Фирмите, които продават един и същи продукт в целия ЕС, но с различаващо се съдържание в отделните държави, не трябва да го етикетират и брандират по привидно идентичен начин, тъй като това може да заблуди потребителите, казват евродепутатите.
Множество тестове в няколко държави членки, предимно от Централна и Източна Европа, показват, че продукти, рекламирани и продавани под една и съща марка и с на пръв поглед идентична опаковка всъщност се различават по състав в ущърб на потребителите.
Тези различия са открити не само в храни като например рибни пръчици, разтворими супи, кафе и безалкохолни, но и в други стоки като перилни и миещи препарати, козметика, тоалетни принадлежности и продукти за бебета.
В доклад, одобрен в четвъртък с 33 гласа „за“, срещу три „против“ и един „въздържал се“, комисията на Европейския парламент (ЕП) по вътрешен пазар и защита на потребителите препоръчва серия от мерки за целия ЕС и на национално равнище за справяне с проблема „двоен стандарт“.
Докладчикът Олга Сехналова (С&Д, Чехия) заяви: „Ако продуктът се продава под една и съща марка и опаковка, той трябва да има същия състав. Ако производителят желае да пригоди продукта за различните пазари, потребителите имат право да са наясно с тази промяна за всеки отделен продукт“.
Членовете на ЕП призовават за засилване на трансграничното сътрудничество и обмен на информация.
Необходимо е да се разработи общ подход за тестване, за да се съберат надеждни и съпоставими доказателства и да се установи колко сериозен и широко разпространен е проблемът с двойния стандарт. Резултатите трябва да бъдат оповестени в публично достъпна база данни и да бъдат анализирани „не по-късно от края на тази година“, заявява парламентарната комисия.
Евродепутатите приветстват законодателното предложение на Европейската комисия за „Нов търговски механизъм за потребителите“ от април 2018 г., изменящо Директивата за нелояните търговски практики. Те настояват, че трябва да бъде допълнително пояснено какво може да се счита за двоен стандарт.
„Предпочитанията на потребителите не трябва да се използват като оправдание за понижаване на качеството или предлагането на различни степени на качество на различните пазари“, настояват членовете на ЕП.
Докладът на Сехналова ще гласуван в пленарна зала през септемврийската пленарна сесия. Новото предложение за изменение на Директивата за нелоялни търговски практики се очаква да бъде подложено на гласуване в Комисията на ЕП по вътрешен пазар и защита на потребителите през ноември.


Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
МК с позиция за нарушенията, констатирани от Сметната палата
Полицията разби нова наркооранжерия във Варна
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната