След като в края на февруари акциите на производителя на електромобили Tesla понижиха стойността си, сега книжата възстановиха цената си, а в момента фирмата изпреварва най-големите производители на коли по пазарна капитализация.
Акциите на 14-годишната компания приключиха търговията с над 7% ръст на цената в понеделник, което доведе до пазарна капитализация от 48,6 млрд. долара, или със 7% над тази на 113-годишната Ford, пише Quartz.
Скокът беше отбелязан, след като на 2 април Tesla обяви, че е продала рекордните 25 418 превозни средства през първото тримесечие, което е с 69% повече спрямо миналата година.
Остава да видим дали Tesla ще може да поддържа инерцията, която е набрала. Амбициозните цели на главния изпълнителен директор Илон Мъск са известни с това, че поставят под натиск компанията да достави навреме качествени автомобили. Технически проблеми и отлагания доведоха до 9% спад в производството през последното тримесечие на миналата година. Но ръстът на цената на акциите накара Мъск на 3 април да насърчи отново инвеститорите от Wall Street, които заложиха и загубиха милиарди от акции на Tesla.
Tesla се противопостави на очакванията на анализаторите, че компанията ще се сблъска с проблеми, докато увеличава производството. По-рано тази година Goldman Sachs промени препоръката си за акциите на Tesla на „продавай“ заради притеснения за паричния поток, забавянето на производството, както и напускането на директори.
Компанията планира да произвежда по 500 хил. коли годишно до 2018 г. и да се конкурира директно с големи играчи като General Motors и Ford.
Но сега Tesla вече е сред най-високо оценените производители на автомобили в света, изпреварвайки Peugeot (през април 2012 г.), Fiat Chrysler (май 2013 г.), Suzuki (юни 2013 г.), Renault (февруари 2014 г.), Hyundai (юни 2015 г.), Nissan (февруари 2017 г.).

Но Tesla е повече от производител на коли. Тя е вертикално интегрирана енергийна компания, която произвежда и автомобили. За последния половин век бизнес моделите на повечето производители на автомобили бяха насочени към сглобяването, рекламирането и продажбата на коли. Мисията на Tesla, по нейни думи, е в създаването на превозни средства, задвижвани от соларна енергия, както и да накара човечеството да намали ползването на изкопаеми горива.
Планът на Мъск предполага трансформирането на Tesla от финансово нестабилен производител на луксозни електромобили във водещ в света доставчик на чист, автономен транспорт и източници на електричество за милиони компании и домакинства.
Tesla може да започне да изпълнява обещанието си, като комбинира в едно компанията за соларна енергия SolarCity, нейната огромна фабрика за литиево-йонни батерии, все по-големия брой магазини и разрастващия се бизнес със съхранение на енергия. Теорията на Tesla е свързана с това, че компанията може да прави иновации по-бързо, да създава безпроблемно и добро потребителско преживяване, както и да намали разходите чрез икономии от мащаба. Самият Мъск твърди, че Tesla може да бъде първата компания за 1 трлн. долара един ден.
Анализаторите са меко казано скептично настроени.
„Невероятно е, че компания с глобално присъствие като Ford изведнъж е оценена по-ниско или наравно с Tesla”, коментира Дейв Съливан, анализатор проучвания в Autopacific.
Има редица причини за съмнения. Tesla трябва да увеличи обема на производството си, за да постигне целта си за 35 хил. бройки Model 3 – първото ѝ превозно средство за масовия пазар. Освен това трябва да убеди милиони хора и компании да инсталират батерии и фотоволтаичните панели на SolarCity на сградите си. Същевременно трябва да надвие конкуренти, които са по-утвърдени, с по-дълбоки джобове, на тези пазари, докато генерира печалба. Tesla, която е отчела печалба само за две тримесечия от 2003 г. насам, губи стотици милиони долари всяка година.
Днешната висока цена на акциите може да има смисъл, ако Tesla е разглеждана като нещо повече от автомобилна компания, по същия начин, по който Apple е повече от хардуерна компания. Успехът на Tesla ще я направи ключов играч на двата най-големи пазара в света – енергийния и транспортния. Сега просто трябва да покаже, че може да генерира повече пари, колкото харчи.
Вижте още технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria!


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева


преди 8 години Михале, никъде не съм сочил Мъск за гений. Пак прочети какво съм писал. Мъск е смел и умен предприемач. Не лежи в един полог като Захариев, а скача на нови предизвикателства - от софтуер, през интернет разплащания, нови технологии, електромобили, космос... Утре може да инвестира в неква нова медицина или в гравитационен двигател. Стартъпи, мартъпи - това сичкото се ражда там, където са минали вече такива като Мъск - те правят нещо за сефте, одрусват най-зрелите плодове от дървото, а после плоскоглавите пищат анализи и се боричкат за некой плод, случайно останал у шумата. Това е...А че смуче от държавата, това е факт. Но фирмите му не са държавни - паретата на Мъск са си у неговите сметки. Така е при днешния капитализъм - приватпрофитсоцлосизъм. Или поне от един размер нагоре. Същото правят и Майкрософт, и Епъл, и Локхийд, и Бойнг, и ДжейПиМорганЧейс, и Уелл Фарго, и Ситигруп, и Даймлер, и ПежоСитроен, и Фолксваген, и УниКредит, и даже КТБ... хихихи.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години за Тесла незнам ама ако погледнеш акциите на Амазон и ше скиваш какво е балон наистина на 900$, айде поне Теслите праят нещо реално, а онова на другия "гений" мани мани .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години мда само дет на "гения" фирмата е държавни дотации, то индиректно всиките му фирми на тоя шнорхел са държавни. И американския данъкоплатец плаща братче, а The Deep State сложили папагала Мъск и вие му се кефите, а от него нищо не зависи същото важи и за останалите генийчета кат тея на Гогала, Фейсбоклука и прочее, па вие си мислете че са предприемачи ..... всъщност са само фигуранти .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години хем му прави евала, хем е по серко :) хахахаха, деменцията не прощава :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Аз капа свалям на хора като Мъск! Дали е мечтател, прозорлив инвеститор или хитър спекулант, няма разлика - не е уфсъ пред яслата, да чека некой да му сипе сготвена и сдъвкана манджица... И най-важното - не си поплюва с мащабите! Не се занимавам с борси и не ми пука дали са му вървежни и надеждни акциите, но като предприемач е великан! Много над по серковците от айтисиктира като Захаросания и компания... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ти инвестира ли вече ? : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Борбата в момента е за пазарен дял, а не за печалба. Ако бъдещето наистина е на електрическите коли, Теслата ще влезе с летящ старт, а традиционните производители ще и дишат праха. Тогава ще дойдат и големите пари. Разбира се, има вероятност и да изгърми много лошо, но това е рискът на иновативните компании. Инвестициите в бъдещето не са за страхливци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Enron беше много по-голям балон, спука се, поизчистиха хубаво след него и живота продължи както преди. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Няма да повлече пазара, защото няма да се спука. Ще бъде спасен по принципа Твърде голям за да фалира, както спасиха ГМ например. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тесла е готина компания, но е такъв зверски балон, че не ми се мисли как може да повлече пазара, ако се спука. отговор Сигнализирай за неуместен коментар