Прекратяването на доставките на газ към България от руската компания "Газпром" ще се отрази на целия транспортен сектор, без значение какво гориво се използва, макар да е трудно да се прогнозира какво ще е увеличението на цените на услугите заради неизвестните около алтернaтивните доставки. Това заяви Петър Захариев, председател на Сдружението на автобусните превозвачи, в ефира на предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според Захариев премахването на биокомпонените и намаляването на акциза на горивата с 50% няма да доведат до спад в цените за крайните клиенти.
"Някои от цените в пътническия транспорт са повдигнати леко, в товарния транспорт не са. Няма да се стигне до намаляване на цените. Тези козметични мероприятия ще доведат в момента до това фирмите да оцелеят и да не продължава повишаването на цените", като индустрията ще се упокои при наличие на сигурни доставки на газ на не по-високи цени от настоящите, каза Захариев.
"С газ работят много свързани с автобусите дейности - неминуемо ще се отрази негативно и неминуемо ще се стигне до верижно повишаване на цените", допълва той
Цената на една транспортна услуга се формира от 1/3 цена на горивото, 1/3 капиталови разходи и 1/3 мениджърски разходи, обясни Захариев.
Той предупреди, че е възможна поява на спекулации с цените при отделни фирми в настоящата ситуация, но държавата може да противодейства, ако работи пряко и директно с превозвачите.
Били са проведени срещи на бранша с Министерство на транспорта и транспортната комисия в Народно събрание за овладяване на ръста на цените, акцизи, тол системата и биокомпонентите в горивата, но е нямало последващи действия и дискусии от страна на правителството и секторът може да премине към решителни стачни действия, посочва гостът.
"До този момент практически продължаване или започване на диалог по проблемните въпроси няма - очакваме и искаме да се случи. Не можем да бъдем изоставяни на произвола на съдбата. Транспортният сектор дава 18% от БВП. Ако не се случи нищо, ще отидем на решителни стачни действия, защото така се обрича икономиката на държавата", коментира той.
Според него в бъдеще е добре да се въведат стимули и добрите европейски практики за закупуване на нови автобуси, тъй като флотът в България е на средно 20 години.
От своя страна, намаляването на броя на технически пунктове за прегледи ще доведе до спад на корупционните практики в транспортния сектор.
"Стига се до инфлация на самия процес на технически преглед... Първото, което можем да направим съвместно с държавата, е да бъде забранено, когато не можеш да минеш на един технически пункт или те връщат за отстраняване на дадени недостатъци, да можеш да отидеш на друг."
Целия разговор може да гледате в сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата