направен от учителя, защото той най-добре познава спецификите на различните ученици в класа.

Относно коментара на Клисарова, че работата само с един учебник би улеснила учениците при евентуално преместване в друго училище, издателите посочиха, че годишно в цялата страна най-много 300 ученици сменят училищата си и че трябва да се водим от правилото, а не от изключението.

Ако Министерството на образованието и науката (МОН) бъде издател на учебниците, това ще доведе до корупция, категорични са издателите.

Освен това те изказаха мнение, че МОН няма да е в състояние да съставя учебниците без грешки.

Във всеки издателски екип на учебник присъстват учители, но не е възможно само учители да пишат учебното съдържание, тъй като не това е компетенцията им, категорични са издателите.

Според тях трябва да се върви към нов закон за училищното образование. Ако има проблем с учебниците, че не са разбираеми, то трябва не да се ограничат издателствата, а да се промени програмата, заявиха издателите и настояха за среща с МОН, на която да бъдат обсъдени всички проблеми. 

Пресконференцията се състоя в рамките на "Пролетния базар на книгата", провеждащ се от 3 до 8 юни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:49 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
бай Промо
преди 8 години
...3. Начини за очистване на СО2 от въздуха4. Ефекти на климатичните промени и последици5. Икономическа, екологична и социална оценка за въздействие6. Проблеми на климатичните промени-формулиране и дефиниране7. Системи за биозащита при човека и земеделските култури8. Редуциране на въглеродните емисии чрез оптимизация на дейности9. Макроикономически и еко-политики за безвъглеродна енергетика10. Комерсиализация на СО2 за намаляване и очистване на вредни емисии11. Политики за преход към соларни и чисти горива12. Нови технологии и системи за ниско-въглеродна енергетика13. Пазарни механизми за ликвидиране на порочни практики в енергетиката. 14. Теоретични основи на енергетиката - закони на термодинамиката, идеален газ, модел за преобразувател на лъчиста енергия с идеално черно тяло, преобразуватели на лъчиста енергия на база електромагнитни системи и др.15. Стратегия за технологично развитие за преход към ниско-въглеродна енергетика - курсова задача
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
бай Промо
преди 8 години
Ние 25 г. се занимаваме с пагубни решения-някой наясно ли е, че от толкова простотии в областта на образованието накрая хората нямат физика, а пък други може да завършат средно образование и изобщо и да не научат какво изучава физиката.И как така Министерството, след като прецени, че на 10 и 11 клас не им трябва физика си писа и отличен с цялото си величие.Мога да твърдя, че на хората им трябва физика, и то нещо по-сериозно, а не някаква простотии в стил 'Човекът и природа' -това що за физика е. Физика е науката за изучаване на природата и на природните закони в съответствие със законите на познанието и на логиката. Къде министерството видя антропогонетика в природата. То там където трябва да види антропогенетиката се прави на интересно.Може би на 10ти и 11ти клас все пак ще им трябва някаква физика както и физическа география на света.Учебник "Природата и статуквото"1. Замърсители на въздуха и класификация.2. Лъчиста и слънчева енергия. Лъчисти преобразуватели-генератор на Тесла
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още