Обмисля се промяна на екотаксите за автомобилите - за електроавтомобилите да няма такса, а за хибридите да бъде намалена. Подобна мярка се обсъжда и за новите коли, а таксата за превозните средства до 5 години ще бъде запазена в сегашния ѝ размер. Това каза в ефира на Българска национална телевизия (БНТ) министърът на околната среда и водите Нено Димов. Той добави, че се обсъжда и повишаване на екотаксата за старите коли.
"Ще обхванем и тежките превозни средства", каза Димов и добави, че повече от 1 млн. автомобили в България са над 20-годишни. Ще има много завишени изисквания към автомобилите на самия технически преглед от гледна точка на опазването на околната среда, категоричен е министърът.
По думите му има различни причини за замърсяването на въздуха в Европа, като даде пример с Кипър, където имат проблем със завишени нива на фини прахови частици, идващи от Сахара.
Трябва да се вземат мерки на четири нива в борбата с мръсния въздух, призова министърът - европейско, национално, местно и лично.
Според Димов забраната да влизат дизелови автомобили на дадена територия води до изкривяване на пазара. По думите му това изкривяване трябва да бъде регулирано на европейско ниво, като част от единния европейски пазар.
Екоминистърът ще настоява за въвеждане на регламент на европейско ниво, който да задължи държавите, въвеждащи забрана за движение на дизелови автомобили, да ограничат и износа им към други страни.
В момента се търси вариант МВР да стане бенефициент по Оперативна програма "Околна среда" и със средства от нея да се купуват газ анализатори, с които органите на реда да могат да проверяват на пътя дали колите отговарят на екостандартите, каза още Нено Димов.
По думите му за първи път се повдига темата за мръсния въздух на толкова високо ниво - България постави темата в рамките на форум по време на европредседателството. Това е проблем, който е много сериозен за Европейският съюз. Това е проблем с качеството на живот, проблем на благосъстоянието, категоричен е министърът.
Той отново заяви, че битовото отопление е най-големият проблем за замърсяването на въздуха. „Продължаваме да имаме цел за следващия отоплителен сезон да имаме изисквания към твърдите горива за количеството на сяра и пепел в тях“, обясни Димив. Според министъра това е лесно от законодателна гледна точка, но проблемът ще дойде от контрола. Освен това отоплителните тела, като печки, ще трябва да отговарят на определен екодизайн. Най-бавният процес обаче е промяната на нашето съзнание, убеден е Ненов Димов.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц