IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да се понижат цените на горивата у нас?

Вариантите за това варират от намаляване на ДДС до предложения за държавна намеса на пазара на пшеница

08:08 | 10.03.11 г. 27
Автор - снимка
Създател
Как да се понижат цените на горивата у нас?

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпването на храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която да изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие да бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият обем на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността. Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 3 rate down comment 1
bigiadri
преди 13 години
При горивата спекулантьт е един , който действа координирано с дьржавата. Защо и дьржавата? Ми тя му признава сигурно всякакви надути разходи при производството/като например консултанските договори на ЕОН/,освен това когато е продаван има наверно клаузи които го защитават при евентуален внос от други в Бг и кой знае какво още вкл. корупция,финансово "подпомагане" на партии и т.н.Така че регулация на цените тип СВОБОДЕН ПАЗАР е невьзможна. А дьржавата сигурно няма да трьгне срещу себе си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 0
kiko63
преди 13 години
Кое е несвързано?Човека е много прав,Лукойл е в основата на всичко,има сайт на Лукойл там пише на каква цена се купува всяко едно гориво разделете го на 1000лт. и ще получите цената за 1лт. която плаща всеки собственик на бензиностанция ,сравнете с цена за литър на колонка и ще получите колко е печалбата на литър
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 1
Tiki
преди 13 години
Моментната цена на петрола я определям като здравословна. Ако стане $30 току-виж забравили за алтернативните източници на енергия. Ако не боли, няма да предприемат нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
Tiki
преди 13 години
Това не е точно така. Изменетие в предлагането и търсенето, което да доведе до такъв рязък скок на цената през последните 3-4 не може да се случи толкова бързо. Тази цена е абсолютно спекулативна, както е и с цените на храните. Надуват се балони, и после се пукат. Само дето много хора страдат от тези балони.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 1
nikolait
преди 13 години
няма братче, вече живеем в свят без откриване на големи находища на петрол, при нарастваща консумация. ПРосто ЕС и БГ трябва да мислят за енергийна ефективност, енергийни алтернативи и тн, а не за ниски цени. Цените и на горивата и на храните ще вървят нагоре докато се намери равновесие, дори това да означава глад за бедните страни(като БГ).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 2
Tiki
преди 13 години
А най-лесно ще паднат като се наложат рагулации на пазарите и спекулантите отнесат голямата секира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
bigiadri
преди 13 години
Всичко ,което е казано тук е разбираемо.Защо обаче след като тук цените на горивата /бензин и дизел/се по-високи от тези на 11 други европейски страни , кьдето и ставките им на акцизите и ДДС са може би по- високи или еднакви с тукашните? Лукойл и бензиностанциите са били поместени в 7% от крайната цена на горивата , да предположим и че при другите страни , които имат по -ниски е така. Вьпрос : Защо все пак тук цената е по-висока? Единствен отговор: Цената на която влиза петрольт в рафинерията образува разликата! ИЗВОД: НИкакво монополно предоставяне на РУСИЯ на нашия енергиен пазар, защото така ще стане и с тока , и с газта! Бьдещите енергийни проекти трябва задьлжително да включват ТАКЬВ АНАЛИЗ! В бизнеса няма мили братски чувства!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
stanislavnba
преди 13 години
Последния говори точно както един български репортер говори. Некомпетентно! Последните му 3 изречения са супер несвързани и отклоняващи от темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още