Да летиш като птица може би вече не изглежда толкова футуристично, колкото звучи. Въпреки че пандемията от коронавирус продължава да нанася щети на авиокомпаниите по света, конкуренцията при летящите автомобили навлиза в нова фаза в Азия и в други региони по света, докато компаниите в сектора налагат нови инструменти за мобилност в урбанизираните райони, пише Nikkei Asia Review.
Китайската компания EHang Holdings, компонент в американския технологичен индекс Nasdaq, през ноември представи своето летящо такси в Сеул. Безпилотното превозно средство летя над южнокорейската столица в продължение на близо 10 минути. Продуктите на EHang вече са тествани при гасене на пожари и в сферата на туризма в Китай.
Подкрепеният от Alibaba китайски стартъп Xpeng Motors, който работи по проекти за електромобили, представи прототип на летяща кола по време на автомобилното изложение в Пекин през септември. Компанията планира да осъществи официалното тестване на технологията през втората половина на 2021 г.
В края на ноември австралийският стартъп AMSL Aero представи електрическа въздушна линейка, която може да превозва пациенти до болниците.
Японската компания SkyDrive, основана от бивш служител на Toyota Motor, планира да започне пилотирани операции с летящи автомобили през 2023 г., като използва изложението в Осака през 2025 г., за да популяризира своята услуга.
SKyDrive
Компанията SkyDrive демонстрира възможностите на своята летяща кола SD-03. Снимка: Toru Hanai/Bloomberg
Базираната в Тода, Япония, teTra Aviation, която спечели награда на спонсориран от Boeing конкурс за въздушна мобилност по-рано тази година, също се включва в тази надпревара във въздуха.
Според Тасуку Накай, изпълнителен директор на teTra Aviation, пандемията променя значението на транспорта на фона на многото действия, които вече се извършват онлайн. „Това, което (компанията) осигурява, е безопасен и бърз транспорт за конкретен пътник“, изтъква Накай.
Основана през 2018 г., teTra Aviation има за цел да предложи до следващото десетилетие услуга, при която даден потребител може да резервира пътуване с летяща кола, съхранявана на надземен паркинг в близкия търговски център. След полета с клиента превозното средство автоматично ще се върне в търговския център, за да обслужва други потребители.
летяща
Прототипът на компанията NEC. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg
„Искаме да разширим услугите за коли под наем с въздушна мобилност“, посочва Накай.
Неговата компания е разработила превозно средство, задвижвано от електрически мотор, който му позволява да излита и каца вертикално, без да е необходима писта.
Летящите автомобили вече не са научна фантастика, но са изправени пред нарастващата конкуренция в лицето на големи компании като Airbus, както и от стартъпи като Uber Technologies. Morgan Stanley прогнозира през 2018 г., че размерът на пазара може да достигне 1,5 трлн. долара до 2040 г. Американската банка очаква Китай да извоюва най-голям дял от пазара, съответстващ на 431 млрд. долара, или 29%, в сравнение с 22% за САЩ и 20% за Европа.
01
Но, за да се постигне напредък в комерсиализирането на подобни превозни средства, е необходимо да се обособят законови рамки за движение на летящи автомобили. Японското министерство на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма планира да създаде до фискалната 2023 г. нов набор от правила за летящи превозни средства съгласно Закона за гражданска аеронавтика.
В индустрията все още липсват единни стандарти за оценка на рисковете за безопасността на такъв тип превозни средства. Въпреки това анализаторите смятат, че комерсиализацията им в световен мащаб е голямо препятствие, особено за азиатските компании, въпреки успеха им при представянето на своите прототипи по света.
Имайки се предвид силните позиции на Boeing и Airbus в индустрията за аерокосмически технологии, е разбираемо защо пазарните експерти очакват САЩ и Европа да доминират в този сегмент, тъй като те определят глобалните регулации при въздушния транспорт, смятат от PwC.
Китайските, японските и другите азиатски производители на летящи автомобили могат да се наложат на местните пазари, но спазването на световните стандарти за въздушния транспорт ще остане предизвикателство за тях.
преди 4 години Това е кола, колко биткоин е валута ... мини хеликоптер, но с друго име! отговор Сигнализирай за неуместен коментар