Светът употребява значително повече алкохол, отколкото преди 30 години, което отчасти се дължи на повишената консумация в страни като Китай и Индия, където качеството на живот се подобрява, съобщава Франс прес, цитирана от БТА.
Ако настоящите тенденции се запазят, глобалното потребление на глава от населението ще се повиши с още 17 процента през следващото десетилетие след увеличение с 10 процента в периода между 1990 и 2017 г.
До 2030 г. половината от всички възрастни по света ще пият алкохол, а близо една четвърт ще злоупотребяват с него поне веднъж месечно, според прогнозите, покриващи 189 страни.
"Светът не е на път да постигне глобалните цели за намаляване на вредната употреба на алкохол", пишат авторите на изследването, призовавайки за по-агресивни контрамерки като по-високи данъци и забрана за реклама.
В глобален мащаб около 237 милиона мъже и 47 милиона жени страдат от разстройства, свързани с консумацията на алкохол. Най-високи са процентите в Европа (15 на сто от мъжете и 3,5 на сто от жените) и в Северна Америка (11,5 на сто от мъжете и 5 на сто от жените).
"Преди 1990 г. повечето алкохол се консумираше в страните с високи доходи, като най-високи проценти бяха регистрирани в Европа. Този модел обаче се промени съществено. Това до известна степен се дължи на масовото и повишено потребление в страни със средни доходи като Китай, Индия и Виетнам", казва ръководителят на изследването Джейкъб Манти от Института по клинична психология и психотерапия в Дрезден, Германия.
През 2017 г. процентът на хората на възраст на и над 15 години, употребяващи алкохол, все още е бил по-висок в Европа и Северна Америка, отколкото в други части на света. Във Франция, например, мъжете пият еквивалента на 19 литра чист алкохол, а жените - на малко под шест литра, или средно 12 литра.
Данните за 2017 г. за САЩ са 15 литра за мъжете и 4,5 литра за жените, или средно малко под 10 литра.
В Китай мъжете пият над 11 литра алкохол, предимно спиртни напитки и бира, а жените - три, или средно малко над седем литра. Въпросните количества са по-малки, отколкото в САЩ, но представляват скок с близо 70 процента спрямо потреблението в страната през 1990 г.
До 2030 г. се очаква двете страни да разменят местата си. Според прогнозите китайците ще пият средно над 10 литра алкохол, а консумацията при американците ще спадне средно до 9,5 литра.
В Индия средната консумация на чист алкохол през 2017 г. е била под шест литра. Количеството обаче е двойно по-голямо, отколкото през 1990 г., и се очаква да се увеличи с 50 процента до 2030 г.
Регионално най-ниско потребление на алкохол през 2017 г. е отчетено в Северна Африка и Близкия изток - средно под един литър годишно на възрастен. Най-висок е делът в Централна и Източна Европа, като за няколко страни той надвишава средно 12 литра на възрастен годишно. Първенец с над 15 литра е Молдова. Следват Русия, Франция и Португалия средно с по 12 литра.
Глобално потреблението се е увеличило от 5,9 литра чист алкохол на възрастен през 1990 г. до 6,5 литра през 1997 г., като според прогнозите до 2030 г. то ще достигне 7,6 литра.


Затъмнението с българска следа: как МиГ-21 се превърна в летяща обсерватория
Нищожна част от всички украински бежанци в ЕС се намират в България
Ето какво ще е времето утре
Барселона и Реал Мадрид ще играят на по-малко от 500 км от Варна
„Музиката на Санремо“ идва във Варна на 21 август
SpaceX премина първата забрана за продажба на акции с рали от $500 млрд.
Найджъл Фараж очаква лесна победа, но умората от него расте
Meta премахна 750 000 профила на лица под 16 години в Австралия
Южна Корея отказва балистични ракети на Украйна главно заради конституцията си
Инжектирай с повишено внимание
Mercedes-Maybach S680, направен за ЛеБрон Джеймс, се продава
Изпреварил времето си: Пророческото семейно комби на Ford
Защо шофьори на BMW не дават мигач
Роботите на Hyundai правят чудеса при паркиране
Защо производителите крият дръжките на задните врати
Ана де Армас беше снимана в обятията на новия си, изненадащ приятел
Недостигът на ракети-прехващачи поставя Украйна пред тежка зима
Защо жените не трябва да следват драстични диети?
Разкриха незаконен развъдник с 46 питбула, били вързани на синджир
Хали Бери на 60, не се плаши от годините си
преди 7 години знаем, личи ти от далеч :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години простотията тоже ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години пиеньето е до гроб ! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар