Последните промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) по отношение на автомобилите не решават проблемите с мръсния въздух и жертвите по пътищата. Това се казва в позиция на Асоциацията на автомобилните производители (ААП), изпратена до медиите.
Според асоциацията, както и досега, продължава практиката данъкът за автомобила да се определя спрямо мощността на двигателя, умножено с коефициент според годината на производство.
С 2,3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 г., се казва позицията. Така колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така според Асоциацията нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и по-безопасни автомобили.
От данък са освободени автомобилите, задвижвани от електрическа енергия, мотоциклети и мотопеди. В ЕС се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория, пише в позицията.
Асоциацията на автомобилните производители предлага премахване на коефициента според годината на производство, тъй като той нарушава принципа „замърсителят плаща”. И изтъква, че той не се прилага за тежкотоварни автомобили, автобуси, морски и въздушен транспорт.
ААП не приема и завишаването на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0,34 лв. до 6,30 лв. за киловат. Предлага се да има една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички автомобили.
Асоциацията иска въвеждане на екологична компонента за всички превозни средства. И изтъква, че България е държавата с най-стария автомобилен парк в Евросъюза. По данни на ГД ”Национална полиция” средната възраст на автомобилния парк в страната към края на 2017 г. е 19 г. Леките автомобили до 5 г. са под 3,5%, а над 10 години са почти 90%.
„Мръсният въздух превръща страната ни в едно от най-опасните места за живеене в света. В същото време у нас на практика за автомобили, за които в европейските страни се въвеждат ограничения на движението (Евро 4 и Евро 5), проектът на закона дава преференции“, пише още в позицията.
Там като съществен пропуск се изтъква липсата на данъчно облекчение за Plug-in хибриди.
Направените промени, според организацията, увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и не способстват за решаването на проблемите с въздуха и жертвите по пътищата.


Варненският окръжен съд прие последните за 2025 г. стажант-юристи
Протестиращите в подкрепа на Коцев с приз от Българския хелзинкски комитет
Нов рекорд: Вижте кое е кучето с най-дълъг език в света
Подпалиха колите на жена в София (СНИМКИ/ВИДЕО)
Година затвор за варненски насилник, пребивал майка си и баба си за пари
Mercedes има аргументи за $1,1 млрд. против забраната на нови ДВГ от 2035 г.
Цв. Узунов: Перспективите пред българската икономика са умерено оптимистични
Празни супертанкери се надпеварват за суров петрол
Складирането на петрол в Китай замъглява перспективите на търсенето
Новият модел на DeepSeek може отново да разтърси света през 2026 г.
Войната срещу автомобила: 20 непознати факта
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Меркурий в Стрелец на 11 декември - откриваме новото
Кириакос Пиеракакис е избран за председател на Еврогрупата
Американски самолети срещу китайски ракети: Тайланд и Камбоджа отново са във война
Представяла се за богата наследница: 73-годишна измамница си прибра близо $30 милиона