Отчети на публични търговски компании показват, че търговията се завърна във формата до 2008 г., когато инфлацията беше налице и се печелеше от поскъпването на наличните складови наличности. След 2008 г. последваха почти 14 години на дефлация, в които складът си остана необходим логистично, но стоките в него не поскъпваха. Така складът се превърна в необходимо бреме - за да продаваш, трябва да имаш наличности, но плащаш амортизация, наем и охрана на склада, а конкуренцията свиваше маржовете.
През 2021 г. и 2022 г. обаче ситуацията рязко се промени. Инфлацията се завърна с темп около 10%, а при много стоки като торовете поскъпването е в пъти. При складови наличности за 100 млн. лв. при поскъпване с 20% печалбата е 20 млн. лв.
За първото тримесечие на 2022 г. редица търговски дружества, чиито книжа се търгуват на „Българска фондова борса“ АД, обявиха силен ръст на печалбите си.
Данните на „Софарма трейдинг“ АД показват консолидирана печалба от 9,98 млн. лв. за януари-март 2022 г. спрямо 4,6 млн. лв. за същия период на 2021 г. Увеличението е със 117%. Складът, под формата на стоки, към 31 март 2022 г. е за 182 млн. лв.
Търговецът и производител на земеделска продукция „Агрия груп холдинг“ АД отчете 22,3 млн. лв. консолидирана печалба за първото тримесечие на 2022 г. спрямо 7,6 млн. лв. за същия период на 2021 г. Увеличението е със 194%. Складът под формата на материали, стоки и продукция е за 124 млн. лв. към 31 март 2022 г. Компанията също търгува с торове, препарати за растителна защита и семена и държи такива на склад. Дружеството също така изкупува, съхранява и изнася зърно, при което има времеви лаг - купува се обикновено след жътвата, съхранява се в силози и се изнася през пристанищата по график, начертан за месеци напред.
„БГ Агро“ АД има същия бизнес модел като „Агрия груп холдинг“. Дружеството утроява печалбата си до 8,4 млн. лв. за първото тримесечие на 2022 г.
„Топливо“ АД пък излезе на консолидирана печалба за първото тримесечие на 2022 г., след като преди това беше на загуба. Компанията има склад с отоплителни и строителни материали.
Ситуацията с инфлацията благоприятства и производителите, които са се запасили с материали. Реално бизнесът се върна в релсите на проинфлационните години до 2008 г., след като дефлационното десетилетие остана в историята. Затова и бизнес моделите сега трябва да са коренно различни от тези в последните години.
Свързани компании:


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни