Президентът на Египет Абдел Фатах Сиси поставя Суецкия канал в центъра на нова мащабна публична инвестиционна програма, насочена към рестартиране на икономиката на страната, която ще използва, за да получи по-голяма политическа подкрепа, пише Financial Times.
Изглежда, че отчасти новата схема на стойност 8 млрд. долара е насочена към заздравяване на националистическия курс на новия режим на Сиси, който като военен министър измести ислямския си предшественик миналата година.
Съгласно плановете ще бъде изграден паралелен 34-километров канал, което ще позволи двупосочното движение по водния път. Участъци от съществуващия канал ще бъдат разширени, а дълбочината ще бъде увеличена. Ще бъдат прокарани автомобилни и жп тунели под съоръжението. В опит да подчертае решителността си Сиси е постановил, че първоначалният краен срок на проекта от три години трябва да бъде намален до една година.
Проектът идва в момент, в който египетската икономика се бори с политически смут, продължаващ повече от три години, заради който чуждестранните резерви на страната се стопяват. От своя страна, правителството се опитва да привлече отново инвеститорите. През 2013 г. приходите от туризъм възлизат на 5,9 млрд. долара. Цифрата обаче е изключително колеблива заради опасенията относно безопасността. Същевременно Суецкият канал остава основен източник на доходи.
В опит да получат допълнително финансиране държавните банки подготвят емисията на нетъргуеми 5-годишни инвестиционни сертификати на стойност 8,4 млрд. долара, които могат да закупят само египетски инвеститори. Средствата са предназначени за т.нар. „исторически мегапроект“, който евентуално ще увеличи приходите на Суецкия канал с 260%.
Разширяването на канала е първата стъпка от по-мащабния план за трансформация на региона около канала в транспортен и индустриален център, използвайки напълно потенциала на стратегическия воден път, който миналата година събра такси в размер на 5,3 млрд. долара.
Местни и чужди инвеститори ще бъдат поканени да участват във втората фаза, след като широкомащабният план бъде завършен до 8 месеца. Около 50 компании, които се наблюдават от военни инженери, вече копаят паралелния канал след обявяването му преди три седмици.
По данни от общодостъпните материали за проекта текущата дълбочина на участъците за изчакване ограничава броя на големите кораби с дълбочина на газене над 45 фута. След края на проекта кораби с дълбочина на газене до 66 фута лесно могат да бъдат закотвени, а времето за изчакване ще бъде съкратено от близо 11 часа до 3 часа или по-малко.


Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
МК с позиция за нарушенията, констатирани от Сметната палата
Полицията разби нова наркооранжерия във Варна
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната