Китай днес издаде нови разпоредби за съвместното ползване на колелета, информира Франс прес.
Така Пекин се опитва да поощри нов сектор, за който се смята, че е революция в транспорта, но пък същевременно допринася за натрупването на милиони велосипеди по градските улици.
Новите насоки, дадени от транспортното и още девет други министерства, призовават градовете да изработят правила как ще се ползват велосипедите за споделяне като част от цялостното пътно планиране, съобщи БТА.
Министерствата призовават също властите да затегнат контрола върху паркирането на колелетата, да разработят системи за наказание на нарушителите, да въведат стандарти за поддръжка и продължителност на ползване и да се забрани карането им от деца под 12 години.
Колелетата, които могат да бъдат отключени чрез GPS, като се използва мобилно приложение, и да бъдат оставяни навсякъде, бяха бързо приети от пътуващите ежедневно като удобен и евтин начин за придвижване в задръстените градове.
Напливът от компании, предлагащи услугата обаче, задръсти тротоарите в Шанхай, Пекин и много още градове с колелета, които често са счупени или изоставени нехайно от ползващите ги.
Съществуват и проблеми с безопасността.
Шанхай и Тянцзин обявиха собствени разпоредби през юли. Те определят максимална продължителност на използване на един велосипед от три години и въвеждат изискване компаниите да наемат най-малко един служител по поддръжката на всеки 200 велосипеда, уточни агенция Синхуа.
Секторът се разрасна на практика от нищото преди около година и се превърна в транспортен феномен.
Оценките са, че по улиците има над 10 млн. колелета на над 20 компании за споделяне на велосипеди.
Китайското правителство подкрепя този бизнес като "зелена" възможност за транспорт. Компании лидери като Ofo и Mobike привлякоха огромно количество рисков капитал в няколко кръга pа набиране на средства.
Ofo набра над 700 млн. долара при последния кръг, съобщи компанията днес пред АФП, а конкурентът му Mobike през юни си осигури 600 млн. долара.
Новите разпоредби на национално равнище, които се очаква да бъдат прилагани от градските власти, призовават за по-строго следене на финансовите операции на компаниите за споделяне на велосипеди, за да се предотврати нарастващият брой спорове с клиенти, а също така да бъдат установени механизми за справяне с жалбите.
Синхуа съобщи миналия месец, цитирайки представител на службата за защита на потребителите в Шанхай, че има над 2600 жалби от потребители срещу схемите за споделено ползване на колелета в града през първите четири месеца на годината, което е с 9 пъти повече, отколкото същия период миналата година.
Според други служители в Шанхай има над един милион колелета за споделено ползване, което е два пъти повече от необходимото, но пък има много малко служители по поддръжката, които да поправят счупените колелета.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ