IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Богатите рускини все по-често предпочитат по-дискретно облекло

Продажбите на луксозни стоки в Русия през миналата година са нараснали със 6% до 8,8 млрд. долара спрямо ръста от 4,6% през 2011 г.

13:52 | 10.07.13 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Продажбите на колекцията от рокли за по 1500 евро на Газинская са се удвоили през изминалата година. Според 24-годишната дизайнерка това се дължи на факта, че купувачите "търсят нещо различно". Тя вече има 25 магазина, включително в Париж, Ню Йорк и Хонконг и търси инвеститори, за да финансира разрастването си.

Дискретността невинаги е била на мода сред рускините. Сутиените с животински шарки, пищните рокли и чантите с големи лога на известни марки бяха задължителни за малцината богаташи през 1990-те, нетърпеливи отново да изживеят охолството от преди 1917 г. По онова време типичният руснак бе мъжът от типа "гангстер" с крещящо сако и в компанията на момичета с тежък грим. Сега обаче вкусовете се променят.

Gucci на Kering SA е най-голямата луксозна марка в Русия за 2011 г. с продажби за 208,6 млн. долара. Следват Donna Karan и Vuitton на LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA, като в топ 5 влизат и Hermes и Prada.

Промяната към по-дискретно облекло е познат цикъл, твърди Клаудия Дарпицио, партньор и консултант в компанията Bain & Co. Новите купувачи на бързоразвиващи се пазари като Китай и Близкия изток "обичат да демонстрират статута си и купуват по-крещящи неща", като например чанти с лога и отрупани със скъпоценни камъни часовници, казва тя. В същото време по-уравновесените купувачи ценят в по-голяма степен материалите и изработката.

Разбира се, яркият лукс все още се продава в Русия, ако е достатъчно скъп. Модната къща Versace, която прави тесни коктейлни рокли за 2795 долара, твърди, че руските клиенти я харесват именно защото не е променила стила си.

Въпреки че руснаците продължават да пазаруват луксозни стоки основно в чужбина, привлечени от цените, които са с до 50% по-ниски, марките се разрастват в страната на фона на надигането на средната класа. Търговските площи за продажба на луксозни стоки в страната са се увеличили над 4 пъти до 1,65 млн. кв. м през последните 10 години.

Разполагаемите доходи от 2000 г. пък са се скочили 10 пъти до близо 700 долара месечно, а броят на домакинствата-милионери се е покачил до 180 000 от 158 000 през 2011 г.

Миналата година Chanel, Prada, Miu Miu и Donna Karan бяха сред модните къщи, отворили или реновирали магазините си в Москва. Този месец Vuitton, която произвежда портфейли за по 935 долара, отвори бутик в Сочи - черноморският курорт, където ще се проведат Олимпийските игри през 2014 г. Gucci, чиито продажби в Русия са нараснали над два пъти от 2008 г. насам, купува обратно дистрибуционния си център там.

Тези ходове на луксозите марки са в крак с една стратегия, използвана и на други пазари. Те търсят начин да контролират директно връзката си с потребителите, като Юлия Бушуева - управляващ директор на Arbat Capital в Москва, и да отговарят по-бързо на желанията им. Поне за нея тази тактика работи, тъй като ѝ е по-лесно да намери дрехите, които харесва.

"Когато посещавам Harrods или Harvey Nichols в Лондон, не виждам нищо, което да ми грабне окото. В Москва обаче има такива неща", казва Бушуева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:13 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още