Въвеждането на тол системата да бъде отложено за началото на 2020 г. и камионите с маса над 3,5 т да плащат тол такси само за магистрали и първокласни пътища, част от трансевропейската пътна мрежа - за това се настоява в позиция на КРИБ.
От КРИБ заявяват, че с промените пряко ще бъдат засегнати вътрешнофирмените доставки или огромен процент от вътрешните превози в страната.
Работодателите имат положително становище за въвеждането на тол системата, но при равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението.
България е единствената страна в Европа, в която ще се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища, се твърди в позицията. Същевременно страната е на първо място в Европа по дял на транзитен трафик (40%), който е с най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа.
По-тази причина според КРИБ по-приемливо е системата да включва само магистралите и онази част от първокласните пътища, които са част от трансевропейската пътна мрежа. Така системата ще бъде насочена основно към транзита и ще даде алтернатива на превозвачите на българския пазар.
Според становището сега системата за събиране на таксите не е свързана с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“, което е предпоставка за съмнения за прозрачното събиране и изразходване на сумите.
Предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година – изглежда повече от съмнителна, смятат работодателите. Те изтъкват, че Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) има капацитет да усвоява годишно не повече от 800 млн. лева. Към тол таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките.
Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието.
„Към настоящия момент системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 г. По тази причина събирането на тол такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление“, казват работодателите.
КРИБ и неговите сдружения настояват за отлагане на стартирането на тол системата до началото на следващата година или по-точно, докато не бъдат изпълнени поставените условия.
Организацията иска и доклад за ефективността й след 6-месечни тестове, за да не се стигне до блокирането на транспорта в България, подобно на гафовете с електронните винетки.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски