IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Борисов: Държавата е толерирала петролния и газовия бизнес

Ваньо Танов е сигурен, че играчите на пазара за горива се споразумяват за цените

09:15 | 21.08.15 г. 47
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Борисов: Държавата е толерирала петролния и газовия бизнес

Държавата е подходила толерантно към петролния и газовия бизнес, заяви пред Нова телевизия премиерът Бойко Борисов в коментар за нарушенията, открити при проверки на бензиностанции. Същевременно премиерът допълни, че има и информация за нередности в газовия сектор, особено по отношение на пълненето на газовите бутилки.

От два месеца ДАНС наблюдава бензиностанциите и „държавата е много за бой” заради неглижирането на проблема, каза Борисов. Според него никой не е контролирал бензиностанциите, включително и „големите” и модерните петролни колонки.



„Същите тези негодници с подобна инсталация застават пред кабинката, манипулира се софтуерът пред колонката, продава 20 тона, а при нас ги засича например 10 тона”, посочи Бойко Борисов. 

За всяко открито нарушение се води прокурорска проверка, увери министър-председателят. „Куп мерки са ми предложили вече. Ще го направим ударно и ще ги вкараме в ред. Говорим и за ведомствените – това са над 1200-1300 бензиностанции, които нямат нито нивомери, нито се водят някъде, уж стопанска техника зарежда”, каза още премиерът Борисов.

„Има един анонс, че готвим бомба с горивото за отопление. За каква бомба? Става въпрос за тези, които бягат пред вятъра за оцветеното гориво, защото знаят, че това го подготвяме, ако продължим да управляваме. Много врагове вече си създадохме. Това оцветено гориво какво е всъщност? То е една официална дадена от държавата толерантност за едни хора да се явяват посредници”, заяви още Борисов.

Премиерът подчерта, че държавата може да се пробва да се договаря доректно с производителите, за да получава гориво на цени много под тези на бензиностанциите.

"Защо ни е този посредник? Как посредникът за детската градина ще се договори за по-евтино гориво? На базата на какво? Най-вероятно ще е контрабандно, а държавата така или иначе го плаща”, посочи Борисов.

Няколко типа нарушения по бензиностанции са открити при последните проверки, допълни директорът на Агенция „Митници” Ваньо Танов, който също участваше в дискусията. По думите му на пазара у нас се продава горива с лошо качество,  потребителите се лъжат с по-малки количества, които зареждат, а и има измама към държавата – с по-малки постъпления от акциз и ДДС.

Според Танов има картел на пазара за горива. Той направи сметка, че цената на бензините, излизащи от рафинерията, е 0,92 лева и цената с акциз и ДДС е към 1,80 лева, а по бензиностанциите цената е около 2,20 лева с разлика от по няколко стотинки. 

Според него не е трудно да има разбирателство, защото големите вериги са се разбрали, а малките са се съгласили с условията.  

Танов добави още, че проверката за работата на "Лукойл Нефтохим" продължава. 

Според него приходите от акцизи в бюджета растат с 400 – 450 млн. лева, което е означавало, че тези средства са били отклонявани досега.

Припомняме, че малко по-късно днес Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще представи първите данни от проверката на пазара, но изводите дали играчите на пазара са се споразумели ще станат ясни след време. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:19 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

24
rate up comment 11 rate down comment 3
Mavi Goz
преди 8 години
Пак те питам: какви са производствените цени на Шел, ОМВ, Еко и Ромпетрол в техните рафинерии и защо не се отразяват на крайните им цени по техните бензиностанциите в България?Отговори ми на този *** въпрос така, че да разберем всички, моля!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 14 rate down comment 1
bgMan
преди 8 години
Държавата нищо реално не прави в момента, защото правителството не иска горивата да поевтинеят, понеже много важна част от бюджета се крепи на нея.Мави ще се скъса да пита и никой не ще да се обади, че всъщност най-голямата пречка за поевтиняването на горивата в България е правителството на България, което го интересува прихода от ДДС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 3 rate down comment 2
1984
преди 8 години
"производствените цени преди облагане"всъщност не са само производствени,а включват и надценки от търговци на едро и дребно.Ако се "хармонизира"акциза за сметка на бранша ще има повече пари за социална дейност-детски,инфраструктура,пенсии..."левите"би трябвало да подкрепят това:)Годишно се продават 2млрд.л.дизел и 1млрд.л.бензин.Всеки може да сметне колко ще спечели бюджета,ако стотинките отиват там,а не в олигопола.Картинката при дизела е по-различна,защото собствениците на такива коли не могат да си монтират АГУ. Ама скоро очаквам да вдигнат акциза и на LPG,за да може да станем лидери и при бензина:)Ако имаше олигопол в Австрия,Белгия,Полша и др.нямаше да са такива цените им преди акциз и ДДС
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 10 rate down comment 0
Pronto
преди 8 години
Много си прав, Мави: капиталът винаги се стреми към монопол :))Затова и трябва да се освободи вноса. Като можеш да внасяш по цистерна от Румъния без да разтоварваш и държиш запаси тогава ще има по-евтини горива. А сегашният случай се използва, за да се вдигнат акцизите на други продукти. Едно време се отоплявах на нафта ...Колкото за хляба, млякото - такива винаги можеш да си произведеш сам, или да си купиш евтино и качествено от някое село. Само че, я се пробвай, да добиваш нефт на нивата си ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 12 rate down comment 7
Mavi Goz
преди 8 години
А коментарите ти за разликата в разходите по млекодобива и преработката и нефтодобива и преработката на нефтопродукти просто няма да ги коментирам! И с писане не можеш да си изкараш за хляб... хахаха...btw, и на пазара на течни горива има не малка конкуренция - ако не си забелязал, загледай се - за два и половина милиона регистрирани автомобила в България има 4 големи чужди петролни компании с вериги бензиностанции и съответната инфраструктура и отделно разни по-малки. Защо ОМБ или Шел не продават на по-ниски цени от Лукойл - нали имат собствени рафинерии с по-ниски производствени цени?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 9 rate down comment 4
georgi_shum
преди 8 години
Колкото и да съм се дърлил с Мави по най различни теми, тук е абсолютно прав. Държавата не бива и не трябва да се меси в ценообразуването на горивата. Трабва да прави точно това, което прави в момента - тотален контрол и проверки по цялата верига. Луйоил също не са цвете и трябва дамса в постовчянна данъчна ревизия. Факта, че 17 г на са платили и лев данък печалба е далеч по притеснителе от цените на горивата в момента.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 6
Mavi Goz
преди 8 години
И пак не разбрах - ти като представител на частния бизнес, за какво адвокатстваш - за държавно регулиране на цените ли? Или само на някои? хахаха...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 12 rate down comment 10
Mavi Goz
преди 8 години
"За сравняване гледаме цените на един и същ продукт в различните държави..."Еми хайде да гледаме, тогава:https://***.energy.eu/fuelprices/Очевидно е, че цените ни са абсолютно съпоставими с тези в цяла Европа! При средна крайна цена за бензина 1.338 евра ние плащаме 1.171 евра. Цената без ДДС ни е 0.980 Е при средна за Европа - 1.102Е. При дизела - подобна картинка! Има 3-4 държави с малко по-евтини крайни цени, но пък има и доста по-солени! Къв ви е проблемът? Лукойл, или общата европейска политика към въглеродните енергоносители, или направо да кажем - цялата ***, провална и сбъркана европейска енергийна политика!!!!!!Само не ми размахвай като останалите тикви производствените цени преди облагане! Ако на Лукойл бяха по-ниски, отдавна щяха да са "хармонизирали" акциза, за да не сме много надолу от останалите.Не е важно с какво аз си вадя хляба, а че олигополният пазар не е патент на България или Лукойл, а всеобща тенденция - монополът е естествен стремеж за капитала!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 12 rate down comment 1
1984
преди 8 години
Нямам нищо против руснаците,познавам мн.готини,ама правя разлика между народ,култура и власт(режим)По същия начин и с другата империя-САЩ.А маркет-мейкъра на нашия пазар не е руски:)-осн.акционер с над 21%е азербайджанец,синът му е Юсуф,над 30%от акциите са на лондонската борса и плаща редовна дивиденти на омразните западняци:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 9 rate down comment 2
1984
преди 8 години
Ако наистина имате частен бизнес не би следвало да адвокатствате на олигополен пазар(при мляко и хляб има силна конкуренция),защото по-високите цени за енергия изземват повече млн.лв.от ваши клиенти и намалят вашите постъпления,ама явно си вадите хляба с писане,а не с реален бизнес:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още