Компании като Google Inc, Mercedes-Benz и Volvo Cars се конкурират при разработването на автомобили, които са достатъчно умни, за да се движат без намесата на шофьор. Понякога обаче дори модерните технологии не могат да предвидят човешките грешки, пише Bloomberg.
Най-пресният пример е тест на новото Volvo XC60, при който именно човешка грешка доведе до инцидент с двама пострадали. Шофьорът искал да демонстрира системата за автоматично спиране при засичане на пешеходец, но не осъзнал, че точно този екземпляр на модела не е снабден с подобна технология. В резултат на това колата не намалява скоростта си и блъска двамата доброволци, застанали на пътя й. За щастие сериозно пострадали няма, но клипът с инцидента събра над 4 млн. гледания в YouTube.
Това обаче съвсем не е частен случай. Автономните експериментални коли на Google са участвали в 13 пътни инцидента за последните шест години, заявиха наскоро от компанията. При нито един от тях обаче умните машини не са имали вина за катастрофата. Повечето пъти безпилотните коли са били удряни отзад от конвенционален автомобил.
"Докато умните автомобили се създават, за да се избягват инцидентите на пътя, катастрофите с тях илюстрират предизвикателствата, породени от взаимодействието между хората и компютрите", пише изданието.
Големият проблем е, че безпилотните коли не могат да предвидят грешките на останалите шофьори. Именно затова вероятно повечето автомобилни производители няма да инвестират в създаването на напълно безпилотен автомобил, а в такъв, който помага на водача, прогнозират специалистите. Тези возила могат да поемат управлението при евентуална опасност - да намалят, да спрат и дори да завият. Могат също така да поемат досадни отговорности, като например потеглянето и спирането в натоварения трафик. Според Boston Consulting Group този сектор на индустрията може да създаде пазар на стойност 42 млрд. долара до 2025 г.
"Около 94% от катастрофите се дължат на грешка на шофьора. Убедени сме, че подпомагащите водача технологии ще спомогнат за намаляването на инцидентите на пътя", смята Ерик Шу, ръководител на швейцарска компания, занимаваща с оценка на риска при застраховане.
Според колегата му Игор Крючков от базираната в Женева компания T3 Risk Management SA, най-ефективните технологии са онези, които не изискват взаимодействие с шофьора. Той дава за пример инцидент от скорошно пътуване, при което колата му BMW 6-Series Coupe била засечена от Volkswagen Golf. Луксозният баварски автомобил бил оборудван с технология за избягване на сблъсък, която сработила мигновено.
"Колата затегна коланите и намали скоростта, като направи всичко това преди аз да успея да реагирам", споделя Крючков. "Това беше един от онези инциденти, при които автомобилът се подготвя за удар, за да намали последствията. За щастие той дори успя да го избегне", допълва мениджърът.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg


Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина
Макрон: Единството между Европа и САЩ за Украйна е жизненоважно
Желязков успокоява плевенчани: Няма да има воден режим през лятото на 2026 г.
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО