Строителството в национален парк „Централен балкан“, за което сигнализираха граждани, не нарушава законодателството за защитените зони. Това отговаря министърът на околната среда и водите Емил Димитров на въпрос на депутатите от „БСП за България“ Валентина Найденова и Милко Недялков.
Въпросът и отговорът са публикувани на сайта на Народното събрание.
Припомняме, че туристи в Стара планина, в района на х. Дерменка и Беклемето, публикуваха в социалните мрежи снимки на строителна техника на път в националния парк. Оказа се, че дейностите са по проект за възстановяване на планинските местообитания, финансиран с европейски средства по програма „Околна среда“. Има и проект за ремонт и възстановяване на пътя.
В отговора си до депутатите Димитров посочва, че пътят, на който работи строителната техника, попада в „Инфраструктурна зона“ съгласно плана за управление на националния парк, и ремонтите и поддръжката са допустими строителни дейности. По думите му няма въведена забрана за използването на строителна техника при извършването на такива допустими ремонти.
Министърът допълва, че пътят е включен в категорията „пътища със свободен достъп“ в парка, т.е. оттам могат да преминават МПС без съгласуване с дирекцията на парка „Централен Балкан“.
„Посоченият път е сред антропогенно натоварените. Същият осигурява достъп до заслон Орлово гнездо и х. Дерменка и голяма територия на парка. Пътят е от съществено значение за изпълнение на управленските дела на парковата администрация. Полза се от голям брой туристи. Дава възможност за достъп на противопожарна техника до силно пожароопасен район – високопланински пасища и резерват „Стенето“, посочва екоминистърът в отговора си.
Заради натоварването на пътя се наблюдава изравяне на трасето и някои посетители излизат извън него, за да преодолеят нарушените участъци. Засилена е и опасността от ерозия в резултат на нерегламентирано навлизане на високопроходими МПС. Увеличават се увредените от ерозия площи в природни местообитания, силно ерозирали са и алтернативни маршрути, някои от които е трудно да бъдат възстановени дори след прекратяване на преминаването по тях, допълва той.
Емил Димитров обяснява, че с дейностите по проекта се възстановяват увредените участъци на целевите местообитания, граничещи с пътя, като се ограничи нерегламентираното движение на МПС извън пътното трасе с ограничителни съоръжения, които също са допустими съгласно плана за управление на националния парк.
По проекта има и други дейности, с които ще се възстановяват нарушени местообитания, включително се предвижда поставяне на електропастири, за да се ограничи достъпа на животни извън определените пасища. Ще се обозначат и по-ясно границите на парка и на резерватите в него.
Предвидено е и разработване на мобилно приложение с информация за туристически маршрути, посетителски обекти, местообитания, видове и т.н.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали