IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Орешарски: Задължителна лихва и минимум 80 лв. компенсация при забавено плащане

Предложението на народния представител транспонира директива на Европейския парламент и цели фирмите, държавата и общините да не забавят плащанията си

11:39 | 22.11.11 г. 22
<p>
	Пламен Орешарски.&nbsp;<em>Снимка: Министерство на финансите</em></p>

Пламен Орешарски. Снимка: Министерство на финансите

Междуфирмената задлъжнялост и забавянето на плащанията от държавата и общините са основен проблем за финансовото управление на компаниите у нас. На 16 февруари 2011 г. Европейския парламент и Съветът на Европейския съюз приеха Директива 2011/7/ЕО относно борбата със забавяне на плащането по търговски сделки.

Проект за промяна на Търговския закон, внесен от депутата Пламен Орешарски и други депутати, предлага въвеждане на задължение кредиторът да изисква лихви за забава за всички плащания. В момента няма задължение за начисляване и плащане на лихви, а според Търговския закон лихви се дължат, ако не е уговорено друго.

Допитване на Investor.bg показа, че дори когато не е уговорено друго, а лихвата е дължима според договора, тя не се изисква от доставчика на стоката или услугата, с цел да се запази добро партньорство с клиента.

В този смисъл законодателят вероятно трябва да предвиди механизми за промяна на бизнес практиката в България, например чрез задължително осчетоводяване и облагане по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) на доходите от тези лихви по забавени плащания.

Например при вземания за 3 млн. лв. в срок от една година, дадена фирма ще има задължение да осчетоводи приходи от лихви за 306 хил. лв. (законовата лихва в момента е 10,2%) и ще трябва да плати данък печалба от 30,6 хил. лв., освен ако не е на загуба от дейността си. Съответно длъжникът ще отчете разходи за лихви в размер на 306 хил. лв. и ще дължи по-малък данък печалба, ако е на печалба.

Вносителите на законопроекта предлагат сроковете за плащане да не надвишават 30 календарни дни, освен ако в договора са обосновани спецификата и определени условия за удължаване законния срок за плащане максимално до 60 календарни дни.

Лихвата за забавяне не може да бъде по-малка от законната (основният лихвен процент плюс десет процентни пункта - ОЛП+10%) и не може да се изключва с договорно условие. Освен това кредиторът има право да получи минимална фиксирана сума от 80 лв., както и обезщатение за други извършени разноски по събиране на вземането.

Предложените промени в Търговския закон имат за цел с използването на пазарни механизми да се създаде култура на плащане в срок, да се подобри ликвидността, конкурентоспособността и финансовото управление, да се нормализира и ускори стопанският оборот и да се повиши деловата активност.

В мотивите към законопроекта се обръща особено внимание на държавните органи в България, които носят особена отговорност, като с некоректните си действия и закъснения в плащането влияят негативно върху стопанския оборот. Забавянето на плащания от министерства, агенции и общини е станало финансово привлекателно заради бавната процедура на обжалване и неплащането на лихви за просрочие.

Ето защо е необходима съществена промяна за равнопоставено третиране на държавните органи с останалите длъжници, а изключването на правото на начисляване на лихви и обезщетение за разноски по събиране винаги да се разглежда като договорно условие или практика, представляващи явна злоупотреба. В този смисъл, промените ще повлияят положително и за намаляване на междуфирмената задлъжнялост.

Вносителят на промените в Търговския закон иска и промяна в Закона за защита на конкуренцията, като вменява на Комисията за защита на конкуренцията задължението да следи за спазването на правилото за начисляване на лихва, а решението, с което се установява нарушение става изпълнително основание по смисъла на чл. 417 от Гражданско-процесуалния кодекс.

Ето и предлаганите промени в чл. 294

§ 1. В чл. 294 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 2 и ал. 3 със следното съдържание:
„(2) Лихва за забава на плащане не може да се изключва с договорно условие.
(3) Лихвата по ал. 2 е в размер не по-малък от законната лихва”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 4

§ 2. Създава се нов чл. 294а със следното съдържание:
„Чл. 294а.(1) Кредиторът има право да начислява лихва за забава на плащане при изтичане на следните срокове:
1. тридесет календарни дни след датата на получаване от длъжника на фактурата или равностойно искане за плащане;
2. ако датата на получаване на фактурата или на равностойното искане за плащане е неизвестна, тридесет календарни дни след датата на получаване на стоките или на предоставяне на услугите;
3. ако длъжникът получи фактурата или равностойно искане за плащане преди стоките или услугите, тридесет календарни дни след получаване на стоките или предоставяне на услугите;
4. ако в закона или в договора е предвидена процедура за приемане или проверка, с която да се установява съответствието на стоките или услугите с договора, и ако длъжника получи фактурата или равностойно искане за плащане преди или на датата на приемане или на проверка, тридесет календарни дни след същата дата
(2) В обхвата на ал. 1 попадат и лицата по § 1, т. 29 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица
(3) Сроковете по ал. 1 не могат да надвишават 60 календарни дни.
(4) След изтичане на сроковете по ал. 1 и 2, когато лихвата стане дължима, кредиторът има право да получи минимална фиксирана сума от 80 лв и на обезщетение за други извършени разноски по събирането. ”

§ 3. Създава се нов чл. 294б със следното съдържание:
«чл. 294б. Разпоредбите на чл. 294, ал. 2 и ал. 3 и чл. 294а се прилагат и по отношение на търговските сделки, по които страна са държавни и общински органи.»

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:03 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

13
rate up comment 0 rate down comment 0
mpy_yordanov
преди 12 години
Здравей mrvip. Това не е моя позиция. Ако интервюирам някого и го попитам "Ще увеличите ли данъците?". Това е просто журналистически въпрос, с цел да информирам читателите.Така и тук целта на коментара ми е да събуди дискусията. Аз само питам, като журналист. И то аудиторията, не Орешарски, той е казал.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 0
markov
преди 12 години
Моите уважения към Орешарски но той е бюжетар и няма представа от реалната икономика. Това предложение носи ползи само и единствено на бюджета който ще си прибира данък върху начислените лихви. Маи само е забравил да предложи данъка да се внася текущо при начисляването на лихвата за да бъде министерството на финансите напълно щастливо. Да няма значение дали лихвата изобщо е събираема:)Но между първо и второ четене на закона ще има и време за това ! Тия управленци раждат глупост след глупост ....Към момента има сектори в икономиката които работят с разсрочено плащане от 60 - 90 дни. Това е европеиска практика, имаме контрагенти от развитата Европа които ни доставят сурвини с 90 дни разсрочка при условия че отговаряме на техните изисквания за платежоспособност, единственото изискване е да не надхвърляме определен кредитен таван.......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 3 rate down comment 0
dean.jordanov
преди 12 години
Според мен държавата ще фалира още по-бързо така защото тя е с доста голяма задлъжнялост към бизнеса и всички знаем как се бавят плащанията по обществените поръчки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 3 rate down comment 0
data
преди 12 години
Темата много добре кореспондира с темата от сайта : "Наредиха на австрийските банки да ограничат кредитирането за ЦИЕ"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 6 rate down comment 0
mrvip
преди 12 години
Марияне, досега не е имало случай да не съм съгласен с твоя теза, но тука изтърва коня в реката. Откъде-накъде държавата ще ограничава свободното договаряне, ще ми решава срокове, минимални лихви? Това е груба намеса в търговските отношения и ограничаване на свободи. Отново с презумпцията, че държавата знае по-добре интереса на гражданите и фирмите от самите тях, този филм го гледахме 45 години. Да не говорим пък каква излишна счетоводна бумащина ще се отвори при администрирането на тези лихви. И сега няма забрана за начисляване на лихви, който иска си ги плющи без проблем, който не ще - прав му път.Между другото смятам, че е крайно време икономическите сайтове да започнат да плащат по 100 000 лв на статия на журналиста и смятам да внеса в парламента законопроект по въпроса. Така ще се сложи ред в блатото и в хаоса и икономическите журналисти вече ще получават достойно заплащане и ще се повиши качеството на журналистиката.Пътя към ада с к'во беше постлан?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 0
data
преди 12 години
Самото начисляване на лихвата няма да доведе до нищо друго освен увеличаване на междуфирменната задлъжнялост - един длъжник ако не иска или неможе да плати, и с лихвите и без тях той пак няма да плати .Естественно ще има някакъв превантивен ефект . В същото време ако има наистина бърза и строга процедура по събиране на задълженията - това със сигурност ще намали текущата задлъжнялоста и ще има сериозен превантивен ефект . Мога да дам и *** пример - ако дадена фирма е осчетоводила задължението си / като доказателство може да се ползва дневниците за покупки по ЗДДС в НАП с едно просто удостоверение / ведбага да може да се започне процедура по събиране на дълга по съдебен ред , като не се набляга на правата на кредитирания а на кредитора . Категорично съм против автоматичното начисляване на лихви , най малкото защото това не отчита икономическата ситуация , както и малоумната политика на банките и на БНБ в частност, довело до рязко свиване на оборотното финансиране за фирмите .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 12 rate down comment 0
Ogibogi
преди 12 години
Тоя иска да закопае фирмите!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 9 rate down comment 0
North
преди 12 години
Смятам, че е ненужна и прекомерна намеса на държавата в частни/търговски отношения. И в момента кредиторът ако желае може да начисли лихва. Защо да го задължаваме да го прави? Единствената последица ще е фискална - кредиторът ще е длъжен да си начисли лихвата и да плати данък върху нея, дори когато няма желание да я иска от длъжника си. Моите уважения към Орешарски, но това няма да има никакъв положителен резултат за междуфирмените задължения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
mpy_yordanov
преди 12 години
Ще закопае, ако тези вземания не бъдат отписани като несъбираеми, тоест финансовият резултат ще бъде намален, поради обезценките. Ще бъде отново увеличен, ако бъдат събрани, тогава ще се плати печалбата.Важното е, че ще са в баланса.Да така силните ще станат по-силни, а слабите ще фалират по-бързо...Интересно е за дискутиране. Без значение докъде ще доведе дискусията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 0
Мажоритаря
преди 12 години
Марияне... Направете така, че човек да може да си промея поста... Виж колко правописни грешки изцвъках... :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още