Въпреки че над 2 хил. изследвания показват, че биотехнологиите не представляват особена заплаха за човешкото здраве, а генномодифицираните храни са толкова безопасни, колкото и натуралните органични храни, много хора все още изпитват съмнения, пише Forbes.
В почти всеки уебсайт против генното инженерство се намират тревожни заглавия относно опасностите от генномодифицираните храни. На личния си уебсайт – Institute for Responsible Technology, скептикът Джефри Смит изброява над една дузина случаи, в които животни, хранени с ГМО продукти, претърпяват необичайни състояния, включително ракови заболявания и преждевременна смърт. Групата за алтернативна медицина The American Academy of Environmental Medicine пък твърди, че няколко изследвания върху животни установяват сериозни рискове за здравето, свързани с ГМО храните, включително безплодие, имунни проблеми, ускорено застаряване, нарушена регулация на нивата на инсулин, както и промени в основни органи и храносмилателната система.
Има ли обаче основания за подобни твърдения? В световен мащаб между 70% и 90% от менюто на отглежданите за производство на храни животни е съставено от генномодифицирани култури, най-вече царевица и соя. Само в САЩ годишно се използват над 9 млрд животни за производство на храни, като над 95% от тези животни приемат храна, съдържаща генномодифицирани съставки. Данните са подобни за големите производители на ГМО продукти с голям земеделски сектор като Бразилия и Аржентина например.
Откакто ГМО посевите бяха въведени преди 18 години, броят на хранителните продукти, изконсумирани от животните, достига трилиони бройки. При такова огромно количество се очаква земеделците да забележат, ако генномодифицираните продукти причиняват необичайни проблеми на добитъка. Мъртвите и болни животни буквално биха затрупали фермите по света. Сведения за подобни масови явления обаче липсват.
В най-подробното изследване на генномодифицираните продукти и храните генетикът Алисън ван Еененам и асистентът Ейми Янг от департамента по наука за животните на Калифорнийския университет изследват продуктивността на животновъдството в рамките на 29 години, както и данни за здравето преди и след въвеждането на генномодифицирания фураж.
Данните обхващат над 100 млрд. животни в периода преди 1996 г., когато фуражът е 100% чист от ГМО елементи, както и годините след въвеждането на генните модификации, когато присъствието на ГМО елементи в състава на фуража скача с 90% и повече.
Резултатите показват, че генно модифицираният фураж е безопасен и е еднакво хранителен с немодифицирания фураж. Няма данни за необичайни закономерности в здравето на животните от 1996 г. насам, когато започва засаждането на генно модифицаните посеви.
Резултатите се припокриват с дългосрочни лабораторни проучвания върху храненето с ГМО продукти. Базата данни GENERA, която може да бъде намерена в сайта на организацията Biology Fortified, изброява над три дузини дългогодишни изследвания. Скорошна проверка на 24 от тези изследвания, проведена от Snell et., показва, че „резултатите не сочат за рискове за здравето и като цяло няма значителни статистически разлики в наблюдаваните параметри. Авторите на проверката също така не намират доказателство за какъвто и да е ефект върху здравето на хората, които ядат тези животни.
„Вече има голям набор от данни, както експериментални, така и наблюдателни, които показват, че генно модифицираният фураж е безопасен и еднакво хранителен с немодифицирания такъв. Няма данни за риск за здравето на животните или хората, ядящи тези животни“, казва д-р Стивън Новела.


Куриер де Балкан: България блести на международната сцена с Джирото и победа на Евровизия
Голяма бяла акула е заснета в централната част на Средиземно море
Световните конфликти достигнаха връх през 2025 г.
Директорът на „Евровизия“ : България впечатли с изключително бързата реакция на институциите
Зеленски пред „Гардиън“: Русия губи инициативата, а войната постепенно се обръща в полза на Украйна
Петте елемента в изграждането на учителя: Липсата на една брънка скъсва веригата
Великобритания трудно ще възстанови щетите от Brexit върху икономиката си
Износът и вносът на Китай скочиха през май благодарение на AI
Поръчките на петролни супертанкери надминаха рекорда от 2008 г.
Бунтът срещу центровете за данни заплашва бъдещето на AI
Една грешка създаде златните джанти на Subaru
Изкуственият интелект на TikTok вече е в 7 милиона коли
Новото Audi Q7 – само дизел, Matrix LED и три окачвания по избор
Защо фабричните гуми са различни от тези, които си купувате от магазина
BYD се включи в атаката срещу Ferrari
Приятелите на Джей Ло се надяват тя да даде шанс на Брет Голдстин
Диетата MIND: Шест храни за здрав мозък
Защитиха пътя към резиденцията на Путин във Валдай с мрежи против дронове
ЕС има тайвански проблем на стойност 2 трилиона долара
Храненето, което помага да отслабнете здравословно


преди 11 години Навремето така се приказваше за изкуствените подсладители и за продуктите с палмови мазнини. Днес те са много широко разпространени. Има ги в 80% от всичко продавано в магазините. И никога преди не са се раждали толкова много деца с диабет и други разстройства и алергии.Ефекта от подобни неща се вижда в продължение на 1-2 поколения а не на изследвания в контролирана среда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години На времето е имало ДДТ - много ефикасен препарат за борба с всякакви вредители. После след доста години на бърза ръка го забраняват.Същото стана и с оловния бензин. Дълги години доказваха как нямало особена вреда, а после набъзо го спряха.Ако всичко върви по реда си, още дълги години ще четем как ГМО хранаите били безвредни и дори мнозина ще вярват, че е така. После ГМО-то, такова каквото сега се практикува ще бъде набързо забранено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Вярата е голяма работа! Никакви факти изследвания и т.н. не могат да я разклатят! :)Противниците на ГМО обаче забравят, че дори човека е ГМО *** :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Оня ден си купих месо-свинско!Така пишеше на етикета!!!Ако беше с етикет "пилешко" или друго щеше да е същото!!!Ненормалници!!!Не им се работи и правят само дивотии!!!Най-добре е да дойдат хапчетата!!!*** отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Какви мащабни изследвания, бе, алчни гадове!Нека да мине едно поколение (поне 40 години) и след това да има нови мащабни изследвания и да сравним резултатите.Тогава може да се направи равносметка в състоянието на двете групи хора (яли ГМО и не яли ГМО) и тяхното следващо поколение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар