Китай може би бе засегнат от първия, макар и непризнат официално, общински фалит. Търговска банка заведе иск срещу компания, собственост на властите, след като дружеството не успя да изплати кредитите си в срок. Това събитие вероятно ще отключи дълга серия от фалити на пазар с общ обем на дълга от 3 млрд. долара, пише руският портал "Вести".
Qilu Bank, която действа на територията на провинция Шандун, включи в своя доклад за 2013 г. информация, че е завела дело срещу държавното дружество Urban Construction and Comprehensive Development Company. Подобни организации носят името LGFV (Local Government Financing Vehicle). Според жалбоподателя агенцията не е изплатила дълговете си в размер на 35,4 млн. юана (5,71 млн. долара) плюс лихвите в размер на 6,1 млн. юана.
Моделът LGFV се появи в Китай, след като властите забраниха на общините да заемат средства от търговски организации. С помощта на тези агенции управляващите в отделните региони са в състояние да заобикалят законите и да натрупват рекордно количество дълг. Според неофициални информации общите задължения на всички китайски общини достигат 3 трлн. долара.
Разбира се, средствата се използват, и в резултат Китай създаде огромен брой производствени съоръжения "за бъдещето", които обаче не влизат в употреба. Системата работеше добре на хартия, докато китайската икономика показваше двуцифрен ръст на брутния вътрешен продукт (БВП). Въпреки това през последните години експертите все повече говорят за "твърдо приземяване" на Китай, тъй като страната промени икономическата си политика в опит да се преориентира към вътрешното търсене и в същото време да елиминира балона в сектора на недвижимите имоти.
Рекордният темп на икономическия растеж даде на търговските банки увереност в бъдещето, и те се съгласиха да разширя кредитните линии за LGFV, въпреки че властите имаха затруднения в изплащането на дълговете си навреме. В резултат броят на "лошите" заеми се задържа на ниско ниво, въпреки че експертите отдавна говорят за "сенчест балон", който, както изглежда, вероятно ще се спука.
Експертите от Nomura Bank посочиха, че това е първият подобен случай в историята на Китай. Китайските анализатори пък заявиха, че в действителност просрочията по LGFV се случват достатъчно често, но за първи път заемодателят говори публично за това. Особено странно изглежда подобно изявление, имайки предвид, че Qilu Bank и Urban Construction and Comprehensive Development Company са тясно свързани един с друг, оперирайки в един район. Двете дружества продължават да отказват коментар по темата.
През май Китайската централна банка, заедно с още четири други държавни регулатора, представи серия от мерки, насочени към ограничаване на сенчестото банкиране. Новите правила предвиждат въвеждането на определени ограничения за това как банките да заобикалят ограниченията на традиционното кредитиране.
За разлика от общинските фалити, корпоративните просрочия започнаха да се случват често в Китай. Преди няколко месеца строителната компания Zhejiang Xingrun Real Estate Со подаде заявление за банкрут, след като не успя да изплати задълженията си по издадени по-рано облигации в размер на 3,5 млрд. юана (566,6 млн. долара). Сред кредиторите на дружеството бяха 15 банки, включително China Construction Bank.
Това бе вторият корпоративен фалит в Китай. Малко преди това производителят на слънчеви панели Shanghai Chaori Solar Energy Science and Technology обяви, че не е в състояние да изплаща задълженията си. Дефолтът бе обявен, след като дълговете достигнаха 162 млн. долара.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат