Правата на ползващите пакетни почивки са по-добре защитени, включително и при отказ от пътуване. За това информира Игнат Арсенов, главен директор „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Коментарът му по bTV беше по повод на ранните резервации за Коледно-новогодишните празници. Той уточни, че под пакетно пътуване се разбира набор от услуги като настаняване, транспорт, храна, разходка с екскурзовод и други, за които потребителите заплащат обща цена.
“Потребителят може да се откаже от пътуването по всяко време до момента на заминаването, независимо дали резервацията е направена през интернет или в офис на туроператор. Обикновено обаче организаторът удържа неустойка, като нейният размер зависи от това кога ще се откажем, обясни той. – Колкото по-рано се откажем, толкова по-малка ще бъде тя. Например, ако е 60 дни преди пътуването, ще платим 50% от стойността му, ако е 30 дни – ще платим вече 90%.”
Арсенов посочи, че удържаните суми за отказ от пакетно пътуване трябва да са обосновани и разумни. “Туроператорът не може да ги определя по свое усмотрение, а те следва да са равни на неговите реални загуби”, посочи експертът и съветва, че ако има съмнения за реалната им стойност може да поискаме от него да ни докаже, че те са разумни. За пример той даде отмяна на самолетен билет или отказ да се върне цената на настаняването.
По думите на Игнат Арсенов при самолетните билети е по-сложно. Много често ние взимаме икономични тарифи, при които нямаме право на отказ, включително ако сме купили билета по интернет и размислим дори след една минута – тогава ще ни върнат само летищните такси“, предупреди той.
Арсенов напомни, че когато се резервира настаняване онлайн, важно за потребителите е да направят екранна снимка преди натискането на бутона „купи“, за да не се променя цената в движение.
Според друг съвет на експерта кореспонденцията трябва да се провежда в писмен вид и да се запазват изпратените и получените имейли. Задължително е да се запази потвърждението на резервациите, да се изискват и съхраняват грижливо платежните документи.
“Преди това обаче задължително трябва да са проверили надеждността на туроператора, включително и това има ли валидна застраховка „Професионална отговорност“. Ако направим една година по-рано резервацията, има риск организиралото пътуването предприятие да фалира. При наличието на тази застраховка ние сме защитени на пълната стойност на сумата“, потвърди Игнат Арсенов.


Един загинал в катастрофи през последните 24 часа
Честваме паметта на преподобните Сава Освещени и Нектарий Битолски
ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рама
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
Изплащат от днес пенсиите и коледните добавки
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век