Липсата на свобода е големият проблем в българското образование. С малко повече автономия на местно ниво училищата биха могли да създават все повече и повече иновации. Това каза Светлин Наков, програмист и предприемач, създател на "СофтУни"(SoftUni) в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria.
С ограниченията, които монополното положение на Министерството на образованието налага в образователната система – какво, кога и по колко часа да се изучава, предприемачът се сблъсква при лицензирането на новосъздадената от него гимназия „СофтУни“. Парадоксът, на който се натъква, е в невъзможността един учебен час от задължителната програма да се прехвърли, например, от единия в другия учебен срок.
Тези ограничения водят до друг парадокс - в национална гимназия по програмиране в осми клас да няма часове по програмиране. Концептуално е сбъркана българската образователна система, смята гостът и изразява мнението на всички организации и компании, че колкото е по-малка намесата на държавата, толкова по-добре се работи в една сфера от живота. Изискването за промяна трябва да дойде от бизнеса, който се нуждае от специалисти и от обучителните организации. Защото, по думите на програмиста, има и мотивирани учители, но системата ги притиска.
Той изрази желание новата гимназия да провокира страст за учене с различни подходи и иновативни обучителни методи, като фокусира процеса върху получаването на умения и оставя знанията и във видео лекции.
"Гимназията, която ще отвори врати на 15 септември стартира с 60 ученика, разпределени в 3 паралелки, предлага 5-годишно обучение, с диплома за средно образование и сертификат – свидетелство за професионална квалификация в специалностите дигитален маркетинг и предприемачество и крийетив дизайн".
Гостът, станал известен с проекта СофтУни – първият софтуерен университет у нас, посочи и необходимата промяна в образователната система в България:
„Моята философия е първо да се разрешат нещата и после да се въведат правила и ограничения – с контрол и забранителни клаузи, за да се предпазят учиищата от свободното проникване на нежелани явления в тях при автономност. Всички организации, с които съм разговарял смятат, че с повече свобода се работи по-добре, и че там, където държавата има голям контрол, работата е трудна“.
Това каза предприемачът и даде пример със скандинавските страни, в които има голяма свобода в образователната система, а експертите само координират дейностите, вместо да ги налагат и контролират.
„Защо матурата по математика да я прави МОН? Министерството няма подготвени хора за това. В България карат учениците да заучат един вид задачи, а в чужбина ги карат да мислят. Частните организации трябва да правят матурата. По закон МОН не е ангажирано с това, а с монопола си над обучението при външното оценяване се получава парадокс - системата проверява сама себе си“.
За разлика от СофтУни - алтернатива на официалната система без признание от държавата, гимназията удовлетворява държавните изисквания, но с дълбоки технологични и професионални познания и умения. А Софтуерният университет, вече утвърден у нас, по думите на Наков гледа към перспективата за чуждестранни пазари.
„Ние сме много силни в блок чейн образованието – подготовка на технологични експерти. От една година разработваме такъв курс, пишем книга с отворен код за блокчейн програмисти, за да дадем възможност на работещите специалисти да придобият умение, което е в топ 3 на търсенията“.
Целия разговор гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
преди 7 години Странно, в училище изучавахме и музика и рисуване, но никой от класа, та и от випуска не стана ни музикант, ни художник.Сигурно програмирането си е лесна работа - ори, мели и яж. А пък аз като студент четях една книжка /около 600 страници/ "Изкуството програмиране". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Светли, умен човек си, ама темата те надскача. Така е било винаги и винаги ще бъде, успелите хора са онези които не завършват и ги гонят, а послушните отлични старат просто едни добре служители. Животът е най-добрият учител. отговор Сигнализирай за неуместен коментар