В продължение на три десетилетия нарастващото търсене на германски автомобили, машини и инженерни инструменти в Китай играе ролята на стабилен двигател за растежа на най-голямата икономика в Европа.
Но напоследък този двигател започва да се задъхва. Китайската икономика се забавя, политиката на Доналд Тръмп „Америка на първо място“ вреди на световната търговия, а китайските производствени предприятия се превръщат в съперници на германските гиганти, които ги снабдяваха доскоро.
Забавянето не помага на Германия, която преживява трудни моменти последните месеци. Икономиката ѝ се сви с 0,1% през второто тримесечие и някои анализатори очакват данните за брутния вътрешен продукт (БВП) за третото тримесечие, които ще стана ясни на 14 ноември, да покажат подобен спад - което ще постави икономиката в рецесия за първи път от 2013 г.
Въпреки че търговията на Германия с Китай представлява само малка част от най-силната европейска икономика с БВП в размер на 3,4 трлн. евро (3,8 трлн. долара), тя е един от малкото компоненти, на които Берлин може да разчита относно растежа.
Сега, когато растежът на китайското търсене на стоки с надпис „Произведено в Германия“ се забавя или дори се свива на моменти, някога изгодният износен пазар се оказва по-слабо стимулиращ на фона на икономическата стагнация.
„Китай е нашият най-важен търговски партньор, но бъдещата тенденция е трудно предвидима“, споделя Аксел Матерн, старши мениджър в пристанището на Хамбург, където вече се наблюдават признаци на забавянето в Китай, породено от търговската война между Пекин и Вашингтон, която действа като спирачка на международната търговия.
Охлаждането на търговския растеж между Германия и Китай отново породи съмнения дали годините на все по-тесни икономически връзки с най-голямата азиатска икономика са помогнали реално на Германия.
Забавяне на растежа
Когато Берлинската стена падна през 1989 г., китайско-германската търговия все още се намираше в зародиш. В периода на глобализация на Китай, делът на азиатската страна в германския износ нарасна от 0,6% през 1990 г. до 7,1% през миналата година. През 2016 г. Китай успя да изпревари САЩ, превръщайки се в най-големият търговски партньор на европейската страна, позиция, която Пекин запазва и днес.
През годините отношенията с Китай помогнаха на Германия да се отърси от репутацията си през 90-те години на „болния човек на Европа“ и да се възстанови от глобалната финансова криза много по-бързо от другите страни.
Автомобилните производители BMW и Volkswagen, индустриални гиганти като Siemens, както и по-малките компании, които формират гръбнака на германската икономика, успяха да се възползват от заздравяването на търговските връзки с Китай.
След подхода на своя предшественик Герхард Шрьодер от началото на века, канцлерът Ангела Меркел загърби притесненията си относно репутацията на Китай в областта на правата на човека и интелектуалната собственост, за да осигури широко отворените врати на Китай за германския бизнес. През септември Меркел осъществи своето 13-о пътуване до Китай за 14 години.
След финансовата криза през 2008-09 г. германският износ за Китай нараства всяка година с изключение на 2015 г. - и за последно спадна преди това през 1997 г. - достигайки рекордните 93 млрд. евро през 2018 г. Но дори преди възпламеняването на търговския спор на Доналд Тръмп с Китай растежът започна да намалява - от 13,3% през 2017 г. до 8% през 2018 г. и до 2,7% през първите девет месеца на 2019 г., според германските данни.
В същото време китайските митнически данни показват, че вносът от Германия е спаднал с 3,6% през август спрямо същия месец на миналата година, и с 9,2% през септември. Кумулативно китайските данни показват, че вносът от Германия се е свил с 2% през първите девет месеца на 2019 г.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
преди 6 години Забавеният разстеж не е единственият препъни камък пред немския износ на продукти с висока добавена стойност. Китайците дръпнаха много, защото влагат много в развой + промишлен шпионаж по целият свят. Резултатите се виждат в електроника, машиностроене и тн. Ще дойде момент, когато немската индустрия ще страда много, защото от клиент китайската индустрия бавно се превръща в основен конкурент. отговор Сигнализирай за неуместен коментар