Депутатите от парламентарната Комисия по бюджет и финанси приеха на първо четене промените в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), в чиито преходни и заключителни разпоредби са включени изменения във всички данъчни закони.
Най-сериозната корекция е в Закона за местните данъци и такси, където не просто се променят ставките, а целият модел на облагане. Идеята на вносителите (Министерство на финансите) е да се премине плавно към екологично двукомпонентно облагане на автомобилите.
Пред журналисти председателят на комисията Менда Стоянова обяви, че средно с 30% ще се повиши данъкът на колите със сертификат ЕВРО 1, 2 и 3. Това засяга 2,4 млн. коли. "Данъкът на тези автомобили е изключително нисък. Някои от тях плащат от порядъка на 6-7 лева, така че 30% не е сума, която би могла да има съществено значение", аргументира се тя.
За по-мощните автомобили налогът остава по-висок, но в сравнение с досегашния ще има намаление около 10-20% на най-екологичните автомобили от категория ЕВРО 6, уточни Стоянова.
Нито тя обаче, нито от МФ успяха да кажат колко точно ще бъде данъкът в различните градове. От финансовото ведомство отказаха да предоставят и сметки за това какви биха били общо приходите от налозите върху автомобилите с мотива, че това ще бъде възможно за изчисление едва, след като общинските съвети решат каква ставка ще наложат.
От БСП не пропуснаха атакуват управляващите, че за пореден път предлагат законопроект без към него да е приложена оценка на въздействието.
„Ние сме бюджетна комисия все пак, несериозно е. Няма никакви разчети какви приходи ще влязат към държавния бюджет и бюджетите на общините следствие на предложените промени“, коментира Румен Гечев от БСП.
Менда Стоянова му опонира, че държавата определя данъчната основа и ставката в диапазон, а оттам нататък решението е в ръцете на общините.
Друга важна промяна касае данъка върху жилищата и по-конкретно отстъпката, която се ползва при основно жилище. Ако измененията в ЗКПО бъдат приети и на второ четене вече, тя ще се ползва само за едно основно жилище, а не както е сега – за няколко, ако са в различни общини.
От Националното сдружение на общините приветстваха промените и подчертаха, че водещо при вземането на решение за конкретните ставки ще бъде да са справедливи и да не застрашават добрата данъчна събираемост.
От Българска стопанска камара (БСК) отново, както и миналата година предлагат юридическите лица и сгради в режим на етажна собственост да бъдат освободени от такса битови отпадъци за втория компонент на услугата (третиране на битовите отпадъци) в случаите на сключени договори за обслужване с оторизирани оператори, вкл. когато последните са превъзложили дейностите по третиране на оператори на инсталации и съоръжения с издадени разрешителни по Закона за управление на отпадъците.
С освобождаването от таксата ще се въведе изцяло европейският принцип „замърсителят плаща“ и ще се улесни функционирането на т. нар. кръгова икономика. Дължимите плащания ще бъдат обвързани с икономически присъщите разходи за извършване на съответните услуги за реалните количества, генерирани, събрани и третирани битови отпадъци. На следващо място ще се създадат условия за промяна на функциите на таксата, която понастоящем има характера на имуществен данък, обвързан с данъчната оценка на недвижимите имоти, или отчетната стойност на дълготрайните материални активи на предприятията, обясни Димитър Бранков, председател на БСК.
Камарата предлага отново да бъде стартиран и широк обществен и експертен дебат за радикална реформа на държавните такси, вкл. на техните функции, принципите за тяхното определяне, разходване, процедури за обжалване, принципи за финансиране на приходните агенции и др., с оглед подготовка и внасяне на съответните нормативни промени в допълнително преценен, разумен срок.
Сред важните промени е и това, че от догодина нотариусите ще бъдат задължени да докладват в общините за всяка сделка с недвижим имот или моторно превозно средство. В 7-дневен срок те трябва да уведомят какъв данък за придобиване е платен и върху каква сума. Целта, според МФ, е да се осигури на общините своевременна и точна информация на каква цена се сключват имотни сделки и продажби на автомобили, която после да се използва като база за определянето на годишните данък сгради и данък МПС.
Със сигурност между двете четения ще има сериозни промени, като най-сериозната битка се очертава тази за повишаването на праговете за одит на малки и средни предприятия.


Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Потребителската кошница отново поскъпва
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Тръмп смята, че трябва да се чува гласът му във Фед
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Земетресение с магнитуд 4,2 в южния турски окръг Хатай
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
Терзиев: Столичната община планира изграждането на девет паркинга за 18 месеца
преди 7 години Нищо не разбрах, освен че ще се вдига данъка. И какви глупости приказва уважаемата прецедателка, че старите коли плащали 6-7 лева. От доста години се определя от мощността и за 130 к.с. си плащам 130 лева независимо от еврото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години При сегашната държавна грешка да няма защита срещу подсигурени от Централната банка щети, с всякакви данъци е с нарастващи страдания.Сегашното данъчно облагане е сигурен подход за провал на правителството.За устойчиво развитие е необходима защита срещу подсигурени от Централната банка щети. отговор Сигнализирай за неуместен коментар