IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЖП линиите Китай-Европа се превръщат в поредния проблем на веригите за доставка

Износители и логистични компании, превозващи авточасти, автомобили, лаптопи и смартфони, избягват сухопътните маршрути през Русия или зоните на бойни действия

21:45 | 24.03.22 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Над 1 млн. контейнера, които трябва да бъдат превозени по железопътна линия с дължина близо 10 хил. км, свързваща Западна Европа с Източен Китай през Русия, сега трябва да намерят нови маршрути по море. Това увеличава разходите и заплашва да влоши хаоса в глобалната верига за доставки, пише Bloomberg.

Заради руската инвазия в Украйна износителите и логистичните фирми, превозващи авточасти, автомобили, лаптопи и смартфони, вече се стремят да избегнат сухопътните маршрути, минаващи през Русия или зоната на бойни действия.

Рисковете за сигурността и затрудненията при разплащания заради санкциите се увеличават, както и опасенията, че клиентите в Европа может да бойкотират продукти, които използват руски железопътен транспорт.

Kuehne + Nagel International AG, един от най-големите спедитори в Европа, не приема железопътни товари от Китай за Европа, казва Маркус Балзерайт, старши вицепрезидент по продажбите в Азия и Тихия океан в базираната в Швейцария компания.

Някои компании преминават към морски транспорт, обяснява Глен Кьопке, генерален мениджър във FourKites Inc., базиран в Чикаго доставчик на информация за логистичната индустрия. Конфликтът увеличава задръстванията в някои от най-големите пристанища, оказвайки допълнителен натиск върху глобалните вериги за доставки, които все още страдат от недостиг на работна ръка заради пандемията.

Балзерайт допълва, че комбинацията от решения за превоз по море и въздух може да помогне на някои автомобилни компании и производители на високотехнологична електроника да избегнат прекъсвания на производството въпреки скока на разходите.

"Във времена като тези за компаниите е по-важно да доставят стоките си дори ако разходите за транспорт са по-високи", казва Ум Кюнг-а, транспортен анализатор в Shinyoung Securities Co. в Сеул. "За тях е по-важно да продължат производството си."

От март обемът на стоките за износ, натоварени на влаковете, които се отправят към Европа от пристанището в китайския град Далиан, е "значително намален", съобщи тази седмица Securities Times - официално издание на държавната вестникарска група People’s Daily. През първите два месеца на годината жп товарите отбелязаха среден ръст от над 70%. Представители на китайската държавна жп компания China Railway не са отговорили веднага на запитванията за коментар.

Железопътните връзки между Китай и Европа бяха изградени през последното десетилетие като част от новия проект на президента Си Дзинпин, който по-късно се превърна в инициативата "Един пояс, един път" - амбициозна комбинация от външна политика и икономическа стратегия за разширяване на влиянието на страната на всички континенти.

Миналата година влаковете са превозили около 1,46 млн. контейнера със стоки на стойност около 75 млрд. долара между Китай и Европа по маршрутите, или около 4% от общата търговия между двете страни, според оценки на Bain & Co.

Железопътната мрежа, простираща се от Китай, Казахстан, Русия, Беларус и отвъд тях, свързва китайски търговски центрове като Иу в провинция Джъдзян, Сиан в Шанси, Джънджоу в Хенан, Чънду в Съчуан и Ухан в Хубей с европейски градове, сред които Москва, Минск, Хамбург, Милано, Варшава, Мюнхен и Мадрид. Освен потребителска електроника и автомобили влаковете возят и продукти на дървесна основа и нефтохимикали.

Цените на морския транспорт от Китай за Европа скочиха

Превозът на азиатски стоки до Европа с железопътен транспорт отнема около две седмици в сравнение с около месец с кораб. Корабите все още са най-евтиният вариант за превоз. Разходите за транспортиране на контейнер с железопътен транспорт са приблизително два пъти по-високи от тези за морски товари и са равни на около една четвърт от цената за изпращане на стоките по въздух, според изчисления на логистичния доставчик DSV.

Миналата година, когато онлайн доставчиците се втурнаха да посрещнат бума в търсенето на лаптопи и мобилни телефони по време на пандемията, железопътният транспорт предложи спасителен вариант, защото някои пристанища в Китай бяха затворени, казва Хелън Лиу, партньор в Bain & Co. в Шанхай. Тази година потребителската електроника вероятно ще бъде засегната най-много, ако не се използва железопътен транспорт, допълва тя.

Някои компании, които използват железопътната мрежа - от Dell Technologies Inc. до IKEA и Toyota Motor Corp. - вече спряха дейността си или продажбите си в Русия.

И все пак войната в Украйна не е спряла железопътния трафик, като някои влакове с дължина до 500 метра продължават да превозват контейнери между Сиан и руския Калининград, разположен между Полша и Литва.

Тези, които искат да избягват тези маршрути, търсят алтернативи, казва Балзерайт. "Виждаме, че морският товар остава гръбнакът, способен да пренася големи обеми на доста разумна цена", коментира той. "Въздушният превоз на товари е друга опция, въпреки че маршрутът може да не е толкова директен като в миналото и има някои промени в маршрута, което може да означава по-дълго време и по-високи разходи. Или комбинация от море и въздух - ние правим това от много години."

Увеличението на трафика през пристанищата трудно можеше да се случи в по-лош момент. Силният скок на новозаразените с коронавирус в Китай накара властите да затегнат контрола и да наложат масово тестване на работници и шофьори. Дълга опашка от камиони например се образува пред контейнерното пристанище Янтиан в Шънджън по-рано този месец.

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Някои корабни линии отказват товари за Русия и отклоняват корабите към вече претоварените европейски пристанища, казва Джуда Левайн, ръководител на изследванията в онлайн логистичната платформа Freightos. Пренасочването на товари от железопътния транспорт може допълнително да забави пристанищните операции, посочва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:40 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Азия виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 2
дядя Вова
преди 2 години
Четиво за русофоби: https://***.km.ru/sites/default/files/imagecache/640x640/karo1.jpg
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
Кисимов
преди 2 години
Чемодан, вокзал, Русия.Всичко идва на тепсия.Шогунът Шойгу не прощава.Ако не слушкаш, ще те коли с брадва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още