Членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) поискаха по-нисък ДДС и за храната от топлите витрини. Това се разбира от позиция на организацията, изпратена до финансовия министър Кирил Ананиев и до медиите.
Припомняме, че миналата седмица управляващите обявиха, че обмислят промени в Закона за данък добавена стойност за доставки на храна по домовете. Мярката ще е валидна до края на 2021 година. В момента намалена ставка по ДДС в размер на 9% ползват ресторантите и заведенията, но ако храната е за вкъщи, налогът е 20%. Идеята да се намали косвения налог за храна от заведение, опакована за вкъщи, ще струва на хазната 15 млн. лв. по-малко приходи от ДДС.
От Сдружението за модерна търговия са убедени, че засегнатите от пандемията от COVID-19 бизнеси у нас трябва да бъдат подпомогнати от държавата с подходящи и ефективни инструменти, но се обявиха твърдо против проекта за намаляване на ставката на ДДС от 20% на 9% за доставки на прясно приготвена храна само от ресторанти.
„Предложението поставя в неравноправно положение търговците, които също продават, а някои от тях и доставят, прясно приготвена храна за вкъщи, защото според него ако един клиент си купи вечерята от топлата витрина на търговска верига или я поръча от там, ставката ще е 20%, а ако я поръча от ресторант - 9%. На практика търговецът и ресторантът ще извършват еднаква услуга, но ще работят при различни данъчни условия, което нарушава един от основните принципи на данъчното облагане – неутралност“, пише в позицията на сдружението.
Искането за намален ДДС и за топлите витрини и прясно приготвена храна за вкъщи потвърждава опасенията на противниците на идеята да се променя по принцип ставката на най-важния данък за държавните приходи. Когато намалиш за един сектор, неминуемо и други ще поискат такава преференция. Председателят на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова се обяви против промяната на ставките още през лятото.
Според Сдружението за модерна търговия в повечето страни в ЕС потреблението на храните се облага с диференцирани ставки по ДДС. От организацията признават, че преди всичко диференцираните ставки, особено в страни като България с голям дял на сивия сектор и склонност към избягване на данъци и данъчни измами, създават голям риск за приходите в държавния бюджет, а фискалната стабилност е фундаментално важна за бизнес средата и развитието на икономиката.
„За разлика от единната ставка по ДДС, диференцираните ставки поставят в привилегировано положение едни стоки, услуги и бизнеси и наказват други. Всеки прецедент, както вече виждаме, води до лавина от допълнителни искания за нови и нови привилегировани стоки и услуги. Ресторантите ли са по-важни, или образователните услуги? Лекарствата или храните? Кои храни, кои лекарства, кои услуги... Това са трудни въпроси, споровете по които може да пропилеят огромна част от социалния капитал в непродуктивна за обществото посока и да създадат голяма несигурност за бизнеса. Вярваме, че единната ставка е по-добра алтернатива от диференцирани ставки, при които по-ниският данък за избрани се налага да се компенсира с относително висока ставка за всички останали“, пише в становището.


Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
преди 5 години Аз имам наблюдение от една варненска верига и мога да ти кажа, че всичките продукти са си баш в срока на годност. На 70% от нещата наистина не са вкусни, дори когато са топли. Цената определено също не е изгодна, аз оня ден направих мусака за 10лв, излязоха 6 порции, докато една порция мусака на подобни места е между 3 и 4 лв.. А и каймата едва ли ще е със същото качество. А защо хората купуват - просто ги мързи да готвят, не им се занимава, а и отнема време. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Храната от топлите витрини в хипермаркетите не е вкусна, не е и особено евтина, а и всички знаят какво става с продуктите на които им изтича срока на годност. Тъй че аз също съм се чудил защо хората я купуват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Кой бизнес го иска?Големите хранителни вериги нали?Дори 0%ддс да им го направят,цените за крайния потребител няма да се променят. Незнам въобще защо им се "гъчат" хората на топлите витрини,като овце на ясла. отговор Сигнализирай за неуместен коментар