IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейските авиокомпании опитват да привлекат клиенти с евтини билети

Цените им обаче може да нараснат бързо с увеличаването на търсенето

17:03 | 17.06.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Akos Stiller/Bloomberg</em></p>

Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

Wizz, която е най-големият нискотарифен авиопревозвач в Източна Европа, очаква да възстанови на 60% обичайния си капацитет до края на третото тримесечие и има амбиции да прибави още западни хъбове до Виена, Милано и летище „Лутън“ в Лондон. Същевременно главният изпълнителен директор Йозеф Варади заяви този месец, че няма да се стреми към преследване на пазарен дял и че най-голямата му цел е възстановяването на маржовете и поддържането на разходите под контрол.

Необичайното в настоящата ситуация е, че авиокомпаниите на практика започват от нулата, след като загубиха продажби за няколко месеца, които щяха стабилно да запълнят летните им графици преди началото на оживения сезон тази година.

Това може да ограничи степента, в която могат да вземат повече пари за обичайно късни резервации – билети, закупени три дни преди полета, сега съставляват 41% от продажбите, сочат данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА). Асоциацията допълни във вторник, че доверието на потребителите в пътуванията по въздух е намаляло от април насам.

Мандука от Citigroup прогнозира, че Ryanair ще намали цените на билетите през идните месеци, но все пак самолетите й ще летят с три четвърти запълнен капацитет, тъй като хората се въздържат от възобновяване на пътуванията. Цените може да не се възстановят напълно до лятото на 2023 г., допълва той. Самолети Самолети

Анализаторът от UBS Джарод Кесъл смята, че макар обявените цени да говорят за повишаване на цените на билетите при някои нискотарифни превозвачи през третото тримесечие, авиокомпаниите ще опитат активно да управляват приходите си и да увеличат капацитета си, което ще доведе до нови колебания.

Азия може да даде представа как ще се развиват полетите и цените в Европа, тъй като регионът, от който започна коронавирусната пандемия вече започна предпазливо възобновяване на пътуванията.

Авиопревозвачите на континента предлагат промоции, за да привлекат хората да се върнат на борда, като нискотарифната авиокомпания AirAsia Group предлага неограничени полети между 16 малайзийски градове до март 2021 г. за 93 долара. Korean Air Lines дава отстъпка от 15% за международни полети през идните две години, ако са резервирани до 31 май.

Както в Азиатско-тихоокеанския регион, така и в САЩ, където полетите никога не са спирали толкова цялостно, колкото в много европейски страни, данните на Skytra показват, че цените на билетите се повишават за юли и август на годишна основа след спада от съответно около 22% и 12% през юни.

Главният изпълнителен директор на Delta Air Lines Ед Бастиан обаче съобщи миналата седмица, че очаква цените на билетите за местни полети да намалеят със средно 10% до 20% в САЩ. Нискотарифната Southwest Airlines започна нова тридневна продажба във вторник, като предлага билети на цена от едва 49 долара на посока за някои вътрешни дестинации.

Макар че растящото търсене в крайна сметка може да увеличи цените, авиокомпаниите вероятно ще загубят пари за известно време. Около половината от глобалната флотилия остава на земята, а разходите се очаква да нараснат с изчерпването на помощта на правителството като субсидии за заетост.

ИАТА счита, че авиокомпаниите ще загубят общо 100 млрд. долара тази и следващата година спрямо загубата от 31 млрд. долара по време на рецесията през 2008-2009 г. Европейските авиокомпании ще поемат 21,5 млрд. долара от това бреме през 2020 г.

Авиокомпаниите, които в крайна сметка излязат по-силни в региона, ще са тези, които ще се съсредоточат върху това, което им казват данните за потребителите, и ще са достатъчно гъвкави, за да реагират, като запазят разходите си на много ниско ниво, смята Мандука.

„В краткосрочен план те могат да напълнят самолета си на по-ниска цена и пак да спечелят пари. В дългосрочен план ще могат да вземат пазарен дял от конкуренти“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:52 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още