През последните десет години държавата Венецуела и нейният петролен концерн Petroleos de Venezuela SA (PDVSA) пласираха доларови облигации на стойност около 65 млрд. долара без обаче да са получили реално и един цент за тях.
Разбира се, те са получили пари, но не и долари. За да се запазят валутните резерви на страната, но в същото време да се предостави на икономиката на страната необходимата твърда валута, правителството, PDVSA и Централната банка са продали облигации на местните инвеститори срещу боливари. Купувачите след това са можели да препродадат ценните книжа в чужбина и така да се снабдят с долари, предава Bloomberg.
През този месец дължими ще са облигации в обем от около 4,5 милиарда долара. В същото време валутните резерви на страната са се стопили до 11-годишно дъно. На този фон Венецуела отбелязва, че не е спечелила много време с облигационните си емисии. Напротив, те сега усилват паричния капан, което води до опасения, че страната може да се изправи пред невъзможност да плати задълженията си.
Държавните облигации са загубили само през последния месец 9,5% от стойността си. Никоя друга държава от нововъзникващите пазари не е преживявала такъв спад в облигациите. След изпадането в неплатежоспособност на Аржентина през юли инвеститорите разглеждат предстоящите през тази седмица облигационни плащания на Венецуела като следващия голям проблем за региона.
Облигациите са издадени като част от валутен механизъм и след това се предлагаха с голяма отстъпка. Следователно правителството има големи задължения в чуждестранна валута, без да е получило нещо в замяна“, казва Дейвид Рийс, икономист в Capital Economics в Лондон, цитиран от Bloomberg News.
Валутните резерви на Венецуела се свиха на 3 октомври с 1,8 млрд. долара до 20 млрд. долара - сред които около 15 млрд. долара под формата на злато. Това е най-големият спад от четири години насам.
Венецуела, страната с най-големите запаси от петрол в света, трябва да погаси през тази година задължения на обща стойност около 9,2 млрд. долара - включително заеми от Китай. Това става ясно от проучване на икономиста Франциско Родригес от Bank of America в Ню Йорк, публикувано на 30 септември.
Катрин Рууни, анализатор в Bulltick Capital Markets в Маями, посочва, че приходите на Венецуела и PDVSA от облигациите са влезли преди всичко в социалната сфера и са похарчени за други обществени функции. „PDVSA не е инвестирала адекватно за увеличаване на производството", казва тя.
Според Джим Крейг, мениджър на активи в Stone Harbor Investment Partners, Венецуела притежава много активи в чужбина, включително и кораби, които могат да бъдат изземани в случай на неизпълнение на задълженията. „Цената на един такъв провал е толкова значителна за Венецуела, че разходите за обслужване на дълга изглеждат почти незначителни", казва той. В допълнение последиците от такова развитие могат да бъдат катастрофални. „Ако страната няма достъп до капиталовия пазар, а също така и до долара, националната икономика ще се срине напълно“.
През дванадесетте месеца до юли 2014 г. паричното предлагане в боливари е нараснало с 99%, като валутата е загубила около 59 процента от стойността си през последните дванадесет месеца на черния пазар, показват данни на dolartoday.com.
„За всеки, който следи икономиката на Венецуела, е очевидно, че икономическият спад през изминалата година или през последните година и половина се ускорява", казва Колм Макдона. Той управлява фонд за дългове на нововъзникващите пазари в Insight Investment Management на стойност 1,3 млрд. долара. „Изглежда има недостиг на долари. И със сигурност има липса на прозрачност към доларовите ресурси, с които Венецуела разполага", обобщава той.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria on Air


Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион